Digitaal toetsen met adaptieve vragen Ervaringen bij WB1631 Matthijs Langelaar Gerald Wisse
Programma Case: WB1631 Sterkteleer Aandachtspunten bij digitaal toetsen Adaptieve vragen
WB1631 Sterkteleer Eerstejaars vak, Q2 Studenten: ca. 800 Tussentoets in 5e week (formatief) Studenten zijn bekend met Maple TA
Aandachtspunten digitaal toetsen Voorbereiding inhoudelijk: Randomiseren Controle Foutmarge Leesbaarheid
Aandachtspunten digitaal toetsen Voorbereiding organisatorisch: Capacteit zalen Meerdere sessies Functiebeperking Papieren versies Argwaan studenten Testversie op Bb
Pro/con digitale toets Uitslag direct beschikbaar Geen nakijkwerk Grote aantallen kunnen verwerkt worden Geen onleesbare handschriften Complexere vraagstukken mogelijk via adaptieve vraagstelling Con: Uitwerking niet zichtbaar, minder goede diagnose Harde afrekening rekenfouten Vraagtypen met grafische uitwerking: lastig Weerstand bij studenten (gewenning?) Extra goed oppassen met vraagstelling – kan niet herberekenen
Tussentoets Adaptieve vragen Fase 1 Fase 2 Etc. Hoofdvraag (poging 1) Vraag afgerond 100% score Fase 1 Hoofdvraag (poging 2) 90% score Hoofdvraag (poging 4) Etc. Deelvraag 1 Fase 2 Maximaal 75% score Hoofdvraag (poging 3) Deelvraag 2
Voorbeeld
Lessons learned Steeds de hoofdvraag opnieuw stellen werd als demotiverend ervaren Punten toekennen voor ‘aanpak’ werkt niet goed: rekenfout in laatste stap wordt te zwaar afgestraft Diagnose: genereren van een overzicht van deelvraag-scores/antwoorden is niet eenvoudig
Tussentoets: Tentamen: Aangepaste opzet Tussentoets: Tentamen:
Voorbeeld
Papieren alternatief
Conclusies Adaptieve vragen Vermindert afstraffing van incidentele rekenfout Kan gedeeltelijk beoordelen op aanpak & overzicht Complexere vraagstukken mogelijk dan met enkele vragen Zorg voor voldoende oefenmogelijkheden Zorg voor draagvlak bij studenten Uitgebreid testen!