Operationele doelstellingen Stand van zaken Bestuur Laboratoria

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Financiering FAVV heffingen en retributies t. l. v
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Operationele doelstellingen Stand van zaken Bestuur Laboratoria
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Operationele doelstellingen Stand van zaken Bestuur Laboratoria Geert De Poorter Datum actualisatie:
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen 1 Vormingssessie Laboratoria DIAINE SACHA 2006/09/13 DG Laboratoria FOODLIMS FAVV.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Nationale Campagne Safe Surgery Checklist Eerste resultaten en doelstellingen van de federale overheid Stéphanie Maquoi Dr. Margareta Haelterman Louiza.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen 1 Vormingssessie Laboratoria 13/09/2006 DG LABORATORIA Kalender opleiding / workshops.
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
e-Procurement Het aanbod van de federale overheid
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
1 Raadgevend Comité Installatievergadering FAVV Gil Houins Voorzitter 28 juni 2006.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de VoedselketenApril 2008 Bestuur Laboratoria Geert De Poorter Directeur-Generaal Federaal Agentschap voor de.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Federaal agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Vormingssessie Laboratoria
Transcript van de presentatie:

Operationele doelstellingen Stand van zaken Bestuur Laboratoria Federaal Agentschap voor de veiligheid van de Voedselketen Operationele doelstellingen Stand van zaken Bestuur Laboratoria Geert De Poorter Datum actualisatie: 26/06/2014

Inhoud Afkortingen Stand van zaken Overzicht planning ODL versus budget ICT

1. Afkortingen

Afkortingen (1/1) MP Managementplan OD Operationele Doelstelling ODL Operationele Doelstelling Labo SLA Service Level Agreement NRL Nationaal Referentie Laboratorium EU Europese Unie KPI Key Performance Indicatoren BTC Belgisch Ontwikkelingsagentschap EU-RL European Reference Laboratory e.d. En dergelijke NC Non conformiteit (= afwijking)

2. Stand van zaken

Statistiek

AFGEWERKT 1.1.2 & 1.1.3 niet realiseerbaar ODL 1.1. DOEL: Uitbouwen van mobiele of gedecentraliseerde labsites (GIP, …) ACTIE: 1.1.1. Personeel DG controle voert testen uit, DG labo traint ze en doet opvolging en onderhoud apparatuur. 1.1.2. Analyses PIF’s opnemen in Foodlims: satellietlabs Antwerpen / Oostende / Zeebrugge / Bierset. 1.1.3. Haalbaarheidsstudie opzetten om na te gaan of mobiele kalibratie van thermometers mogelijk is. KPI: De analyses van minstens 1 GIP zijn opgenomen in LIMS DEADLINE: 30/04/2013 REALISATIES: 1.1.1 DG Controle heeft een actuele lijst beschikbaar, het onderhoud beperkt zich tot de thermometers, de balansen en gewichten, het beheer zal gebeuren door DG Controle in de applicatie FMIS Het finaal rapport, opgesteld door Sandrine Léonard, is ondertekend door J.M. Dochy en toegevoegd aan het dossier als bewijskracht – datum afsluiten: 9/12/2013 1.1.2 en 1.1.3: implementatie praktisch niet realiseerbaar 1.1.2 & 1.1.3 niet realiseerbaar

ODL 1.2. DOEL: NRL additieven verder ontwikkelen: FLVVT is actief als NRL! ACTIE: 1.2.1. Het FLVVT treedt op als NRL voor de erkenning van additieven in diervoeders en als rapporteur voor de beoordeling van dossiers ingediend in het kader van vergunningverlening (Verordening 1831/2003). 1.2.2. Als NRL zal het FLVVT meewerken aan verificatie-studies in het kader van aanvragen tot erkenning van additieven in diervoeders. Deze verificatie-studies hebben tot doel de prestatiekenmerken van de voorgestelde analysemethode te bevestigen. KPI: 2 dossiers/jaar behandelen (indien voldoende aanbod van het EU-RL). DEADLINE: Continue ODL REALISATIES: 2012: 4 dossiers 2013: 6 dossiers Vanaf 2013: FLVVT is NRL op het gebied van coccidiostatica en histomonostatica! CONTINU (KPI: ok) Commentaar op initieel dossier "Vitamine D3" CIRCABC M. Vanbrabant   25/01/2012 Commentaar op initieel dossier "Butylated hydroxytoluene (BHT)" CIRCABC M .Lekens   16/04/2012 Commentaar op initieel dossier "Tocopherols" CIRCABC M. Vanbrabant   15/05/2012 Commentaar op initieel dossier "Capsanthin" CIRCABC M. Vanbrabant   7/06/2012 Commentaar op initieel dossier "Riboflavine" CIRCABC M. Vanbrabant   19/02/2013 Commentaar op initieel dossier "Vitamine B12" CIRCABC M. Vanbrabant 27/05/2013 24/05/2013 Officiële adviesaanvraag ivm diclazuril-analyse van LAVES (Hashem Ayman), Duitsland AFA-2013_040 M. Vanbrabant nvt 9/07/2013 Commentaar op initieel dossier "Deccox (decoquinaat)" CIRCABC M. Vanbrabant 19/08/2013 12/08/2013 Commentaar op initieel dossier "Riboflavine" CIRCABC M. Vanbrabant 23/08/2013 12/08/2013 Commentaar op initieel dossier "Coxiril (diclazuril)" CIRCABC M. Vanbrabant 27/09/2013 10/09/2013

