Creativiteit ontbranden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Mediarijke didactische werkvormen
Workshop creatief brainstormen
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Where business meets technology
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Docent medmec = Wil Adolfs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Kwesties rond ict verbonden
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Training digitale didactiek
Reclame Masters | Ik en reclame!
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Design Thinking Immo Dijkma
Activernde didactiek & passende werkvormen
Cijferloos lesgeven bij talen
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Creativiteit ontbranden

Voorstellen Ralf Ghijsen Jochem Goedhals @jochemgoedhals of j.goedhals@fontys.nl Fontys Educatief Centrum Onderdeel: Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven bij de Pedagogische Technische Lerarenopleiding

Doel van de workshop Aanzetten tot creatief (her) ontwerp onderwijs; Middelen meegeven om creativiteit te ontbranden; Model & theorie aanreiken ter onderbouwing.

Opdracht: creatief denken Bouw samen een zo hoog mogelijke toren met spaghetti en tape. Bovenop de toren moet het spekje bevestigd zijn. Bouwtijd: 5 minuten

Het leren van vandaag!

Vraag Wie voelt zich vandaag de dag creatief? Staan= ja, ik voel me creatief… Zitten= nee, ik voel me niet creatief…

Vraag Wie was als kind creatief? Staan= ja, ik voel me creatief… Zitten= nee, ik voel me niet creatief…

Csikszentmihalyi (1996): “Without creativity, it would be difficult indeed to distinguish humans from apes.”

Slechte toetsresultaten=ontslag Meten=afrekenen Slechte toetsresultaten=ontslag

Creatief leren zorgt voor: # hogere motivatie # stimuleert diep leren # divergent denken # vasthoudendheid # reflectie

Kenmerken van creativiteit Nieuwsgierig: vermogen tot stellen van interessante en waardevolle vragen, onderzoekende houding; Vasthoudend: niet opgeven bij moeilijkheden, anders durven zijn, onzekerheid verdragen; Vindingrijk: originele oplossingen bedenken, verbindingen leggen, intuïtie gebruiken; Csikszentmihalyi, M. (1996), Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, HarperCollins, New York. Lucas, B., G. Claxton en E. Spencer (2013), Progression in Student Creativity in School: First Steps Towards New Forms of Formative Assessments, OECD Education Working Papers, No. 86, OECD Publishing.

Kenmerken van creativiteit Samenwerkend: producten delen, feedback geven en ontvangen. Gedisciplineerd: kennis en vaardigheden gebruiken om tot een product of expertise te komen. Maken en verbeteren. Csikszentmihalyi, M. (1996), Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, HarperCollins, New York. Lucas, B., G. Claxton en E. Spencer (2013), Progression in Student Creativity in School: First Steps Towards New Forms of Formative Assessments, OECD Education Working Papers, No. 86, OECD Publishing.

Manieren van toetsen Dit vraagt niet/weinig om creativiteit! # reproductie # onthouden # begrijpen Dit vraagt niet/weinig om creativiteit!

Vraag Context: als docent # creatief in het onderwijzen? # creatief in het laten leren van studenten?

Taxonomie van Bloom (Krathwol) Creëren Evalueren Analyseren Toepassing Begrip Kennis

Taxonomie van Bloom (Geflipte piramide) Kennis Begrip Toepassing Analyseren Evalueren Creëren Taxonomie van Bloom (Geflipte piramide)

Loop naar jouw plek Aan welk niveau besteed jij de meeste tijd tijdens de klassikale lesmomenten? Welke niveau wordt meestal getoetst binnen jouw vak? Welk niveau zou je meer centraal willen zetten tijdens de lessen & de toetsen?

Mondhoekvraag Niet meteen oplosbaar; 1 mondhoek gaat (direct) omhoog; Niet meteen uitvoerbaar;

Hoe moeten we dat doen….?

I.P.V. Of we dat gaan doen….

Bedenk een mondhoekvraag Zet een (les) arrangement dat je nu geeft centraal; Betrek creatief lesgeven & creatief leren in de vraag.

Pas nu….. #nieuwe media (ICT)

TPACK-Model T= Technological P=Pedagogical A=and C=Content K=Knowledge The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)

TPACK game Opdracht: Bedenk een lesactiviteit voor je eigen vak Vak/vakinhoud: Eigen vak Didactiek: Kaart trekken ICT: kaart trekken

Nearpod

Nearpod

Padlet

Tricider

Infographic

Bloggen

Beeldmateriaal (flipping) Educreations Explain everything

Creativiteit niet meetbaar Maar wel in beeld te brengen; Hoe creatief zijn mijn studenten; Hoe creatief vinden studenten mij als docent?

Lucas, Claxton & Spencer

ICT implementeren in het onderwijs Eer degene die ons tot hier heeft gebracht; Bescherm degene die vooruit wil; DOE HET SAMEN EN GELEIDELIJK…..

“If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants “If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.” (Newton) Nieuwe gedachten (uitvindingen, kunstwerken, sportprestaties) ontstaan door samenwerking en voortbouwen op de prestaties van anderen.

Cijfer voor de workshop Waardeer deze workshop met jouw team. Denk hierbij aan: Toepasbaarheid Inhoud Interactieve werkvormen Doelen die gesteld zijn.