Wie regeert ? Deskundigen of Politici ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
Filosofie Op HAVO en VWO.
Wat is ‘goede’ wetenschap
De toegankelijkheid van de rechtshulp
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onprofessionele Professionalisering
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Innovaties in bestuurlijke arrangementen voor de waardering van water 29 september 2006 Prof. Dr. J.J. Bouma Wetenschappelijk Directeur LmW |
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Stabiel inkomensbeleid Amsterdam okt 2008 Stabiel begrotings- en inkomensbeleid Coen Teulings.
Do’s and Don’ts presentaties
Scenario's voor de zeer lange termijn
Klaas van Egmond Beschaafd bestuur.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv het klimaat in de toekomst groot belang van computermodellen forecasting: het klimaat van de toekomst.
QUIZ Katern Politiek.
Wetenschapswinkelprojecten: Experimenten in Democratie Roel During Environmental Science Group Wageningen University and Research.
Welkom bij de enige onafhanklijke en objectieve nationale kieswijzer
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Onderwijs en democatisch burgerschap
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Wetenschappelijke methode
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
1.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
AIRE Workshop Onderzoek voor beleid – beleid voor onderzoek
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Staatsinrichting Nederland
De vrije wil als filosofisch probleem
Verkiezingen 2006.
Case-studies toetsen aan visies
Veiligheidszorg op Maat Augustus / september 2012 Dhr. Röell, dhr. Swillens, mevr. van ‘t Veld.
College 2 7 stappenplan.
Wereldsysteemanalyse
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Par. 5: Politieke opvattingen over de verzorgingsstaat
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
Werkplaats Omgevingsagenda Via NOA naar NOVI Hans Tijl, Directeur Ruimtelijke Ontwikkeling 12 april 2016.
Mijn naam is: Jean-Paul Close Particulier initiatiefnemer van het maatschappijmodel “Sustainocratie” de menselijke waarden gedreven democratie.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Duurzame ontwikkeling Discussie duurt al meer dan 10 jaar Keuze van indicatoren problematisch; relevantie Ambitie: Indicatoren traceerbaar afleiden uit:
Ontzuiling en secularisatie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Han Mesters Sector banker zakelijke dienstverlening
Nationaal Veiligheidsprofiel
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Laagveengebied Groningen
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
Politiek Paragraaf 1-3.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Structurele evaluatie voor adaptief beleid Enno Ebels, gemeente Den Haag 19 juni 2018.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Transcript van de presentatie:

Wie regeert ? Deskundigen of Politici ?

Trends - verwetenschappelijking van het wereldbeeld - politiek verwijst ( ) naar wetenschap (Klimaat, Betuwelijn, Waddenzee, Schiphol, Stoffenbeleid etc.) - post modernisme; subjectieve wetenschap - Het kabinet heeft zoals gezegd een aanwijzingsbevoegdheid, maar het RIVM kan zelf zaken toevoegen. Het RIVM moet tenminste samenwerken met een aantal rijksinstellingen (CPB, CBS, DLO, KNMI, NLR, ed). Er kan een spanning ontstaan als de politiek ook tracht aan te geven wat niet gerapporteerd hoeft te worden (zoals het groepsrisico en de geluidhinder rond Schiphol) en daar dan ook geen middelen voor ter beschikking stelt. Het vollopen van de ‘vrije’ capaciteit wordt verscherpt doordat in toenemende mate bij nieuwe wetten en convenanten automatisch aangenomen dat de afspraken via de milieubalans gemonitored worden, zonder dat er middelen voor beschikbaar komen (bijv. beleid kleine luchthavens). Zo wordt de kans op een compleet beeld kleiner en nemen onzekerheden toe. Ook de deregulering en liberalisering kan leiden tot bedrijfsmilieuplannen die weinig controleerbare emissiecijfers op bedrijfsniveau opleveren (er bestaat geen koppeling meer met fysieke productie- en energiegebruikcijfers). Controle moet nu op basis van nationale aggregaten en metingen buiten de poort plaatsvinden. Nowotny: Expertise is more and more collective, transgressive and socially distributed