AFGEWERKT KPI: OK ODL 1.3. DOEL: De analysen sneller laten verlopen. ACTIE: 1.3.1. SLA met DG Controle actualiseren. 1.3.2. SLA met externe labs actualiseren. 1.3.3. SLA met NRL's actualiseren. 1.3.4. SLA afsluiten voor de kalibratie van de thermometers. 1.3.5. Optimalisatie wachtsysteem. 1.3.6. Uitvoeren van een efficiëntie- en effectiviteitsaudit volgens het LEAN principe. 1.3.7. De toegenomen efficiëntie van de labo’s en de blijvende ambitie op dit vlak – o.a. het streven naar nog kortere doorlooptijden – wordt als zeer positief ervaren. Om na te gaan in hoeverre we hierin moeten doorgaan moet er een benchmarking uitgevoerd worden waarbij we de vergelijking doen met andere EU-landen. KPI: (doorlooptijd per jaar, vanaf 2012) / (doorlooptijd 2011) * 100 ≤ 90% DEADLINE: 31/12/2013 REALISATIES: Daling in 2013 t.o.v. 2011: FLVVM: -15%; FLVVT: -14%; FLVVG: -12%; LFSAGx: -16%; LFSAL: -32% AFGEWERKT KPI: OK

ODL 1.4. DOEL: Implementeren van de strategie over controle op de nanobodies. ACTIE: 1.4.1. NRL aanduiden voor dit domein. 1.4.2. Internationale contacten leggen 1.4.3. Analyse protocols opstellen en valideren. KPI: Minstens 1 gevalideerde methode. DEADLINE: 31/12/2014 REALISATIES: 1.4.1 Deeldoelstelling is geannuleerd omwille van budgettaire redenen en omwille van het feit dat er nog geen Europese eis is om een NRL te hebben voor nanobodies. Officieus treedt CERVA op als NRL en voert de analyses uit. 1.4.2 Afgewerkt in 2012, daarna continu 1.4.3 19-20/ 05/2014: Deelname aan de "International Fresenius Conference: Nanotechnology in food" (Mainz, Duitsland) On going – deadline nog niet voorbij

ODL 1.5. DOEL: Onderzoeksproject natuurlijke hormonen uitbreiden. ACTIE: 1.5.1. Validatie van de methode voor de bepaling van androgenen en sulfaten, accreditatie voor estrogenen 1.5.2. Routine analyse 1.5.3. Onderzoek naar andere steroïden 1.5.4. 2013: accreditatie androgenen 1.5.5. 2013 - 2014: het ontwikkelen van de methodiek voor nog één of meerdere andere natuurlijke steroïden (vb. boldenon en nortestosteron). KPI: Accreditatie estrogenen en androgenen & doctoraat Geert Janssens. DEADLINE: 31/12/2014 REALISATIES: 1.5.1. Accreditatie estrogenen & validatie androgenen: OK 1.5.2 BO rapport: beschikbaar (zie dossier) 1.5.3. Onderzoeksdossier on going - idem doctotraat (einddatum voorzien september 2014) 1.5.4 Accreditatie (flexibele parameter) 1.5.5. Continue opdracht (zie 6.6) On going – deadline nog niet voorbij 1.5.3 Op 24/05/2013 heeft het mini dircom beslist dat de volgende stof die moet gedetecteerd worden met de techniek IRMS, progesteron is. Op 3/06/2013 werd het onderzoek hiervoor opgestart. Dit onderzoek werd 1.5.4 Opsporen aan de hand van LC-MS/MS en GC-MS van de targetmetabolieten, die zullen geselecteerd worden voor IRMSvertraagd wegens aanhoudende problemen met het GC-C-IRMS apparaat (vb. van 1/01/2014 tot 17/03/2014)

ODL 1.6. (1/2) DOEL: Verder gaan met project Erasmus, intra FAVV labs en referentielabs. ACTIE: 1.6.1. Adjunct coördinatoren - contacten NRL 1.6.2. Laberca; Universiteit Gent Geert Janssens 1.6.3. Liège-CER allergenen; DSP-ASP-PSP 1.6.4. Calux nieuwe cellijn Universiteit Califorina Tervuren 1.6.5. Overzicht beschikbare referentiematerialen FAVV & RIKILT 1.6.6. Samenwerking op vlak van IRMS FAVV & RIKILT 1.6.7. Multi-analyte screeningsmethode voor antibiotica met LC-MS 1.6.8. Bevestigingsmethode voor antibiotica met LC-MS 1.6.9. Onderzoek naar beta-boldenone in duivenmest en varkensurine 1.6.10. Speciatie van zware metalen (arseen, kwik, seleen) in vis/diervoeding KPI: Minstens 2 projecten per jaar. DEADLINE: Continue ODL CONTINU (KPI: ok)

