Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jaarverslag OBS De Boet
Advertisements

Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Welkom in groep 5/6.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Beste IRC leden, Jullie brachten al jullie leveranciers op de hoogte van de adreswijziging van het IRC : 1 leverancier vergaten jullie echter, en daar.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Werken met CITO LOVS 11 maart 2008.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Het cito-leerlingvolgsysteem
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Ouderavond klas 3M Donderdag 12 september Keuzebegeleiding klas 3  Praktische opdrachten 18 & 19 nov 2013  Bezoek aan Rijn IJssel 6 februari 2014.
Nieuwe normen Cito.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
HELDER ZICHT OP HET KIND EN DE RESULTATEN
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Bij de informatieavond van groep 7
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Op de informatiebijeenkomst CITO
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7-8. V OORSTELLEN Wie zijn wij? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  ouderportaal.
OUDERAVOND 16 september uur Van harte welkom Wie zijn er allemaal (extra) actief op school: uur ouderraad uur medezeggenschapsraad.
Informatieavond 1 december 2014
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Normeringsdilemma’s normering van de centrale examens
Resultaten Examen - Proefexamen
Bij de informatieavond van groep 8
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie nieuwe Cito-normering.
en het leerlingvolgsysteem
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
PO  VO Een bijzondere stap Openbare basisschool.
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Stichting Lek en IJssel
Ouderinformatieavond
Transcript van de presentatie:

Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering 1 december 2014

Aanleiding Cito heeft de opdracht om landelijk genormeerde toetsen te ontwikkelen. Onlangs hebben zij de normering van de toetsen Rekenen & Wiskunde, Spelling en Begrijpend lezen aangepast.

Waarom nieuwe Cito normen? De oude normen bleken te soepel te zijn. Leerlingen haalden te gemakkelijk een hoge score. Dit komt door: Grotere focus op opbrengsten Bekendheid met de toetsen Verandering in de leerling populatie

Effect nieuwe normen Cito legt dit als volgt uit: Heel vroeger was je lang wanneer je 1.70 cm was. Je behoorde dan met deze lengte tot de 25% langste mensen van het land. Tegenwoordig is 1.70 cm helemaal niet lang. Je behoort nu tot de 35% langste mensen van het land. De norm wanneer je lang genoemd wordt is dus opgeschoven in de loop der tijd. Dat gebeurt met toetsen ook.

individueel niveau effect nieuwe Cito-normering op de individuele leerling

I tot V

Kirsten vorige toetsperiode (V – I) Kirsten haalt eind groep 4 in het schooljaar 2012-2013 op de Cito-toets Rekenen-Wiskunde een vaardigheidsscore van 62. Ze valt hiermee, volgens de oude landelijke normen, binnen het II-niveau.

Kirsten, nu met de oude norm (V – I) Stel: bij de volgende toets medio groep 5 behaalt Kirsten een vaardigheidsscore van 80. Ook hiermee zou ze binnen het II-niveau scoren als de oude landelijke normen nog geldig zouden zijn. Kirsten is qua vaardigheidsscore gegroeid van 62 naar 80. Haar rekenvaardigheid gaat dus vooruit.

Kirsten, nu met de nieuwe norm (V – I) Doordat Cito de landelijke normen heeft verzwaard past bij de vaardigheidsscore 80 op de medio-toets geen II-niveau meer, maar een III-niveau. Alhoewel de rekenvaardigheid van Kirsten niet is gedaald, valt ze wel binnen een lager Cito-niveau. Ze lijkt dus nu ‘gezakt’. In werkelijkheid zijn de echter de normen aangepast. Hierdoor is de plaats van Kirsten binnen de landelijke rangorde is nu reëel.

groepsniveau effect nieuwe Cito-normering op de groep

Groepsniveau (V – I) De rekenopbrengsten in deze groep lopen synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Maar dit is wel geconcludeerd op basis van verouderde normen. nu

Groepsniveau (V – I) De leeropbrengsten in de groep niet meer synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Om weer ‘op niveau’ te komen, zal er intensiever met de groep gewerkt moeten worden. nu

Verschil methodetoets en CITO-toets nu

Nieuwe CITO-grafieken in februari nu

Nieuwe CITO-grafieken in februari nu

Nieuwe CITO-grafieken in februari Vaard. = Vaardigheids-score Vergelijken schaalscores kan alleen binnen toetsserie Stijgende schaalscore = vaardigheidsgroei nu

Niveauwaarde Niveau omgezet naar waarde tussen 0 en 5 A= 4-5 B= 3-4 C= 2-3 D= 1-2 E= 0-1 nu

Tot slot GOED - VOLDOENDE - MATIG – ONVOLDOENDE   't Zijn slechts woorden op papier die iets vertellen hier Wat ze zeggen uit willen leggen gaat over een kind uw kind En weet u wat ik daar nu echt van vind? Dat is eigenlijk niet met woorden te zeggen niet uit te leggen Wat ik wel weet en zeggen moet: uw kind is voor ons veel meer dan ONVOLDOENDE - MATIG - VOLDOENDE - GOED nu