Klanttevredenheid & klantentrouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Creëer buitengewone klantbeleving
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Cyclus van klantenmanagement
Customer service en planvorming
H4: Begrijpen van de markt
Omzet.
Business Marketing Management
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
Jeroen Meurs 3 BO.
strategie als een proces
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Wat is Customer Relationship Management?
Content Management Organisatie voor Eenduidige Communicatie Frido Tactor 28 november, 2006.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Marketing vandaag en morgen
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Waardecreatie op microniveau
Klantenmanagement.
De kern Core Competence Positionering
Het nut van Business Planning
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Nike Supply Chain Management
CRM H3 De klantgerichte organisatie Commercieel medewerker.
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Strategisch account management inleiding
Cyclus van klantenmanagement
Projectwijzer 7 H1 Klantenbinding en loyaliteit
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
CRM H2 Klantenbinding en loyaliteit Commercieel medewerker.
Projectwijzer 7 H2 De klantgerichte organisatie Middenkader Engineering.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Dienstenmarketing Week 4.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Workshop: Account management
Presentatie van ondernemingsplan
Human Resources Accounting
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Klanttevredenheid & klantentrouw

Waarde? waarde = eindproduct / dienst + proces van totstandkoming prijs waarde = eindproduct / dienst x mate van individualisering + proces van totstandkoming prijs

Enkele beschouwingen Voor waardecreatie op microniveau is eigenlijk altijd vereist dat op macroniveau waarde wordt gecreëerd. Het omgekeerde geldt niet!! Leveranciers benadrukken in de beoordeling van hun eigen presteren veel meer de resultaatsgerichte elementen (macrowaardecreatie) dan de klant, die de procesgerichte elementen (microwaardecreatie) zwaarder weegt.

Klantanalyse vooraf Klantverval / opdrogen eerste jaar Mismatch kernvaardigheden !!!! Onvoldoende “ customer value “ Prospect attractiveness analyses Waarden en normen Bedrijfscultuur Kwalificeren en minimaliseren van leads Provisiesysteem o.b.v. omzet

Vulnerability analyses 10 7 Key account attracti-veness 4 1 4 7 10 Key account vulnerability

Vulnerability analyses Horizontale as: “vertrekkans” van klant a. feitelijke performance (product, service etc. (klanttevredenheidsonderzoek) t.o.v. concurrentie b.prijszetting t.o.v. de concurrentie c.switching costs voor de klant Waar komen we vandaan? Waar gaan we naartoe (doel met het account)? NB 1)Vulnerability zichtbaar in share of wallet en stijging en daling daarvan in de tijd 2) is er een aspect in je kwetsbaarheid dat dodelijk kan zijn als een tegenstander (juist ook bij klant in huis) het gebruikt?

Begrip, dat iedere klant moet krijgen waar hij / zij recht op heeft Waardecreatie naar evenredigheid

Key account management leren kiezen voor een gedifferentieerde aanpak Toekennen resources Aanpassen lijnorganisatie: wie heeft welke rol en welke verantwoordelijkheid Human resources Aanpassing systemen en procedures Klantvriendelijke, klantgerichte, klantgestuurde organisatie

Waardecreatie in de interne organisatie In hoeverre is de interne organisatie “ opgelijnd “ om optimaal te functioneren ten behoeve van de klant Waardecreatie in de interne organisatie

Interactiviteit in het marketingproces Interne Organisatie customer accountmanager bid team Oriëntatie shortlist Preferentie & beslissing After sales en bevestiging

Klantgerichte organisatie De koper en de eerste contacten met de leverancier. Eén kans op een eerste indruk. Alle medewerkers als ambassadeur. Verkoopbinnendienst Administratieve afdeling Servicemonteurs Receptioniste enz. enz. K L A N T commerciële medewerker back office intern personeel

Interne herstructurering Rackham:In hoeverre zijn we bereid de interne organisatie aan te passen aan onze plaats in de markt. Let op : als we via transactional selling gaan is heel andere organisatiestructuur vereist dan i.g.v. enterprise selling