ODL 1.6. (2/2) REALISATIES: 1.6.1. & 1.6.3. Contact coördinatoren met NRL: continu , zie rapporten communiecatiegroepen en stuurgroepen intranet Samenwerking met: Laberca, Rikilt, CER, Universiteit Gent 1.6.2 Voor de methodeontwikkeling van natuurlijke hormonen is er een nauwe samenwerking tussen Dirk Courtheyn, Geert Janssens en FLVVG met Laberca - rapporten hiervan zijn beschikbaar in FLVVG (geen publicatie wegens vertrouwelijkheid) Natuurlijke hormonen: zie 1.5 1.6.4. Nieuwe cellijn CALUX (Universiteit California) 1.6.5. t.e.m. 1.6.10. On going

CONTINU ODL 1.7. DOEL: Samenwerking met BELAC bestendigen ACTIE: 1.7.1. Deelnames door de coördinatoren als Vertegenwoordiger Bevoegde overheid verhogen & Gecertificeerde opleidingen auditeur samen met Belac. KPI: (Aantal deelnames bureau’s BELAC, commissie & Raad ) / (totaal aantal georganiseerde bureau’s, commisies en Raden) * 100 ≥ 80%. (Aantal bijgewoonde audits als Bevoegde Overheid) / (maximum aantal bij te wonen audits als Bevoegde overheid) * 100 ≥ 60%. DEADLINE: Continue ODL REALISATIES: . BELAC: 2012 + 2013 + 2014: 23/26 (88%) . Bevoegde overheid: 2012 + 2013 + 2014: 79/88 (90%) CONTINU (KPI: ok)

ODL 2.1. (1/2) DOEL: Verder uitbouwen van het gestructureerd overleg met erkende laboratoria en Bestuur Laboratoria ACTIE: 2.1.1. Labinfo 2.1.2. Overlegvergaderingen met Belac 2.1.3. Deelname aan beurzen 2.1.4. Deelname voedingsplatforms 2.1.5. Publicaties met Hogescholen - Universiteiten 2.1.6. Spreekbeurten KPI: 1. (Aantal gerealiseerde stuurgroepen) / (Aantal geplande stuurgroepen) * 100 ≥ 90% 2. Minimum 3 nummers van Labinfo/jaar 3. Minstens 10 presentaties per jaar DEADLINE: Continue ODL CONTINU (KPI: ok)

ODL 2.1. (2/2) REALISATIES: 2.1.1. Labinfo: Sedert opstart project (oktober 2008): reeds 11 publicaties (aantal varieert tussen 2 en 3 per jaar) 2.1.2. 88% deelname aan de overlegvergaderingen met BELAC en 90% deelname als bevoegde overheid 2.1.3. > 20 presentaties (publicatie zie intranet) 2.1.3 - 2.1.6. Beurzen e.d. : Laborama (maart 2012), Conferentie microbiologie (2012 & 2013) (jaarlijks), Infodag erkende laboratoria (oktober 2012), bezoeken laboratoria (zie boordtabel 2012, 2013).... KPI stuurgroepen: 18/18 van de geplande stuurgroepen zijn doorgegaan (100%) KPI labinfo: 2 à 3 (criterium = 3) KPI presentaties: > 20 (criterium = > 10) Agribex: november 2013

ODL 2.2. DOEL: Verdere optimalisatie van de auditcel voor de uitvoering en opvolging van effectiviteitsaudits bij derde partners. ACTIE: 2.2.1. Vorming geven. 2.2.2. Templates files optimaliseren 2.2.3. Benchmarking bij Rekenhof 2.2.4. Benchmarking Vlaamse Gemeenschap 2.2.5. Universiteiten KPI: Minstens 1 effectiviteitsaudit per jaar. DEADLINE: 31/12/2014 REALISATIES: 2013: audit uitgevoerd door dienst Interne audit – rapport beschikbaar in dossier 2014: Audits zijn vanaf 2014 opgenomen in de planning van IAQP en wordt door hen uitgevoerd. AFGEWERKT

AFGEWERKT ODL 3.1. (1/2) DOEL: Administratieve vereenvoudiging: invoeren van het concept van de wet op de overheidsopdrachten voor de toewijzing van het Controleprogramma aan derde labs en de toewijzing van de NRL’s. ACTIE: 3.1.1. Toewijzing NRL's via overheidsopdracht met als testcase NRL CHEMIE 3.1.2 toewijzing Controleprogramma rekening houdende met het concept van "raamcontracten". 3.1.3. Vormingsessie overheidsopdrachten in de praktijk. 3.1.4. Overheidsopdracht TSE KPI: 3.1.1. Vervanging van elke bestaande overeenkomst die afloopt. 3.1.2. Controleprogramma via nieuwe procedure toegewezen 3.1.3. Presentatie & FAQ 3.1.4. Vervanging van bestaande overeenkomst DEADLINE: 31/12/2013 AFGEWERKT

