30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Epilepsie.
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Rijden en epilepsie Eric Schmedding.
De historie & de toekomst
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Epilepsie Door: Farchanda.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Erik J.A. Scherder.
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Vergoedingsregeling dyslexie
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Presentatie Epilepsie
 komt vooral voor bij jongens  komt voor 1/4000.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Het Terneuzen Geboorte Cohort
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Screeningsinstrument Behandeling
DCD Developmental Coordination Disorder
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
GEEF KINDEREN WAAR ZE RECHT OP HEBBEN
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Meer zelfmanagement, minder ziekenhuis
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Ouderavond Groepsorganisatie
Vakantie Bijbelweek Hardenberg \ Vakantie Bijbel Week Hardenberg 2015.
Een paar vraagjes Ben je jonger dan 12 of ouder dan 97? Is dit je telefoon…..? Is dit je TV….? Is dit je computer..?
Reflectie op de eigen praktijk
Verstandelijke beperking
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Taalkundige feiten en hypothesen
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Dementie en een verstandelijke beperking
Hoe stel je de diagnose dementie?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Cardiorespiratoire oefenprogramma’s na traumatisch hersenletsel
Transcript van de presentatie:

30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE? De achtergrond (literatuurstudie) Opzet van ons onderzoek Resultaten En wat nu?

Cryptogenic Cryptogenic Cryptogeen Localization Related Epilepsy Cryptogenic localization related epilepsy Cryptogeen lokalisatie gebonden epilepsie Symptomatische aan te wijzen oorzaak Idiopatisch entiteit/syndroom Cryptogeen verborgen Lokalisatie gebonden vanuit een aan te wijzen plek in de hersenen Epilepsie overmaat aan electrische activiteit aanvalsgewijze gedragsveranderingen

De CLRE populatie Waarom onderzoek? Ouders: “Hoe zal het ons kind vergaan?” Neuroloog: “Wat kan ik doen, waar op te letten?” Leerkracht: “Wat mag ik verwachten?”

Epilepsie – hoe groot is het probleem? Puntprevalentie epilepsie: ~0,8% Piekincidentie 0-20 jaar (70%) CLRE tot 30% Ernst van epilepsie: multifactorieel Aanvalscontrole Ontwikkelingsachterstanden Leer- en gedragsstoornissen

Review van de literatuur Wat is er al bekend over CLRE? Wat is CLRE? De prognose is onduidelijk Beloop tussen symptomatisch en idiopathisch Niet te voorspellen Recidive risico Er zijn gevolgen voor de psychosociale ontwikkeling te vrezen Schoolloopbaan Onderliggende cognitieve mogelijkheden

Opzet onderzoek Kinderen in de leeftijd 6 – 16 jaar CLRE Opzet leerstoornissenprogramma WISC-RN; ≥70 CBCL/TRF/YSR Twee meetpunten 26 maanden tussen t1 en t2

“Epilepsie en het schoolgaande kind” Neuroloog Neurofysioloog Psycholoog School Fysiotherapeut Verpleegkunde aanvalstype debuutleeftijd frequentie medicatie Movement ABC Observatie van gedrag en aanvallen

Overzicht studies - vragen Review van de literatuur Onderscheidt CLRE zich van andere typen epilepsie? Cohortbeschrijving en risicofactoren? Beloop in de tijd Motoriek Cognitieve ontwikkeling (IQ) Gedragsproblematiek

Kinderen met CLRE t1: n=68; t2: n=24 Resultaten Veel variatie wat betreft: Aanvalstype Aanvalsfrequentie Debuutleeftijd Medicatie Lage aanvalscontrole Verband met meer dan één aanvalstype Laaggemiddeld IQ – achterstand op school Motorisch functioneren lager

Kinderen met CLRE, 2 jaar later Verbetering van aanvalsfrequentie verband met duur van de behandeling IQ gelijk gebleven schoolresultaten? Voorzichtig met stoppen van medicatie, gun het kind tijd

Kinderen met CLRE – neuropsychologisch profiel

Kinderen met CLRE – IQ en duur van de epilepsie

Kinderen met CLRE – gedrag

Kinderen met CLRE – gedrag

Motoriek en leerproblemen motorische ontwikkelingsproblemen motorische ontwikkelingsproblemen CLRE vs. leerproblemen

Wat willen we daarmee? Wat weten we nu? Met de tijd komt de aanvalscontrole CLRE is meer dan epileptische aanvallen Cognitieve capaciteiten en schoolachterstand: kost nog veel meer tijd Ieder kind verdient een tijdige multidisciplinaire beschouwing, opdat tijdig multidisciplinaire begeleiding geboden kan worden

De CLRE populatie Waarom onderzoek? Waar is de jeugdarts? Ouders: “Hoe zal het ons kind vergaan?” Neuroloog: “Wat kan ik doen, waar op te letten?” Leerkracht: “Wat mag ik verwachten?” Waar is de jeugdarts? Ouders: “Hoe zal het ons kind vergaan?” Neuroloog: “Wat kan ik doen, waar op te letten?” Leerkracht: “Wat mag ik verwachten?” ?! ? @  …

Richting voor verder onderzoek Binnen de CLRE-groep subgroepen te herkennen? Kan imaging daar bij helpen? Genetica? Jeugdgezondheidszorg?

Meer op: PDF proefschrift www. paogmaastricht.nl kempenhaeghe.nl epilepsie.nl ilae.org

Dank voor uw aandacht rianne.reijs@ggdzl.nl rreijs@gmail.com

(nee, dat was echt de laatste dia… hierna alleen nog maar reservedia’s) rianne.reijs@ggdzl.nl rreijs@gmail.com

Internationale classificatie van epilepsieën en epilepsie-syndromen Idiopathisch Symptomatisch Cryptogeen Epilepsie

De CLRE populatie

CLRE als diagnose CLRE: als groep te onderscheiden? Vergelijken van classificaties Andere typen epilepsie: goede match CLRE: moeilijker te duiden Symptomatisch Idiopathisch Cryptogeen