Achterliggende problemen Milieu wordt als steeds technocratischer gezien Juridisering van de samenleving; aansprakelijkheids-maatschappij Technologisch fatalisme; de niet maakbare samenleving (doel-rationaliteit wordt kennisrationaliteit) Drie arena’s; Politiek, Wetenschap en Opinievorming Het kabinet heeft zoals gezegd een aanwijzingsbevoegdheid, maar het RIVM kan zelf zaken toevoegen. Het RIVM moet tenminste samenwerken met een aantal rijksinstellingen (CPB, CBS, DLO, KNMI, NLR, ed). Er kan een spanning ontstaan als de politiek ook tracht aan te geven wat niet gerapporteerd hoeft te worden (zoals het groepsrisico en de geluidhinder rond Schiphol) en daar dan ook geen middelen voor ter beschikking stelt. Het vollopen van de ‘vrije’ capaciteit wordt verscherpt doordat in toenemende mate bij nieuwe wetten en convenanten automatisch aangenomen dat de afspraken via de milieubalans gemonitored worden, zonder dat er middelen voor beschikbaar komen (bijv. beleid kleine luchthavens). Zo wordt de kans op een compleet beeld kleiner en nemen onzekerheden toe. Ook de deregulering en liberalisering kan leiden tot bedrijfsmilieuplannen die weinig controleerbare emissiecijfers op bedrijfsniveau opleveren (er bestaat geen koppeling meer met fysieke productie- en energiegebruikcijfers). Controle moet nu op basis van nationale aggregaten en metingen buiten de poort plaatsvinden.

Wetenschappelijke zekerheid Politieke relevantie Consensus transparantie Volledige statistische validatie Global Change Klimaat systeem Sector-structuur (modellen / meting) Bodem, Water,Lucht Sociaal / Cultureel Economie Ecologie / Milieu Wetenschappelijke zekerheid 1

Wetenschap zekerheid zekerheid Politiek relevantie Waarden voorzorg principe Doel rationaliteit Kennis rationaliteit + Integratie Synthese onzekerheid Wetenschap zekerheid zekerheid ‘Feiten’

Kennis-rationaliteit (= definitie van wetenschap) Doel-rationaliteit - welomschreven doel - na te streven met de meest efficiente middelen - middel - doel relaties k-rationeel onderzoeken Kennis-rationaliteit (= definitie van wetenschap) - nauwkeurige taal - toetsing uitspraken, empirische wetten, theorieen via streng gecontroleerde experimenten - poging tot systematisering van resultaten (puzzeloplossend vermogen) 2

Arena’s; two level game (R in ‘t Veld) 1 Politiek debat 2 Wetenschappelijk debat 3 Wetenschappelijke integriteit

Gewetensvragen Zien we geen (milieu)risico’s over het hoofd? Lokken we niet onterecht (te dure) maatregelen uit ? Perspectieven ? Context ? Alternatieve theorieën ? Review- en consensusproces toereikend ? Kunnen we (met de beschikbare middelen) onzekerheden reduceren ? Kunnen we uitleggen wat onzekerheden voor het beleid betekenen ? Gewetensvragen die we ons steeds moeten stellen zijn: - zien we niets over het hoofd: vervullen we onze signalerende taak voldoende? lokken we niet onterecht extra maatregelen uit (geld in het putje) ergo: weten we het wel zeker! Is onze waarneming niet perspectivisch vertekend? Kennen we voldoende de alternatieve theorieën? Is ons review- en consensusproces toereikend? Kunnen we het (met de beschikbare middelen) beter te weten komen? Of gaat het om meer principiële onkenbaarheid. Wat betekent de onzekerheid voor de beleidsconclusie of aanbeveling? Kunnen we het beleid nog verder helpen?

Juridisering Politiek Opinievorming Wetenschap Kennisparadox Democratisch mandaat Normatief Politiek Normatief; “Objectieve” pretentie “vrijheid van meningsuiting” bescherming van bronnen Kennisparadox Opinievorming Wetenschap Traceerbaarheids-paradox Onafhankelijk “objectief” traceerbaar naar bronnen Juridisering

Stoffenbeleid; Wolmanzouten (koper-, arseen-, chroom-verb.) - 1991; Groen Links;-Willems; motie aangenomen; verbod ! - 1996; Groen Links- Vos ; motie aangenomen; verbod ‘schadelijke nevenwerkingen’ niet bewijsbaar cf Bmw - 1998; milieucriteria (Rmnl) op basis Biocidenrichtlijn EU - 2000 RIVM / CTB: verbod op gebruik en import; milieueffect - 2000 CBB; vernietiging CTB-besluit op juridische overweging - CSTEE-EU valt onderbouwing RIVM aan - Biociden richtlijn; ook andere afwegingen; economie ?? --------------------------------------------------------------------------- + Afweging milieu - economie ? Bewijslast ?? Voorbeeld omgaan met onzekerheden bij nitraatbeleid probleem: ruimtelijke variabiliteit in NO3-metingen en onzekerheidsmarge in effectiviteit van beleid Beleidsvraag: hoe scherp moet de nitraatrichtlijn opgevat worden: moet de norm door elke boer bij elk weertype gehaald worden of gaat het om meerjarige gemiddelden voor grotere gebieden? Vermoedelijk zal antwoord op deze vraag verschillen per belangengroep en houding tov de hardheid van DO-normen of de wijze waarop met milieurisico’s moet worden omgegaan. Beleidsrisico’s zijn vooral de afweging tussen extra kosten voor de sector en extra boetes voor Brussel. Gesmoothe versie

-------------------------------------------------------------- + Schiphol - PKB 1995: dubbele doelstelling - veiligheidsrisico’s nemen toe; steeds andere maten - geluid; (on)gelijkwaardigheid; de wijdere omgeving - beleid op de grond ongelijk beleid in de lucht; RO - zowel Tweede Kamer als Wetenschap haakt af ! -------------------------------------------------------------- + Economie of Ecologie Voorbeeld omgaan met onzekerheden bij nitraatbeleid probleem: ruimtelijke variabiliteit in NO3-metingen en onzekerheidsmarge in effectiviteit van beleid Beleidsvraag: hoe scherp moet de nitraatrichtlijn opgevat worden: moet de norm door elke boer bij elk weertype gehaald worden of gaat het om meerjarige gemiddelden voor grotere gebieden? Vermoedelijk zal antwoord op deze vraag verschillen per belangengroep en houding tov de hardheid van DO-normen of de wijze waarop met milieurisico’s moet worden omgegaan. Beleidsrisico’s zijn vooral de afweging tussen extra kosten voor de sector en extra boetes voor Brussel. Gesmoothe versie

Betuwelijn vlgs Frissen - CPB negatief / sceptisch over economie ; termijn ? - RIVM relativerend over milieubijdrage (1-3 %) - grote inzet 6e macht - ritualisering van het gebruik van kennis (F); wetenschappelijk posities pro en con - fixatie op enge perceptie van economische belangen (F) - gezag milieukennis vergt erkenning culturele gebondenheid van kennis (F) ------------------------------------------------------------- + wetenschap (RIVM) door pers en politiek aangevallen Voorbeeld omgaan met onzekerheden bij nitraatbeleid probleem: ruimtelijke variabiliteit in NO3-metingen en onzekerheidsmarge in effectiviteit van beleid Beleidsvraag: hoe scherp moet de nitraatrichtlijn opgevat worden: moet de norm door elke boer bij elk weertype gehaald worden of gaat het om meerjarige gemiddelden voor grotere gebieden? Vermoedelijk zal antwoord op deze vraag verschillen per belangengroep en houding tov de hardheid van DO-normen of de wijze waarop met milieurisico’s moet worden omgegaan. Beleidsrisico’s zijn vooral de afweging tussen extra kosten voor de sector en extra boetes voor Brussel. Gesmoothe versie

Klimaatverandering - Inherente onzekerheden - Aangewezen op wetenschappelijke consensusvorming ; - ‘toenemende waarschijnlijkheid’ ; (confirmatie) - IPCC proces succesvol; scenario’s en perspectieven - Integriteit wetenschappers onder vuur (Lomborg cs) Voorbeeld omgaan met onzekerheden bij nitraatbeleid probleem: ruimtelijke variabiliteit in NO3-metingen en onzekerheidsmarge in effectiviteit van beleid Beleidsvraag: hoe scherp moet de nitraatrichtlijn opgevat worden: moet de norm door elke boer bij elk weertype gehaald worden of gaat het om meerjarige gemiddelden voor grotere gebieden? Vermoedelijk zal antwoord op deze vraag verschillen per belangengroep en houding tov de hardheid van DO-normen of de wijze waarop met milieurisico’s moet worden omgegaan. Beleidsrisico’s zijn vooral de afweging tussen extra kosten voor de sector en extra boetes voor Brussel. Gesmoothe versie

Globalisering Regionalisering VVD PvdA D66 CDA SGP Groen Links LPF SP 1 2 ‘ VVD PvdA Economische efficientie Nadruk op D66 CDA Rechtvaardigheid Nadruk op SGP Groen Links LPF SP 3 4 Regionalisering fragmentatie /

Fukuyama Brundtland Huntington No Logo Globalisering Regionalisering 1 2 ‘ Fukuyama Globalisering Materieel-intensief Brundtland Globalisering Materieel-extensief Sustainable Development economische efficientie Nadruk op Rechtvaardigheid Nadruk op Huntington Regionaal, Materieel intensief ‘Botsende Beschavingen’ No Logo Regionaal, Materieel extensief Small is beautifull : 3 4 Regionalisering fragmentatie /

Fukuyama Brundtland Huntington No Logo Globalisering Regionalisering 1 2 ‘ Fukuyama Brundtland economische efficientie Nadruk op Rechtvaardigheid Nadruk op Huntington Regionaal, Materieel intensief ‘Botsende Beschavingen’ No Logo Regionaal, Materieel extensief Anti-Globalisme : 3 4 Regionalisering fragmentatie /

Fukuyama Brundtland Huntington No Logo Globalisering Regionalisering 1 2 ‘ Fukuyama Brundtland economische efficientie Nadruk op Rechtvaardigheid Nadruk op Huntington ‘Botsende Beschavingen’ No Logo Anti Globalisme : 3 4 Regionalisering fragmentatie /

Scenarios : Population material wealth Emphasis on sustainability and equity Globalisation Regionalisation /fragmentation

Ecologie Economie - “Planbureaus” als kennismakelaars - wel politiek relevant; niet politiek gestuurd - kosten - baten problem; ‘alles van waarde is weerloos’ - Wetenschappelijke advocatuur in opkomst - Primaat (terug) aan de politiek

Politiek relevantie Waarden Primaat Doel rationaliteit maakbaarheid Kennis rationaliteit; middelen Culturele Perspectief Niet-maakbaarheid positivisme Wetenschap zekerheid onzekerheid ‘Feiten’

Religie, Filosofie Wetenschap Doel rationaliteit; waartoe zijn wij op aarde ? Religie, Filosofie Wetenschap Ware wezen mens, natuur en samenleving Kennis rationaliteit; hoe werkt het hier ?

De vaagste kennis die we van het hogere verwerven Aristoteles, Thomas van Aquino: De vaagste kennis die we van het hogere verwerven valt te verkiezen boven de meest stellige kennis die we van het lagere hebben vergaard Voorbeeld omgaan met onzekerheden bij nitraatbeleid probleem: ruimtelijke variabiliteit in NO3-metingen en onzekerheidsmarge in effectiviteit van beleid Beleidsvraag: hoe scherp moet de nitraatrichtlijn opgevat worden: moet de norm door elke boer bij elk weertype gehaald worden of gaat het om meerjarige gemiddelden voor grotere gebieden? Vermoedelijk zal antwoord op deze vraag verschillen per belangengroep en houding tov de hardheid van DO-normen of de wijze waarop met milieurisico’s moet worden omgegaan. Beleidsrisico’s zijn vooral de afweging tussen extra kosten voor de sector en extra boetes voor Brussel. Gesmoothe versie

Economie Sociaal-Cultureel Ecologie Kern- Kabinet Institutioneel / Bestuur Ecologie Instituten Ecologie Universiteiten

Voorbeeld omgaan met onzekerheden bij nitraatbeleid probleem: ruimtelijke variabiliteit in NO3-metingen en onzekerheidsmarge in effectiviteit van beleid Beleidsvraag: hoe scherp moet de nitraatrichtlijn opgevat worden: moet de norm door elke boer bij elk weertype gehaald worden of gaat het om meerjarige gemiddelden voor grotere gebieden? Vermoedelijk zal antwoord op deze vraag verschillen per belangengroep en houding tov de hardheid van DO-normen of de wijze waarop met milieurisico’s moet worden omgegaan. Beleidsrisico’s zijn vooral de afweging tussen extra kosten voor de sector en extra boetes voor Brussel. Gesmoothe versie

Temperature (smoothed) Best fit temperature /w solar signal (part explained by anthropogenic influence) Temperature (smoothed) Best fit temperature /w solar signal (part explained by solar activity) Solar activity signal Source: Mende and Stellmacher, 2000

Scenarios : Energy use per carrier Globalisation sustainability and equity Emphasis on material wealth Emphasis on Regionalisation /fragmentation

ONZEKERHEID OF INTEGRITEIT? Waar ging de ‘affaire de Kwaadsteniet’ nu eigenlijk over en wat leren we daarvan? Bij de nog steeds voortdurende discussie lijkt het punt van de onzekerheden ondergeschikt aan de het punt van de wetenschappelijke integriteit.

Alle waarnemingen theorie geladen Falsificatie vs confirmatie Theorie start punt Alle waarnemingen theorie geladen Falsificatie vs confirmatie ‘Consensus’ i.p.v. ‘objectiviteit’ Theorie Model Empirische wetten / Model Niewe Hypothese statistiek statistiek Waarnemingen Empirische genaralisaties Theorie formulering Waarnemingen

Voorbeeld omgaan met onzekerheden bij nitraatbeleid probleem: ruimtelijke variabiliteit in NO3-metingen en onzekerheidsmarge in effectiviteit van beleid Beleidsvraag: hoe scherp moet de nitraatrichtlijn opgevat worden: moet de norm door elke boer bij elk weertype gehaald worden of gaat het om meerjarige gemiddelden voor grotere gebieden? Vermoedelijk zal antwoord op deze vraag verschillen per belangengroep en houding tov de hardheid van DO-normen of de wijze waarop met milieurisico’s moet worden omgegaan. Beleidsrisico’s zijn vooral de afweging tussen extra kosten voor de sector en extra boetes voor Brussel. Gesmoothe versie

Post-moderne wetenschaps-opvatting - waarnemingen en feiten contingent; context afhankelijk / toevallig - paradigma wijzigingen (feiten en theorieen) - aanbod gestuurd ; doel - loosheid - contradictie: doelgericht overheidsbeleid