ODL 3.1. (2/2) REALISATIES: 3.1.1. Lot 1 (Pesticiden): Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). Lot 2 (Hormonen en antibiotica): ILVO/CER. Lot 3 (Dioxines, PAK’s,PCB’s): Universiteit Luik, Center for Analytical Research and Technology (CART); Lot 4 (Mycotoxinen en zware metalen): Centrum voor Onderzoek in Diergeneeskunde en Agrochemie (CODA). Lot 5 (Mariene biotoxinen): ILVO/CER Lot 6 (Toevoegingsmiddelen en diergeneesmiddelen gebruikt in diervoeder, coccidiostatica en histomonostatica) : FLVVT Lot 7 (Contactmaterialen en migratieanalyses): Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). Lot 8 (Toevoegingsmiddelen diervoeder, met uitzondering van stoffen die vallen onder lot 4 en lot 6): FLVVT Lot 9 (Nanodeeltjes): niet gegund (NRL is geen Europese vereiste) 3.1.2. Publicatie op 24/7/13, opening augustus 2013, gunning op 13/01/2014. Dossier beschikbaar bij Rudi Vermeylen. Gunningsbeslissing gepubliceerd op intranet http://intranet.linux.ici/labo/erkendexternelaboratoria/controleprogramma/ 3.1.3 Vormingssessie NL op 13/05/13 en FR op 6/06/13 3.1.4 Afgerond, toegewezen aan ECCA – dossier beschikbaar bij Fanny Di Silvestro en beschikbaar op intranet http://intranet.linux.ici/labo/referentielaboratoria/overeenkomsten/tseanalyses/

ODL 3.2. DOEL: Volledige virtualisatie van de dossiers van de erkende labs en nieuwe aanvragen. ACTIE: 3.2.1. Volledige virtualisatie van de dossiers van de erkende labs en nieuwe aanvragen. KPI: Minstens 1 dossier per jaar. DEADLINE: 31/12/2013 REALISATIES: De tool die hiervoor gebruikt zal worden, is pas operationeel vanaf juli 2014. Om die reden is de deadline voor deze ODL niet haalbaar. De prioriteiten voor de roll-out binnen Novell Vibe liggen vast en de virtualisatie van deze dossiers zijn niet de eerste prioriteit waardoor dit niet meer binnen de termijn van dit managementplan kan/zal worden gerealiseerd. ON HOLD (andere prioriteiten)

ODL 5.1. DOEL: Koppeling toestel – Foodlims: snellere doorstroming informatie, administratieve vereenvoudiging ACTIE: Uitbreiding van het aantal toestelkoppelingen met Foodlims op voorwaarde dat er een netto winst is van minstens € 500 per jaar. KPI: Minstens 1 koppeling / jaar. DEADLINE: Continue ODL REALISATIES: FLVVG: Premitest (uit gebruik sinds 02/2014) & Migratie-analyses (aangevraagd) FLVVM: PCR (2 richtingen); TEMPO; VIDAS; Thermometer-kalibratie FLVVT: Dioxines (SGS.xls); Dioxines (CART.xls); Dioxines (Calux.xls); Vitamines (uit gebruik sinds 12/2012) LFSAGX: RT-PCR; TEMPO; HBCD,PBB,PBDE; PCR-VTEC LFSAL: GCMS & HPLC CONTINU (KPI: ok)

ODL 5.2. DOEL: Faciliteiten van het dashboard uitbreiden. ACTIE: 5.2.1. Dashboard voor de NRL's (met o.a. KPI's, doorlooptijden, stand betalingen, klachten, vragen, …). 5.2.2. Dashboard voor de boordtabellen. KPI: Minstens 1 uitbreiding per jaar. DEADLINE: 30/06/2014 REALISATIES: 2013: Uitbreiding dashboard met gegevens kalibratie 2014: Voorzien: visualisatie KPI’s NRL On going – deadline nog niet voorbij

ODL 5.3. DOEL: Verhogen van de efficiëntie van de dispatchingcentra. ACTIE: 5.3.1. GEO route systeem chauffeurs: meer ophaalpunten. 5.3.2. Samenwerking met Logistiek uitwerken. 5.3.3. Samenwerking met dispatching CODA en DGZ/ARSIA moet bekeken worden (haalbaarheidsstudie en kostenbaten analyse). KPI: (Aantal ophaalpunten 2012)/(Aantal ophaalpunten 2011)*100 % = +10 %; (doorlooptijd monster genomen tot labo 2012/(doorlooptijd monster genomen tot labo 2011)*100 ≤ 80 % DEADLINE: 30/06/2013 REALISATIES: De nieuwe routestructuur is operationeel sedert 19/5/14. AFGEWERKT

