Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider vries@fonsvitae.nl Omgaan met faalangst Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider vries@fonsvitae.nl
Agenda Wat is faalangst? Kenmerken faalangstige leerlingen Wat kunt u doen? Wat doet het Fons Vitae?
Angst om te mislukken in beoordelingssituaties Wat is faalangst? Angst om te mislukken in beoordelingssituaties
Drie soorten faalangst Cognitief Sociaal Motorisch (mengvormen)
Wat gebeurt er in lichaam? Adrenaline Bloed sneller stromen, hartslag sneller, ademhaling sneller Warm, zweten Bloed en zuurstof naar spieren Bloed en zuurstof aan hersens onttrokken Denkvermogen raakt geblokkeerd!
Lichamelijke reacties hoofdpijn, buikpijn veel plassen hyperventilatie slecht inslapen, vroeg wakker
Waarom nu meer dan vroeger? Helperssyndroom Curling generatie?
Hoe denken faalangstige kinderen? Negatief zelfbeeld, fixatie op het negatieve Fixed mindset vs growth mindset Vrees voor mislukking Michael Jordan
Experimentje zoet zuur p_n papier olie vuur rivier bo_t kalkoen vulling chi_s salsa fruit groente muziek te_st film actrice bi_r wijn computer chip s_hoen sok
Kenmerken faalangstige kinderen Veel behoefte aan positieve verwachtingen over functioneren Veel behoefte aan feedback Stellen veel vragen Onzeker bij nieuwe opdrachten
Kenmerken faalangstige leerlingen Wegduiken bij vraag leraar Niet horen wat gezegd wordt bij uitleg nieuwe stof Zoeken voortdurend steun bij anderen Gevoelig voor kritiek Soms clownesk, agressief
Wat kunt u doen? Begeleiding studie of huiswerk niet overnemen zorgen goede studieplek helpen actief studeren (schema’s maken, toepassingen verzinnen, hardop aan zichzelf vertellen, niet alleen stampen) herhalen (vergeetcurve) overhoren
Wat kunt u doen? Erkennen, serieus nemen Niet zelf oplossingen aandragen Faalangst is niet uniek Realistische verwachtingen/doelen
Wat kunt u doen? Fouten maken mag Evenwicht positieve en negatieve reacties Stimuleren growth mindset
Wat doet school? Individuele begeleiding Studiemethode en planning GGGG/schema Ontspanning en ademhaling
Samengevat stimuleer zelfstandige probleemaanpak fouten maken moet feedback op inzet/leerproces