Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Welkom op de Julianaschool
Perfectionisme.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden

INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
Wat meer uitleg over het ontstaan en de werking van faalangst.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Voorstelling 6de leerjaar
FAALANGST.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gebruikerstest. Kenmerken proefpersonen 1 kind van 5 jaar uit groep 1 1 kind van 7 jaar uit groep 3 1 kind van 8 jaar uit groep 4 1 kind van 9 jaar uit.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Gedrag op de Wichelroede
uw kind begeleiden bij huiswerk
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Hoogbegaafdheid.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Psychologieles 7 lesweek 7
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
1.  Je hart is een spier;  Door te sporten wordt de hartspier sterker gemaakt;  je hart gaat beter gaat pompen;  Er gaat meer zuurstof naar alle cellen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Formatief versus summatief
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
De eilandjes van Langerhans en de bijnieren
Begeleiden van een zorgvrager
Breinleren.
Ouderinformatie avond
Trauma sensitief lesgeven
Welkom op de Kennismakingsavond !
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onterechte overtuigingen
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Ex-okanner Euh, ne wadde?!.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider vries@fonsvitae.nl Omgaan met faalangst Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider vries@fonsvitae.nl

Agenda Wat is faalangst? Kenmerken faalangstige leerlingen Wat kunt u doen? Wat doet het Fons Vitae?

Angst om te mislukken in beoordelingssituaties Wat is faalangst? Angst om te mislukken in beoordelingssituaties

Drie soorten faalangst Cognitief Sociaal Motorisch (mengvormen)

Wat gebeurt er in lichaam? Adrenaline Bloed sneller stromen, hartslag sneller, ademhaling sneller Warm, zweten Bloed en zuurstof naar spieren Bloed en zuurstof aan hersens onttrokken Denkvermogen raakt geblokkeerd!

Lichamelijke reacties hoofdpijn, buikpijn veel plassen hyperventilatie slecht inslapen, vroeg wakker

Waarom nu meer dan vroeger? Helperssyndroom Curling generatie?

Hoe denken faalangstige kinderen? Negatief zelfbeeld, fixatie op het negatieve Fixed mindset vs growth mindset Vrees voor mislukking Michael Jordan

Experimentje zoet zuur p_n papier olie vuur rivier bo_t kalkoen vulling chi_s salsa fruit groente muziek te_st film actrice bi_r wijn computer chip s_hoen sok

Kenmerken faalangstige kinderen Veel behoefte aan positieve verwachtingen over functioneren Veel behoefte aan feedback Stellen veel vragen Onzeker bij nieuwe opdrachten

Kenmerken faalangstige leerlingen Wegduiken bij vraag leraar Niet horen wat gezegd wordt bij uitleg nieuwe stof Zoeken voortdurend steun bij anderen Gevoelig voor kritiek Soms clownesk, agressief

Wat kunt u doen? Begeleiding studie of huiswerk niet overnemen zorgen goede studieplek helpen actief studeren (schema’s maken, toepassingen verzinnen, hardop aan zichzelf vertellen, niet alleen stampen) herhalen (vergeetcurve) overhoren

Wat kunt u doen? Erkennen, serieus nemen Niet zelf oplossingen aandragen Faalangst is niet uniek Realistische verwachtingen/doelen

Wat kunt u doen? Fouten maken mag Evenwicht positieve en negatieve reacties Stimuleren growth mindset

Wat doet school? Individuele begeleiding Studiemethode en planning GGGG/schema Ontspanning en ademhaling

Samengevat stimuleer zelfstandige probleemaanpak fouten maken moet feedback op inzet/leerproces