AFGEWERKT ODL 5.4. DOEL: Normendatabank linken aan Foodlims. ACTIE: 5.4.1. Waarschuwingssysteem realiseren volgens zwaarte overschrijding. 5.4.2. Meetonzekerheden in rekening brengen binnen het proces. 5.4.3. Webservice ontwikkelen. KPI: Module is beschikbaar en operationeel voor één categorie overschrijdingen. DEADLINE: 31/12/2013 REALISATIES: Najaar 2013: project tijdelijk on hold gezet wegens dwingende prioriteit: aanpassingen LABNET in kader van raamcontract voor toewijzing van controleprogramma  Reden realisatie na voorziene deadline 2/4/2013: koppeling Narval – Foodlims is functioneel. AFGEWERKT

AFGEWERKT ODL 5.5. DOEL: Upgrade LIMS. ACTIE: 5.5.1. Upgrade huidige versie naar hogere versie in samenwerking met Siemens. KPI: Validatiedossier beschikbaar DEADLINE: 01/01/2013 REALISATIES: Upgrade is uitgevoerd. Validatiedossier is beschikbaar in het dossier. AFGEWERKT

ODL 5.6. DOEL: Validatie Foodlimsmodules. ACTIE: 5.6.1. Opstellen validatiedossier foodlims van eigen configuratie en customisatie. KPI: Validatiedossier is beschikbaar. DEADLINE: 30/06/2014 REALISATIES: Validatie-certificaat standaard Unilab v6.4 is beschikbaar Validatiedossiers van customisaties binnen Unilab v6.4 zijn beschikbaar Validatiedossiers van toestelkoppelingen zijn beschikbaar Validatiedossiers van interfaces met andere applicaties zijn beschikbaar Lims <-> Extlab Lims <->Labnet Lims -> PIA Labnet -> PIA Validatiedossier koppeling van PT-provider Requasud met PT-schemes is beschikbaar Validatiedossier koppeling NRL’s met PT-schemes (on going, deadline 30/06/2014) On going – deadline nog niet voorbij

ODL 5.7. DOEL: Automatisatie TSE op kadavers bij Rendac en DGZ Drongen.. ACTIE: 5.7.1. De TSE op kadavers bij Rendac en DGZ Drongen automatiseren KPI: Module is beschikbaar en operationeel, validatiedossier is beschikbaar. DEADLINE: 30/06/2014 REALISATIES: Functionele analyse is afgewerkt Nieuw: Luxemburg zal ook kadavers aanbieden aan Rendac. Hoe moet dit verder?? Overleg met DG controlebeleid en DG controle op 20/06: akkoord werd bereikt Vermoedelijke doorlooptijd voor ontwikkeling software: +/- 3 maand Deadline 30/06/2014 is niet meer haalbaar Uitstel deadline gevraagd. On going – deadline niet haalbaar

CONTINU ODL 5.8. DOEL: Nieuwe versies van IT-modules. ACTIE: 5.8.1. Verbeterde versie EXTLAB 5.8.2. Verbeterde versie LABNET KPI: 1-2. Nieuwe versie in productie en validatiedossier is beschikbaar DEADLINE: Continue ODL REALISATIES: LABNET en EXTLAB zijn beschikbaar in een nieuwe versie (incl. validatiedossier). CONTINU (KPI: ok)

ODL 5.9. (1/2) DOEL: Koppeling PT-schemes module & PT-providers. ACTIE: 5.9.1. PT-providers hebben toegang tot de module PT-schemes zodat de resultaten direct in de module kunnen ingegeven worden. 5.9.2. Dashboard PT module 5.9B . Koppeling PT-module & NRL als PT providers KPI: 2012: Requasud; vanaf 2013: minimum 2 extra providers per jaar.; dashboard PT Schemes is beschikbaar. DEADLINE: 31/12/2015 On going – deadline nog niet voorbij

ODL 5.9. (2/2) REALISATIES: 5.9.1 Gerealiseerd voor Requasud, onderzoek lopende voor BIPEA en FAPAS 5.9.2 Gerealiseerd - Dashboard PT is beschikbaar 5.9B Gerealiseerd - De opleiding voor de input door de NRL in de module is gegeven in april 2013.

ON HOLD ODL 5.10. DOEL: Uitbreiding Foodweb & EXTLAB. ACTIE: 5.10.1. Toepassing voor ingave gegevens van analyseaanvragen afkomstig van klanten is beschikbaar voor klanten. KPI: Applicatie toepasbaar voor de Globoderaklanten. DEADLINE: 31/12/2013 REALISATIES: / ON HOLD (besparingen)

ODL 5.11. DOEL: LAREX: het centraliseren van bepaalde laboratoriumresultaten van FAVV, DGZ/ARSIA, CODA en eventueel andere laboratoria in één databank. ACTIE: Ontwikkeling van applicatie die dit mogelijk maakt. KPI: Databank beschikbaar. DEADLINE: 31/12/2014 REALISATIES: Functionele analyse wordt uitgevoerd door DG controlebeleid en zal klaar zijn tegen 31/12/2014. De eigenlijke ontwikkeling kan pas starten vanaf 01/01/2015. Deadline 31/12/2014 is dus niet haalbaar . On going – deadline niet haalbaar

