Visie & Strategie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
‘Het podium op voor Villa Joep!
Sollicitatiegesprek.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Doelstellingen formuleren
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Welkom bij Projectmanagement
Hoe kan het jou veranderen?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Doelstellingen formuleren
NOV Conferentie 7 oktober 2008
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
CanDo Coaching.
Welkom bij het tweede Scholingsmoment van seizoen
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Leerdoelen SMART maken
Plannen Doelen.
Tatiana Constandse John Ouderling.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Visie & Strategie.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
 A-94 A-94.
Solliciteren: wat wil ik?
Ondernemen moet je doen
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
50.
Plannen, uitvoeren en evalueren
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
SMART.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Beste ath 4..
Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Begroten & Budgetteren
Begeleiden les 2.
Plannen en optimaliseren
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
SMART.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Visie & Strategie

Agenda Les 1: Visie en doelstellingen Les 2: Visie Les 3: Missie Les 4: Strategie Les 5: Herhalen Les 6: Toets

Huiswerkopdracht 1 punt boven op je toets cijfer. 4 huiswerkopdrachten Als je alle opdrachten op tijd inlevert en allemaal voldoende zijn, krijg je een punt bovenop je toets. Dus voor elke opdracht een kwart punt.

Visie In een visie zet je een bepaald beeld neer. Bijvoorbeeld: hoe ziet mijn bedrijf er over 10 jaar uit.

Waarom een visie? 1. Richting geven: alle neuzen dezelfde kant op. 2. Inspireren. 3. Zich onderscheiden van anderen. 4. Winnen. 5. Overleven.

Opzoeken Zoek bij de volgende bedrijven op wat de visie is en kijk of ze voldoen aan een van de vorige 5 punten (of alle punten?) Mc donalds Philips V&D (warenhuis)

Met een goede visie en doelstelling kun je medewerkers stimuleren, dus wordt ook de niet-ondernemer enthousiast. Daarom is deze container ook belangrijk voor degene die geen ondernemer willen worden.

Sollicitatie Ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek  op zoek gaan naar de visie van het bedrijf waar je gaat solliciteren.

Hoe stel je de bedrijfsvisie vast? 1. Informatie verzamelen 2. Informatie verwerken 3. Eureka! Je hebt het 4. Formuleren 5. Visie verspreiden

Goede/slechte visie Een slechte visie: Een goede visie: Is niet concreet, maar wollig. Bevat containerbegrippen en managementtaal. Trapt open deuren in. Is niet creatief naar de toekomst. Een goede visie: Is gedurfd en staat los van de situatie van vandaag. Is krachtig en inspirerend. Bevat een concreet en helder doel. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken. Wordt door de top gedragen, zij kunnen ervoor zorgen dat alles en iedereen in het teken staat van het behalen van de visie.

Methodes om de doelstelling van een bedrijf vast te leggen. SMART AMORE MAGIE STAR Opdracht: zoek uit waar al deze afkortingen voor staan.

SMART Specifiek Specifiek houdt in dat men moet weten welke acties men moet ondernemen en welke resultaten men gaat halen. Meetbaar Meetbaar houdt in dat er regels moeten zijn over hoe de resultaten worden gemeten. Actiegericht (of acceptabel) De A in SMART staat voor actiegericht. Een doelstelling moet uitnodigen tot actie en energie. Met de A in SMART wordt soms ook acceptabel genoemd. Zijn de doelstellingen acceptabel? Realistisch Realistisch houdt in dat het doel wel haalbaar moet zijn. Hoewel de lat niet veel te laag mag liggen, mag de lat ook niet zo hoog liggen dat een doelstelling niet realistisch is. Tijdsgebonden De laatste letter, de T, binnen SMART staat voor tijdsgebonden. Er moeten afspraken over een bepaalde tijdslijn worden gemaakt

Doelstellingen 1. Dit jaar wil ik 20 studiepunten van mijn managementopleiding halen. 2. Over 5 jaar wil ik projectmanager zijn, verantwoordelijk voor ICT- projecten van 100.000 tot 1.000.000 euro 3. De winst moet volgend jaar 30% hoger zijn dan die van vorig jaar Voldoen deze 3 doelstellingen aan de smart-formulering?

Voorbeelden van slecht geformuleerde doelstellingen. 1. Ik wil een leuke baan. 2. We worden de beste in onze markt. Welke punten van de SMART-methode worden hier niet in verwerkt?

Huiswerkopdracht Formuleer jou eigen visie en doelstelling. SMART formuleren van je doelstelling. Volgende week inleveren.