Digitaal toetsen met adaptieve vragen Ervaringen bij WB1631

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
Resultaten Rekentoets
Aanvraagformulier slachterijen zonder permanent toezicht
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Werken met CITO LOVS 11 maart 2008.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Utrecht april 2003 Turtle gebruikersdag 18 maart Turtle voor Stedelijk gebied ervaringen gemeente Eindhoven 1. Aanleiding alternatieve bepaling.
VOB 21 april 2009 Dr. Hilde Goris
Onderwijsmiddag 24 Mei 2005 Onderwijsmiddag 24 juni 2005 "Digitale toetsen en multiple choice examens: didactische hulpmiddelen en vermindering nakijkwerk"
BOVO procedure
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
Leren met meer effect I en II
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Masterclass SPBS Gebruikersdag Agenda SPBS tot nu toe Een aantal nieuwe ontwikkelingen Ontwikkeling.
Al doende leren training docenten
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
10e editie voor de Tweede Fase
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Farmaceutische zorg in NCare
UvA Matching Bèta-gamma & Future Planet Studies Rick Vermin
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Summatief toetsen in Blackboard
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Onderzoek doen een methodische aanpak
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Informatieavond Examinering Klas 4 02 maart 2015.
11 december DTL: een eerste concept Een aanzet Han Smolenaars Marieke Reijken.
Workshop digitaal testen een waardig alternatief voor pen en papier.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Eindpresentatie blokoj Project in het kader van het vak “Fundamenten van MMI” Koen Leunen, Domien Schepers en Carmen Vandeloo.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Karin van Bakel; Projectleider digitaal toetsen Judith Schep; Functioneel coördinator toetsbureau Digitaal toetsen op de HHs.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
MedEd: Toledo toetsen Toetsen, pools en het puntenboek Deze powerpoint en bijhorend lesmateriaal is tot stand gekomen met hulp van het Toledo team.
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Proeftoets Kruiswoordpuzzel.
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Transcript van de presentatie:

Digitaal toetsen met adaptieve vragen Ervaringen bij WB1631 Matthijs Langelaar Gerald Wisse

Programma Case: WB1631 Sterkteleer Aandachtspunten bij digitaal toetsen Adaptieve vragen

WB1631 Sterkteleer Eerstejaars vak, Q2 Studenten: ca. 800 Tussentoets in 5e week (formatief) Studenten zijn bekend met Maple TA

Aandachtspunten digitaal toetsen Voorbereiding inhoudelijk: Randomiseren Controle Foutmarge Leesbaarheid

Aandachtspunten digitaal toetsen Voorbereiding organisatorisch: Capacteit zalen Meerdere sessies Functiebeperking Papieren versies Argwaan studenten Testversie op Bb

Pro/con digitale toets Uitslag direct beschikbaar Geen nakijkwerk Grote aantallen kunnen verwerkt worden Geen onleesbare handschriften Complexere vraagstukken mogelijk via adaptieve vraagstelling Con: Uitwerking niet zichtbaar, minder goede diagnose Harde afrekening rekenfouten Vraagtypen met grafische uitwerking: lastig Weerstand bij studenten (gewenning?) Extra goed oppassen met vraagstelling – kan niet herberekenen

Tussentoets Adaptieve vragen Fase 1 Fase 2 Etc. Hoofdvraag (poging 1) Vraag afgerond 100% score Fase 1 Hoofdvraag (poging 2) 90% score Hoofdvraag (poging 4) Etc. Deelvraag 1 Fase 2 Maximaal 75% score Hoofdvraag (poging 3) Deelvraag 2

Voorbeeld

Lessons learned Steeds de hoofdvraag opnieuw stellen werd als demotiverend ervaren Punten toekennen voor ‘aanpak’ werkt niet goed: rekenfout in laatste stap wordt te zwaar afgestraft Diagnose: genereren van een overzicht van deelvraag-scores/antwoorden is niet eenvoudig

Tussentoets: Tentamen: Aangepaste opzet Tussentoets: Tentamen:

Voorbeeld

Papieren alternatief

Conclusies Adaptieve vragen Vermindert afstraffing van incidentele rekenfout Kan gedeeltelijk beoordelen op aanpak & overzicht Complexere vraagstukken mogelijk dan met enkele vragen Zorg voor voldoende oefenmogelijkheden Zorg voor draagvlak bij studenten Uitgebreid testen!