AFGEWERKT ODL 6.1. DOEL: Verhogen van de rendementen van de FAVV labs. ACTIE: 6.1.1. Implementatie van rationalisatie 3 in de 5 FAVV labs. KPI: Uitgaven externe laboratoria 2015 ≤ 80% uitgaven externe laboratoria 2011. (≈ € 600.000 besparingen door meer analysen uit te voeren door de interne FAVV labs). DEADLINE: 31/12/2015 REALISATIES: Besparingen reeds bereikt. De vooropgestelde rationalisatie voor een periode van 3 jaar is eerder bereikt: reeds een besparing van 1 miljoen EUR in plaats van 600,000 EUR gerealiseerd, AFGEWERKT

ODL 6.2. (1/2) DOEL: Streven naar een efficiënter beheer van de laboratoria. ACTIE: Vervangen van fysieke vergaderingen door vergaderingen met webcams. 6.2.1. Fysieke Vergaderingen proberen te vervangen door web cam meetings (tijd besparen) 6.2.2. Stroomlijnen e-mails 6.2.3. Efficiëntie vergaderingen verhogen 6.2.4. Sociale media gebruiken (Twitter/Facebook) KPI: (aantal fysieke vergaderingen na 2011 per jaar)/Aantal fysieke vergaderingen 2011)*100 ≤ 80 % DEADLINE: Continue ODL CONTINU (6.2.1: momenteel niet haalbaar wegens ontbreken nodige IT tools)

ODL 6.2. (2/2) REALISATIES: 6.2.1. Problemen met het systeem van de webcams : systeem te onstabiel (er zijn nieuwe testen gepland met WEBEX en SKYPE). 6.2.2. DIENSTNOTA23/5/2012 : een generiek e-mailadres voor de externe labs in LABNET 6.2.3. Systematische programmering van vergaderingen 6.2.4. De sociale media toepassen heeft geen effect op het verlagen van het aantal fysische vergaderingen

ODL 6.3. DOEL: Een milieuzorg- en veiligheidsmanagementsysteem gebaseerd op het SMART principe. ACTIE: 6.3.1. Dubbelzijdig kopiëren nastreven 6.3.2. Bewegingssensoren installeren gekoppeld aan verlichting 6.3.3. Werkpostanalyse met het oog op de implementatie van de principes van OHSAS voor de 5 FAVV laboratoria & uitvoeren van de acties voortvloeiend uit de werkpostanalyses. KPI: 6.3.1. Papierverbruik gedaald met 5 % t.o.v. 2011 6.3.2. Aanwezigheidsmelder is geïnstalleerd in de 5 FAVV laboratoria 6.3.3. Aantal werkincidenten moet met 10 % dalen t.o.v. 2011 DEADLINE: 30/06/2013 REALISATIES: 6.3.1. Dubbelzijdig kopiëren: papierverbruik ↓ 6.3.2. Is zonder voorwerp geworden. Niet rendabel. Alternatief voorstel: LED 6.3.3. Het aantal incidenten is gedaald met 13% AFGEWERKT

ODL 6.4. DOEL: EMAS registratie 5 FAVV laboratoria. ACTIE: 6.4.1. Bekomen van EMAS en ISO-14001 in Wandre en Tervuren 6.4.2. Energie Prestatie Audits in de 5 FAVV labs 6.4.3. Installatie zonnepanelen 6.4.4. Organisatie van een informatiedag over ISO-14001 en EMAS voor de erkende labs KPI: 6.4.1. 5 EMAS-geregistreerde laboratoria 6.4.2. 5 Energie Prestatie Auditrapporten 6.4.3. 1 FAVV lab dat elekriciteit opwekken met zonnepanelen 6.4.4. Organisatie infodag erkende labs DEADLINE: 31/12/2015 REALISATIES: 6.4.1. Audit AIB Vinçotte: OK, geen tekortkomingen - positief advies (2013: alle sites) 6.4.2. 3 laboratoria reeds uitgevoerd, Tervuren voorzien in 2014 en Wandre in 2015 6.4.3. De zonnepanelen functioneren! 6.4.4. De infodag is doorgegaan op 18/10/2012 On going – deadline nog niet voorbij

ODL 6.5. DOEL: Een nieuwe strategie uitwerken en implementeren met betrekking tot meetonzekerheid. ACTIE: 6.5.1. Uitwerken van een nieuwe strategie voor de bepaling van meetonzekerheid voor chemische analyses. 6.5.2. Uitwerken van een nieuwe strategie voor de bepaling van meetonzekerheid voor microbiologische analyses KPI: 6.5.1 & 6.5.2. Een gevalideerde strategie & template voor de bepaling van de MO (6.5.1: Chemie; 6.5.2: Microbiologie) - opleiding aan de FAVV labs, NRL's en erkende labs DEADLINE: 31/12/2013 REALISATIES: 6.5.1.& 6.5.2 Strategie: OK, Template: OK, vorming: OK, bewijzen zie dossier AFGEWERKT Op vraag van een aantal laboratoria zal een gebruiksinstructie in Word opgemaakt worden (Engelstalige versie)

