EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
PIAAC: leesvaardigheid jongeren met diploma beroepsonderwijs Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20142 PIAAC -Test wiskundige en leesvaard. bij volwassenen (15-65) -Afgenomen in 2012 door OESO -In 23 landen, waaronder Vlaanderen Grafiek: -Leesvaardigheid -Jongeren (16-30) -Met een diploma beroepsonderw.
Máár… Beroepsond. verschaft algemene én specifieke vaardigheden Dankzij PISA, PIAAC etc. weten we vrij veel over niveau algemene vaardigheden Maar specifieke vaardigheden erg belangrijk bij zoektocht werk – Cf. – Cf. CEDEFOP (2013): “ jongeren (20-35) met diploma beroepsonderwijs doen het veel beter op AM dan jongeren met algemeen diploma ” – ondanks lagere algemene vaardigheden Zie ook Shavit & Müller (1998), Müller & Gangl (2003), Iannelli & Raffe (2007), etc. Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20143
Paper: waarde beroepsopleidingen op AM Belangrijkste onderzoeksvraag “Blijven die initiële baten van beroepsonderwijs ook behouden als mensen ouder worden?” Model – Data uit PIAAC (subsample mannen, jaar, uit 14 landen) – Model dat kans op werk voorspelt op basis van -Gevolgde opleiding -Score op wiskundetest -Leeftijd -Interpretatie: Positieve waarde grotere kans op werk Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20144
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20145 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20146 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20147 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20148 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/20149 BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
Resultaat Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/ BaselineSkills control Intercept-1,540,54 [Age – 20]0,07***0,08*** [Age – 20]²-0,002*** MAIN EFFECTS (= aged 20) Years of education0,21***0,07*** Vocational orientation1,04***1,10*** Numeracy (*100) 0,76*** INTERACTIONS WITH AGE Vocational * [Age – 20]-0,05***-0,06*** Numeracy * [Age – 20] 0,03*** Afh. variabele: kans op werk Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op werk
Conclusie “Aanvankelijke voordelen van beroepsonderwijs verdwijnen dus met het ouder worden - terwijl die van goede algemene vaardigheden toenemen” -Verklaring? -Eisen op de arbeidsmarkt veranderen (technologische innovatie) -Sterke basisvaardigheden (‘foundational’ skills) faciliteren bij- en omscholing -Ofwel: Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201411
Addendum: quid met “polarisatie” AM? “Polarisatie”: door automatisering verdwijnen vooral jobs met een hoge mate van routine (Autor, Levy, and Murnane (2003)) vooral middengeschoolde jobs (méér dan de laaggeschoolde, elementaire dienstenjobs) Cf. Maselli (2012) Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201412
Conclusie Bij de overgang naar de AM levert beroepsonderwijs ongetwijfeld waardevolle (specifieke) vaardigheden Maar op langere termijn blijft inzetten op algemene vaardigheden uitermate belangrijk Meer weten: life-cycle-patterns-in-the-labour-market-returns-to- vocational-educationhttp://steunpuntssl.be/Publicaties/Publicaties_docs/ssl life-cycle-patterns-in-the-labour-market-returns-to- vocational-education Of Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/201413