8-4-2017 ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. www.digitaleschool.be - Kurt Dossche.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Edushock leerfestival
Leer de namen van de noten 1
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Integraal onderwijs met ict
Het digitaal schoolbord
Hogere denkvaardigheden
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Naar het Jaareinde toe
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorrangsregels bij rekenen (1)
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
ZijActief Koningslust
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Tuinvogels herkennen.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

8-4-2017 ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

Geen vak apart. ICT wordt bij voorkeur gebruikt als ondersteuning bij de lessen. Als een extra medium die een meerwaarde biedt aan de les. Complementair aan ‘traditionele’ media. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye

8-4-2017 Geen vak apart. Er wordt dus geen computercursus gegeven die losstaat van de lessen. Vergeet dus een cursus MSWord van A tot Z ! Geen theoretische cursussen Geen lessenpakket ICT zonder link met inhoud Als het nodig is om bepaalde dingen in MSWord te leren, doe we dit op het moment dat leerlingen dit nodig hebben. Instructiemomenten om dan aan een project te kunnen starten of een logische sequentie in het verloop te krijgen. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

Vertrekken vanuit de les. 8-4-2017 Vertrekken vanuit de les. Indien je niet kan motiveren waarom je ICT gebruikt in de les, doe het niet. Ondersteunend aan de volgende negen competenties. Je leert fietsen door te fietsen. Je leert eveneens een computer gebruiken door deze te gebruiken waarvoor je hem op dat moment nodig hebt. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties plannen Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties plannen uitvoeren Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties plannen uitvoeren bewaken & evalueren Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. apr-17 ICT in het basisonderwijs - DVO Arteldehogeschool - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties plannen uitvoeren bewaken & evalueren specifieke attitudes Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. apr-17 ICT in het basisonderwijs - DVO Arteldehogeschool - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen met behulp van ICT informatie multimediaal voorstellen ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Instrumentele vaardigheden De ICT-apparatuur hanteren Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Sociaal-ethische competenties ICT adequaat en verantwoord gebruiken Instrumentele vaardigheden De apparatuur hanteren Leerprocesgerichte competenties Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De “compententiediamant”. 8-4-2017 De “compententiediamant”. Leerprocesgerichte competenties 1 De leerlingen kunnen functioneel samenwerken aan een opdracht waarbij zij ICT benutten. 2 De leerlingen kunnen met ondersteuning van ICT informatie multimediaal voorstellen. 3 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4 De leerlingen kunnen informatie opzoeken, verwerken en bewaren met behulp van ICT. 5 De leerlingen kunnen met behulp van elektronische communicatiemiddelen eigen boodschappen zenden en voor hen bedoelde boodschappen ontvangen. 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig oefenen. 7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT zelfstandig een werkstuk creëren. Instrumentele vaardigheden 8 De leerlingen bezitten de nodige instrumentele kennis en vaardigheden om de ICT-apparatuur in relevante contexten te kunnen hanteren. Sociaal-ethische competenties 9 De leerlingen gebruiken ICT adequaat, en gaan er op een verantwoordelijke wijze mee om. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye www.digitaleschool.be - Kurt Dossche

De 8 ICT-eindtermen De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving. kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving. kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren. ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye

Evolutie en uitbreiding… De maatschappij als kennismaatschappij Vaardigheden van de 21e eeuw (21e century skills) Mediawijsheid ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye

ICT in het basisonderwijs – Entiteit curriculum Arteldehogeschool Bachelor in onderwijs: lager onderwijs - Geert Kraeye