Creativiteit ontbranden
Voorstellen Ralf Ghijsen Jochem Goedhals @jochemgoedhals of j.goedhals@fontys.nl Fontys Educatief Centrum Onderdeel: Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven bij de Pedagogische Technische Lerarenopleiding
Doel van de workshop Aanzetten tot creatief (her) ontwerp onderwijs; Middelen meegeven om creativiteit te ontbranden; Model & theorie aanreiken ter onderbouwing.
Opdracht: creatief denken Bouw samen een zo hoog mogelijke toren met spaghetti en tape. Bovenop de toren moet het spekje bevestigd zijn. Bouwtijd: 5 minuten
Het leren van vandaag!
Vraag Wie voelt zich vandaag de dag creatief? Staan= ja, ik voel me creatief… Zitten= nee, ik voel me niet creatief…
Vraag Wie was als kind creatief? Staan= ja, ik voel me creatief… Zitten= nee, ik voel me niet creatief…
Csikszentmihalyi (1996): “Without creativity, it would be difficult indeed to distinguish humans from apes.”
Slechte toetsresultaten=ontslag Meten=afrekenen Slechte toetsresultaten=ontslag
Creatief leren zorgt voor: # hogere motivatie # stimuleert diep leren # divergent denken # vasthoudendheid # reflectie
Kenmerken van creativiteit Nieuwsgierig: vermogen tot stellen van interessante en waardevolle vragen, onderzoekende houding; Vasthoudend: niet opgeven bij moeilijkheden, anders durven zijn, onzekerheid verdragen; Vindingrijk: originele oplossingen bedenken, verbindingen leggen, intuïtie gebruiken; Csikszentmihalyi, M. (1996), Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, HarperCollins, New York. Lucas, B., G. Claxton en E. Spencer (2013), Progression in Student Creativity in School: First Steps Towards New Forms of Formative Assessments, OECD Education Working Papers, No. 86, OECD Publishing.
Kenmerken van creativiteit Samenwerkend: producten delen, feedback geven en ontvangen. Gedisciplineerd: kennis en vaardigheden gebruiken om tot een product of expertise te komen. Maken en verbeteren. Csikszentmihalyi, M. (1996), Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, HarperCollins, New York. Lucas, B., G. Claxton en E. Spencer (2013), Progression in Student Creativity in School: First Steps Towards New Forms of Formative Assessments, OECD Education Working Papers, No. 86, OECD Publishing.
Manieren van toetsen Dit vraagt niet/weinig om creativiteit! # reproductie # onthouden # begrijpen Dit vraagt niet/weinig om creativiteit!
Vraag Context: als docent # creatief in het onderwijzen? # creatief in het laten leren van studenten?
Taxonomie van Bloom (Krathwol) Creëren Evalueren Analyseren Toepassing Begrip Kennis
Taxonomie van Bloom (Geflipte piramide) