Mind Mapping voor de Leerkracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
EDO in de lerarenopleiding
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Autonomie in de derde graad
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Ict - beleidsplan
Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten
Kandinsky College Malderburchtstraat
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
[Technasium] Waarom Technasium? Wat is Technasium?
Marco Ligtvoet MSc Aardrijkskunde IOL 14 mei 2010
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Ja, zeker vandaag!.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Plusklas naar het workshop “medicijnen”
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
Geschiedenisconferentie Kritisch Denken en de geschiedenisles Hans Erik
INGE PROVOST Brainconsult bvba – Putkapelstraat 133 –9051 Gent
Voorstelling 6de leerjaar
Definitie Mediawijsheid
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
3. Torrance Test of Creative Thinking 4. Blokkades 5. IG-Nobelprijzen
Autonomie in de derde graad
Rijker zaakvakonderwijs
De Verwondering ECL, Haarlem.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Evaluatie Leerlijnen.
Dimensie 5 : Reflecteren Gepresenteerd door : Roy,Ibrahim,Johan, Stefan.
Ton Martens, Rens Kessener en Peter Zomer
Workshop evalueren Dcp
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
“TOP lessen Schrijverke” Informatieavond 23 juni 2015.
De Onderwijsspecialisten | Dienstverlening Dennis Arnold Utrecht, 5 november 2014 Computeradvies 2.0 Best practice ICT en speciaal onderwijs Dennis Arnold.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Groepsdynamiek 1.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Communicatie en begeleiding
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
CLIL-didactiek voor Duits
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Samenwerken en communicatie
De vier profielen Cultuur en maatschappij Economie en maatschappij
Mens & Maatschappij D-Toets
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

Mind Mapping voor de Leerkracht LEUKERE LESSEN Mind Mapping voor de Leerkracht

EEN KRITISCHE KIJK OP LEREN Leren als levenslange competentie Het spontane leervermogen in elk van ons De veranderende maatschappij Kennis als grondstof De lerende mens Leerling Leerkracht Zelfsturend leren Technieken voor beter breingebruik Aandacht voor een betere leeromgeving Fouten anders benaderen

HET BREIN: EEN ONVOLTOOIDE SYMFONIE Het brein in het klein Breinweetjes Neuronen Synapsen Ontwikkeling Metaforen Het brein in het groot 2 Notenschelpen 3 Verdiepingen 4 Werelddelen Radiant Thinking

DE MIND MAP: EEN GPS VOOR HET BREIN

KICK - EFFECT Kenniskaart Lesvoorbereiding Previsie Socratische vragen Interactie Verankering Revisie Toets

KENNIS-KAART / ECONOMIE

KENNIS-KAART / TAAL

KICK - EFFECT Inzicht verdiepen Ondervraging Kritisch denken Problemen oplossen Onderlinge verbanden Verband met actualiteit

INZICHT-KAART / ECONOMIE

KICK - EFFECT Creatief denken “MindStreaming” Wie – Wat – Waarmee Projectwerk Spreekbeurt Verhandeling

Gratis eMindMaps software: downloaden van www.leerhof.be !

KICK - EFFECT Koers uitzetten Lesplanning Coaching Oudercontact Klasseraad Studiekeuze begeleiding

OUDERCONTACT ~ EVALUATIE

LEUKERE LESSEN DANK U en VEEL SUCCES ! Mind Mapping voor de Leerkracht