SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Hogere denkvaardigheden
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Weer zo‘n zware dag vandaag … ?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
“Zonder taal geen verhaal” .
Hoera, een oudergesprek!
Feedback geven en ontvangen
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Door Marit Mulder.
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Presentation Of Learning
Een lessenserie van drie lessen
Portfolio
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Glow.
Glow.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Al doende leren training docenten
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Beoordelen met behulp van rubrics
Begeleiden, hoe doe je dat?
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Niet voor het zingen de context uit – CE als aanknopingspunt voor WO-opgaven Jos Paus en Herman Schalk.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Proeftoets periode 1 4 havo.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Basiskennis LOB.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Hfst.2 §1: Soorten water Je kunt na deze les: -5 verschillende soorten zoetwater en -vertellen hoe de waterkringloop gaat.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Centraal Examen Nederlands
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
5 Minuten biologie, leuker dan het lesboek!
taal speelt een rol in alle vakken
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transcript van de presentatie:

SLO Herman Schalk h.schalk@slo.nl Maaike Rodenboog m.rodenboog@slo.nl 6 juni 2013 Genres in teksten SLO Herman Schalk h.schalk@slo.nl Maaike Rodenboog m.rodenboog@slo.nl Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 1

Opening Voorstellen Centrale vraag Doel Wat voor teksten geven we aan leerlingen? Wat voor teksten verwachten we van leerlingen? Doel Meer zicht op, meer aandacht voor het belang van taal bij biologie.

Planning Starter Puzzel met genres Beschrijving / Betoog Geven van leerlingfeedback Tips

Vaktaalproblemen Kleine peiling dit voorjaar (NLT-conferentie) We vroegen: Op welk van de bovengenoemde terreinen ervaart u problemen bij uw leerlingen? (meerdere antwoorden mogelijk) O talige vaardigheden O vaktaal en alledaagse taal O contexten

Vaktaalproblemen We vroegen: Voor welke van de volgende terreinen heeft u behoefte aan ondersteunend materiaal? (meerdere antwoorden mogelijk) O talige vaardigheden O vaktaal en alledaagse taal O contexten

Starter Hierna een afbeelding over ondervoeding wereldwijd Maak de opdrachten 3, 4 en 5 Bespreek opdracht 5 in je groep Hoe ziet een goed leerlingantwoord eruit? Wanneer ben je als docent tevreden? Welke ondersteuning geef je leerlingen?

Uit Biologie voor jou Deel 2a havo/vwo

Genres Wat is een genre? Genre 1 Genre 2 Hoe herken je een genre?

Verhalende, feitelijke en waarderende genres VERTELLING ervaring VERHAAL complicatie VERSLAG chronologie VERKLARING causaliteit BESCHRIJVING classificatie PROCEDURE instructie BESCHOUWING perspectieven BETOOG argumenten RESPONS reactie Puzzelen Verhalende, feitelijke en waarderende genres P 108

Toen vielen de reageerbuizen om en moesten we alles opnieuw doen. VERTELLING Ik vond het wel eng dat de chimpansees ruzie kregen, ik ben wat verder bij hun verblijf vandaan gaan staan. VERHAAL 'Eekhoorn', vroeg de krekel op een ochtend aan de eekhoorn, 'wat is herfst eigenlijk?' VERSLAG Toen vielen de reageerbuizen om en moesten we alles opnieuw doen. VERKLARING Het is dus net alsof er een weerstand is die 2 x zo klein is, omdat de stroom er 2 x zo gemakkelijk langs gaat. Dus weet ik dat de stroomsterkte 2 x zo groot is. BESCHRIJVING Bij chromatografie verdeelt een stof zich over de mobiele en de stationaire fase. Op deze manier kun je mengsels scheiden. PROCEDURE Om een verdunning van 10x te krijgen, hebben we 1 mL oplossing gemengd met 9 mL gedestilleerd water. BESCHOUWING Voor de milieubeweging is kernenergie een gruwel, maar voor de overheid is het een serieuze optie. BETOOG Ik ben voor het Ja-tenzij systeem, omdat dat de meeste donororganen oplevert en ik vind dat van iedereen verwacht mag worden dat ze een bijdrage leveren aan het helpen van andere mensen. RESPONS Ik vond het toneelstuk over Marie Curie erg boeiend. Vooral mooi om te zien hoe gedreven ze was. VERTELLING Ik vond het wel eng dat de chimpansees ruzie kregen, ik ben wat verder bij hun verblijf vandaan gaan staan. VERHAAL 'Eekhoorn', vroeg de krekel op een ochtend aan de eekhoorn, 'wat is herfst eigenlijk?' VERSLAG In 1895 verhuisde het gezin van München naar Pavia in Italië, maar Einstein bleef aanvankelijk in München achter om zijn middelbare school af te maken. VERKLARING Het is dus net alsof er een weerstand is die 2 x zo klein is, omdat de stroom er 2 x zo gemakkelijk langs gaat. Dus weet ik dat de stroomsterkte 2 x zo groot is. BESCHRIJVING Bij chromatografie verdeelt een stof zich over de mobiele en de stationaire fase. Op deze manier kun je mengsels scheiden. PROCEDURE Om een verdunning van 10x te krijgen, hebben we 1 mL oplossing gemengd met 9 mL gedestilleerd water. BESCHOUWING Voor de milieubeweging is kernenergie een gruwel, maar voor de overheid is het een serieuze optie. BETOOG Ik ben voor het Ja-tenzij systeem, omdat dat de meeste donororganen oplevert en ik vind dat van iedereen verwacht mag worden dat ze een bijdrage leveren aan het helpen van andere mensen. RESPONS Ik vond het toneelstuk over Marie Curie erg boeiend. Vooral mooi om te zien hoe gedreven ze was.

VERTELLING ervaring VERHAAL complicatie VERSLAG chronologie VERKLARING causaliteit BESCHRIJVING classificatie PROCEDURE instructie BESCHOUWING perspectieven BETOOG argumenten RESPONS reactie P 108

Hoe maak je poep van een boterham? Lees de opdracht Welk genre wordt gebruikt? Wat wordt er verwacht van de leerlingen? Vergelijk de tekstboek- en werkboekopdracht Wat zou de opdracht moeten opleveren Maak een beoordelingsmodel, gedacht vanuit vaktaal, denk aan een rubric of checklist Hoe kun je het vaktaalgebruik stimuleren?

Grote grazers in de Oostvaardersplassen Lees de opdracht Welk genre wordt gebruikt? Wat wordt er verwacht van de leerlingen? Bekijk de taalsteun in de methode Wat zou de opdracht moeten opleveren Maak een beoordelingsmodel, gedacht vanuit vaktaal, denk aan een rubric of checklist Hoe kun je het vaktaalgebruik stimuleren?

Naast elkaar!

Hoe komen leerlingen tot een goed antwoord? Wat doe je als docent om leerlingen meer vaktaal te laten gebruiken?

Tips Besteed aandacht aan de werking van vaktaal Wees kritisch op taalgebruik in schoolboeken Geef taalsteun bij schrijftaken Bespreek leerlingteksten Gebruik modelteksten Stem de aanpak van teksten af met andere vakken

SLO Herman Schalk h.schalk@slo.nl Maaike Rodenboog m.rodenboog@slo.nl 6 juni 2013 Genres in teksten DANK VOOR UW AANDACHT SLO Herman Schalk h.schalk@slo.nl Maaike Rodenboog m.rodenboog@slo.nl Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 18