ODL 6.6. DOEL: Verdere uitbouw van de accreditatie van de 5 FAVV laboratoria ACTIE: Methodevalidatie en voorleggen ter accreditatie aan BELAC: continu. KPI: (Aantal analyses onder accreditatie per jaar) / (aantal analyses onder accreditatie 2011) * 100 = + 2% (echter rekening houdend met de impact van de rationalisatie) DEADLINE: Continue ODL REALISATIES: 2013 : 45/46 uitbreidingen van methoden aanvaard door BELAC CONTINU (KPI: ok) (andere manier van berekenen ) de berekening van de KPI zoals die initieel is opgemaakt, kan niet worden uitgevoerd omwille van de vele rationalisaties waardoor een vertekend beeld ontstaat van de inspanningen

ODL 6.7. DOEL: ISO 17025 accreditatie transport Dispatching PCE – dispatchingcentra DG Labo. ACTIE: 6.7.1. Validatie en aanvraag accreditatie transport dispatching PCE - dispatching labs KPI: Dispatchingcentra: incl. accreditatiescope BELAC DEADLINE: 30/09/2012 REALISATIES: Geëvalueerd tijdens de BELAC audit in 2012 (FLVVM) & in 2013 (op 17/12/2013 in FLVVGx) Geen tekortkomingen type A – accreditatie kan worden behouden. AFGEWERKT

ODL 7.1. (1/2) DOEL: De know how van de FAVV laboratoria tonen aan de belangrijkste stakeholders. ACTIE: 7.1.1. Twee jaarlijkse deelname aan Open Bedrijvendag (Wandre - 2013) 7.1.2. Systematische deelname aan beurzen 7.1.3. Inleidend filmpje aanmaken per labo (NEW) KPI: Aantal deelnames per jaar ≥ 1 DEADLINE: Continue ODL CONTINU (KPI: ok)

ODL 7.1. (2/2) REALISATIES: 2012 : Laborama, conference microbiologie 2013 : Microtracer seminar 2013 in Nettetal (Duitsland), Conferentie Microbiologie 12 & 13 september 2013, Open Bedrijvendag 2013 LFSAL 6/10/2013 NEW: 7.1.3 Introductiefilmpjes: planning is opgemaakt - voorstel: 4 d/maand filmen & monteren Deadline: december 2014

ODL 7.2. DOEL: De zichtbaarheid van DG Labo verhogen op Internationaal vlak. ACTIE: 7.2.1. Deelname internationale symposia microbiologie/scheikunde 7.2.2. Opleidingen en stages organiseren voor derde landen (Benin/Vietnam/Marokko) in het FAVV KPI: Aantal ontvangen stagiairs/studenten per jaar: ≥ 3. Aantal buitenlandse missies : ≥ 2 DEADLINE: Continue ODL REALISATIES: Zie 7.1 Aantal stagiairs 2013: > 10 (waarvan 4 van Benin) Missies: tot op heden reeds 8 in Benin CONTINU (KPI: ok)

ODL 7.3. DOEL: De informatie van de eigen labs kond maken aan erkende labs. ACTIE: 7.3.1. De methoden en de validatiedossiers ontwikkeld door de FAVV labs publiceren op het intranet en het beschermde intralab KPI: Alle methoden van de FAVV laboratoria met uitzondering van de verboden stoffen zijn gepubliceerd op intranet/intralab. DEADLINE: 31/12/2012, daarna continu REALISATIES: Zie: FAVV - Laboratoria: FAVV Methoden (demonstratie) 20/6/2014: 102 methoden gepubliceerd CONTINU (KPI: ok) Om de labs te stimuleren die methoden te gebruiken hebben we overeenkomsten gesloten met BELAC (en ondertussen ook met RvA en DAkkS) zodat die methoden slechts secundair gevalideerd moeten worden? “In overleg met Belac werd besloten dat deze methoden kunnen aanzien worden als officiële methoden. Dit houdt in dat zij niet meer volledig moeten gevalideerd worden en dat een secundaire validatie, waarbij voldaan moet worden aan de minimale performantiecriteria van de methode, voldoende is.” Zie dienstnota’s labs http://intranet.linux.ici/labo/dienstnotas/allelaboratoria/ 23/08/2013 Publicatie methoden FAVV laboratoria, NRL's en EU-RL  GDP/DC/ LABO/1103473 (Nl-Fr)  Versie En-De  Bijlage 03/02/2014 Samenwerking RvA – FAVV  GDP/LABO/1159084 14/03/2014 Samenwerking DAkkS – FAVV  GDP/LABO/1175123 (Nl-Fr)

