Www.steunpuntSSL.be EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Iemand heeft met haar vinger tussen de deur gezeten.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Kostenbeheersing leerlingenvervoer case Gemert-Bakel
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
academisch erfgoed 15 mei 2014
Voorlichtingsavond Een leerweg kiezen Basis Kader Gemengd Theoretisch.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Kwalificatiestructuur mbo
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Biologieonderwijsconferentie | VAARDIG IN HET VMBO
EBIB Rondleiding
Vaarwel benzinemotor! Sven Pletincx
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
kijk wij presenteren u wij presenteren u... Mediation en de gemeente Zwolle Wat doet Zwolle?
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Romeinen Dienen en liefhebben hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen… (12:7) Laat oudsten die uitstekend voor-staan, dubbele eer.
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Cijfers Zorg en Gezondheid Geboorte en sterfte 2006.
Ouderavond Klas 5 20 januari 2010 Welkom I. Kaandorp coördinator 5 H. Claassen decaan A. Verbrugge coördinator PWS.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
De Telescoop Jori van der Meer Beta1op1-project.
Keith Haring (°1958 – ) 'kunst voor iedereen'
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deltabeslissing.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Zwakke Schakels.
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Mekong Deltaplan.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden De vernieuwde balgkering.
Wateroogst 1 & 2 Zanddammenproject van RC Baarn-Soest, RC Laren-Blaricum, RC Soestdijk.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Pompen of Verzilten.
ZIN?Ja!-netwerk VAC –Gent 27 november 2014 Z I N N I A.
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Analyse Overstromingen Engeland Jaap Flikweert Royal HaskoningDHV.
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Informatie avond leerjaar 4
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Research Centre for Education and the Labour Market
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Transcript van de presentatie:

EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven

PIAAC: leesvaardigheid jongeren met diploma beroepsonderwijs Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20142 PIAAC -Test wiskundige en leesvaard. bij volwassenen (15-65) -Afgenomen in 2012 door OESO -In 23 landen, waaronder Vlaanderen Grafiek: -Leesvaardigheid -Jongeren (16-30) -Met een diploma beroepsonderw.

Máár… Beroepsond. verschaft algemene én specifieke vaardigheden Dankzij PISA, PIAAC etc. weten we vrij veel over niveau algemene vaardigheden Maar specifieke vaardigheden erg belangrijk bij zoektocht werk – Cf. – Cf. CEDEFOP (2013): “ jongeren (20-35) met diploma beroepsonderwijs doen het veel beter op AM dan jongeren met algemeen diploma ” – ondanks lagere algemene vaardigheden Zie ook Shavit & Müller (1998), Müller & Gangl (2003), Iannelli & Raffe (2007), etc. Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20143

Paper: waarde beroepsopleidingen op AM Belangrijkste onderzoeksvraag “Blijven die initiële baten van beroepsonderwijs ook behouden als mensen ouder worden?” Model – Data uit PIAAC (subsample mannen, jaar, uit 14 landen) – Model dat kans op werk voorspelt op basis van -Gevolgde opleiding -Score op wiskundetest -Leeftijd -Interpretatie: Positieve waarde  grotere kans op werk Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20144

Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20145 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20146 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20147 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20148 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20149 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/ BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk  Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk

Conclusie “Aanvankelijke voordelen van beroepsonderwijs verdwijnen dus met het ouder worden - terwijl die van goede algemene vaardigheden toenemen” -Verklaring? -Eisen op de arbeidsmarkt veranderen (technologische innovatie) -Sterke basisvaardigheden (‘foundational’ skills) faciliteren bij- en omscholing -Ofwel: Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201411

Addendum: quid met “polarisatie” AM? “Polarisatie”: door automatisering verdwijnen vooral jobs met een hoge mate van routine (Autor, Levy, and Murnane (2003))  vooral middengeschoolde jobs (méér dan de laaggeschoolde, elementaire dienstenjobs) Cf. Maselli (2012) Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201412

Conclusie Bij de overgang naar de AM levert beroepsonderwijs ongetwijfeld waardevolle (specifieke) vaardigheden Maar op langere termijn blijft inzetten op algemene vaardigheden uitermate belangrijk Meer weten: life-cycle-patterns-in-the-labour-market-returns-to- vocational-educationhttp://steunpuntssl.be/Publicaties/Publicaties_docs/ssl life-cycle-patterns-in-the-labour-market-returns-to- vocational-education Of Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201413