Klanttevredenheid en klantentrouw Zijn we achteraf in staat geweest de gewenste waardecreatie ook daadwerkelijk te realiseren? Klanttevredenheid en klantentrouw

Waardecreatie & klanttevredenheid In hoeverre zijn we erin geslaagd de klant zodanig te bedienen, dat een hoge mate van tevredenheid en van trouw is ontstaan? Wat heeft die hogere mate van klanttevredenheid en klantentrouw dan eigenlijk opgeleverd?

de feitelijke ervaring minus Klanttevredenheid Klanttevredenheid = de feitelijke ervaring minus hetgeen verwacht werd

Klanttevredenheid Verwachtingen klanttevredenheid ervaringen prestaties

Klanttevredenheid verwachtingen klanttevredenheid ervaringen Aanbevelingen individuele veronderstelde ervaringen marketing concurrent behoeften kernvaardigheid verleden en PR verwachtingen klanttevredenheid ervaringen prestaties

Klanttevredenheid Tevredenheid De resultante Macro waarde creatie product/dienst tevredenheid relatie medewerkers ervaringen offertes tevredenheid proces logistiek v. totstandkoming documenten nazorg prijs Macro waarde creatie Micro waarde creatie De resultante

Onderzoek naar tevredenheid “ Klanttevredenheidsonderzoek meet het belangrijkste gat in het dienstverlenende proces, namelijk het verschil tussen wat klanten verwachten en wat zij in hun perceptie van de onderneming hebben gekregen.”

Registratie en controle Het klanttevredenheidsonderzoek anoniem: niet van toepassing. Gaat om individuele (!) klant met individuele wensen. De kleinst mogelijke steekproef: meer weten over minder klanten. Schriftelijke vragenlijst geeft desinteresse aan. 95% van key-accounts stemt toe in mondeling gesprek.

Klanttevredenheid en klantentrouw Alleen zeer tevreden klanten zijn trouwe Klanten Voordat klanten zo tevreden zijn dat ze echt trouw worden moeten we elkaar dus wel heel serieus genomen hebben

Tevredenheid en trouw trouw affectie onverschilligheid wegloopzone Zeer ontevreden ontevreden tevreden Zeer tevreden Licht ontevreden

Tevredenheid & trouw 60% trouw 100% gijzelaars trouwe ambassa- klanten deurs 80% 60% 40% verloren klanten / terroristen huurlingen 20% zeer ontevreden licht tevreden zeer ontevreden ontevreden tevreden

Tevredenheid en trouw Apostel/ambassadeur: degenen die niet alleen trouw zijn, maar hun tevredenheid ook aan derden uiten. Huurlingen: ook al zijn ze heel tevreden dan nog wisselen ze vaak vanwege de prijs. Gijzelaars: zeer ontevreden maar hebben geen keus. Terroristen: zeer ontevreden, zijn inmiddels vertrokken. Uiten hun ontevredenheid aan derden.

Belang klanttevredenheid Zeer tevreden klanten zijn zeer loyaal. Zeer tevreden klanten treden op als ambassadeur. Zeer tevreden klanten groeien met 20% per jaar (tot hun natuurlijk maximum). Share of wallet Zeer tevreden klanten zijn het meest winstgevend. Zeer tevreden klanten blijver langer klant. Zeer tevreden klanten maken uw onderneming tot standaard Zeer tevreden klanten partner voor test en ontwikkeling

Prijsongevoeligheidseffect Huidige nettowinst in % 1% 2% 4% 8% 16% prijsstijging Jaarlijkse netto-winststijging 1% 100% 50% 25% 12,5% 6,25% 2% 200% 4% 400% 8% 800% 16% 1600%

Waarde van klanten Winst uit prijs- premie Winst uit referentie Winst Winst uit vermin- derde operationele kosten Winst uit toegenomen verkopen basiswinst 1 2 3 4 5 6 7 8 jaar