ZONDER VOORWERP ODL 7.4. DOEL: De laboratoria Melle en Gembloux laten evolueren tot expertlabs. ACTIE: 7.4.1. FLVVM & FLVVGx: Medewerkers Microval 7.4.2. Implementeren ISO 16140 7.4.3. Organisatie ringtesten microbiologie in samenwerking met Requasud 7.4.4. Publicatie artikels 7.4.5. Expertlab Microval KPI: 7.4.3. Organisatie min . 1 ringtest microbiologie in samenwerking met Requasud / 2 jaar 7.4.4. Publicatie min. 1 artikel / jaar 7.4.5. Registratie als Expertlab Microval DEADLINE: 1/1/2014 REALISATIES: Deze ODL is zonder voorwerp geworden. Miroval duidt geen expertenlabs meer aan. Er is eventueel nog een mogelijkheid tot internationale samenwerking met expertenlabs in 2014. Norval : alternatieve methoden microbiologie aanvaard. ZONDER VOORWERP

ODL 8.1. DOEL: Bevordering van het concept van kwaliteitsvolle bedrijfslaboratoria. ACTIE: 8.1.1. Implementatie van de Aanpassing KB erkenning 8.1.2. Lijst erkende ringtest providers 8.1.3. Informatiesessies 8.1.4. Besluit over de tarieven van analyses en over de monstername. KPI: Aantal kwaliteitsvolle bedrijfslabs + 10 % t.o.v. 2011 DEADLINE: 31/12/2012 REALISATIES: 8.1.1. KB ok op 23/8/2012 8.1.2. Lijst erkende ringtest providers: beschikbaar intranet/internet sedert 7/2/2012 8.1.3. Informatiesessies: ok op 18/10/2012 8.1.4. Besluit over de tarieven van analyses en over de monstername: KB van 20/12/2012 AFGEWERKT

ODL 9.1. DOEL: Verder professionaliseren en intensifiëren van de clusters en Centers of competence. ACTIE: 9.1.1. Geïntegreerde werking clusters met de communicatiegroepen NRL's 9.1.2. e-platform voor uitwisseling gegevens FAVV labs KPI: Aantal verslagen per cluster minstens 2/jaar DEADLINE: Continue ODL REALISATIES: Clusters en communicatiegroepen conform schema (rapporten: zie coördinatoren en intranet). CONTINU (KPI: ok)

ODL 9.2. DOEL: Verdere optimalisatie van een intralabteam voor crisisanalyses. ACTIE: 9.2.1. Snel inspelen indien crisistoestand wordt afgekondigd; wie kan wat doen 9.2.2. Concept uitbesteding voor routineanalyses 9.2.3. Aanwerving tijdelijke medewerkers KPI: Een nieuw crisisplan is beschikbaar. DEADLINE: 30/06/2013 REALISATIES: 9.2.1 - 9.2.3 Procedure beschikbaar in beide landstalen AFGEWERKT

ODL 9.3. DOEL: Gecertificeerde opleidingen FAVV laboratoria: actualisatie syllabus. ACTIE: 9.3.1. Actualiseren van de syllabi niveau A en B over de gecertificeerde opleidingen en de analytische/microbiologische technieken. KPI: Syllabi niveau A en B zijn beschikbaar. DEADLINE: 30/06/2013 REALISATIES: Syllabi herwerkt en beschikbaar op intranet, intralab, internet. AFGEWERKT (vervolg: continu)

ODL 9.4. DOEL: De realisatie van eigen opleidingscentrum LC-MS/GC-MS. ACTIE: 9.4.1. Oprichten teacherscel 9.4.2. Draaiboek voor opleiding ontwerpen 9.4.3. Organisatie opleiding internen 9.4.4. Organisatie en begeleiding opleiding aan externen KPI: PPT’s zijn beschikbaar. DEADLINE: 30/06/2013 REALISATIES: Teachercel operationeel voor zowel interne (eigen aan FAVV) als externe (vb.Beninezen, Botswanezen) partners. AFGEWERKT (vervolg: continu)

Overzicht planning ODL versus budget ICT 3. Overzicht planning ODL versus budget ICT

THEMA’s / jaar 2012 2013 2014 (tem01/06) onderhoudscontract 86.431,99 € 89.909,87 € 60.214,44 € evolutief onderhoud 84.700,00 € 67.666,73 € 21.864,70 € upgrade lims 44.431,22 €   PT-schemes 18.876,00 € 38.877,30 € toestelkoppelingen 3.986,95 € 4.740,78 € LABNET 16.940,00 € NARVAL 2.280,85 € 39.639,78 € Dashboard 14.997,95 € BO 14.665,00 € 5.856,40 € acties 22.627,00 € TOTAAL 257.647,01 € 276.353,81 € 104.706,14 € Voorstel zoals afgesproken in Blankenberge.

Contact Geert De Poorter Directeur-generaal Bestuur Laboratoria AC-Kruidtuin Food Safety Center Kruidtuinlaan 55 1000 Brussel Tel. 02/211.87.25 Geert.depoorter@favv.be

Bedankt voor uw aandacht