Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
• •Vak: scheikunde •Titel: veiligheid in het lab •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 3.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Kandinsky College Malderburchtstraat
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Diensten Voedselveiligheid Plaagdierpreventie Waterveiligheid.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Opbrengstgericht werken
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Deskundigheidsbevordering in de Palliatieve Zorg
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Begeleiden van het B-leerproces
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Gelaagd plannen = Geslaagd plannen
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Een project van de Korengroep
De groene golf Mike Nikkels.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Plan van Aanpak 3 September 2014
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Contactavond klas 1 Welkom! 3 september Officiële opening door Marga Sijbom - Vijf tips voor aanstormende brugklasouders - Uitleg verschillende.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Discussiegroepen - resultaten
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Inesz van Benten – medewerker implementatie
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Pilot maatschappijwetenschappen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Wenkend Perspectief Nicole Teeuwen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen

Werkwijze en implementaties Werkwijze Interview met medewerksters van het Entreprenasium Gesprekken met individuele schoolleiders in het kader van het Quality for Innovation project Implementaties Hondsrug College in Emmen is de eerste school visie van ondernemend leren en werd gekenmerkt door een hoge mate van pionierschap. Gevolgd door Veenlanden College, het Roland Holst College en het Dingstede College. Eveneens gekenmerkt door een hoge mate van pionierschap.

Huidige aanpak: fasering 1.Verkennende gesprekken:  toetsing visie 2.Implementatie ‘Jij de Baas’ programma 3.Evaluatie met het schoolhoofd -> ontwikkeling visie 4.Presentatie voor leerkrachten 5.Pep talk met een selectie van docenten  ‘buy-in’ 6.Implementatie van het EP: – Coaching on the job – verbindingen te leggen met vakdocenten 7.Het schrijven van een implementatieplan

Ondernemend leren & modules Fases van ondernemend leren 4 ontwikkelingsfases van ondernemend leren: leerling als uitgangspunt Entree, LOL (leren ondernemend leren), Prof en Diploma. Modules Samenwerken, Plannen, Creativiteit en Deal Sluiten met de docent. Projectmatig aanbod projectmatig aanbod: ‘Jij de Baas’ programma een in ontwikkeling zijnde programma genaamd ‘Jij de wereldburger’

Betrokkenheid van vakdocenten Uitgangspunt: Aansluiting bij de huidige lessen  ondernemend karakter geven. Findings: Aantal vakdocenten dat op een ondernemende wijze lesgeeft is zeer gering. Mogelijke oorzaken: Weerstand tegen veranderingen Onvoldoende inbedding van ondernemend leren als identiteit van de school en tevens onvoldoende inbedding in de organisatie van de school De vakdocent heeft onvoldoende tijd om ondernemend leren te introduceren door de traditionele wijze van lesgeven waarbij docenten procent van de tijd besteden aan het voordragen van lesstof. Onvoldoende training

Inhoudelijke aanbevelingen De wijze van implementatie is sterk verbeterd en biedt een goede uitgangspositie voor verdere ontwikkeling Borging deelname groot aantal leerlingen Merendeel van de leerlingen ervaart EP als een eenmalige kennismaking. (Deelname aan ‘Jij de Baas’ project) Advies: Ontwikkel meerdere projectmatige programma’s  doorlopende leerlijn Biedt mogelijkheid tot projectmatige deelname aan het Entreprenasium (als groeimodel, als easy access, voorwaarde: associate membership) Focus op sociaal ondernemend handelen het onlogisch om een verbijzondering van een visie te ontwikkelen voordat de huidige visie voldoende ontwikkeld is. Advies: Sociaal ondernemend handelen is een van de competenties van het EP en dienst als zodanig te worden gepositioneerd. Het Entreorenasium is een school van en voor ondernemende mensen.

Implementatie aanbevelingen Training: Ontwikkel een training voor de vakdocenten en management leden om ondernemend leren tijdens reguliere lessen mogelijk te maken. Implementatie: Huidige implementatiewerkwijze  hoge mate van vrijblijvendheid. – Conflicteert indien er sprake is van gebrek aan visie op en draagkracht van ondernemend leren Meet weerstand onder docenten en inbed in verbeterplan indien noodzakelijk Verzeker organisatorische inbedding van ondernemend leren. (strategie, schoolplan, lerarenevaluatie, etc). Evalueer e-portfolio ter ondersteuning leerprocessen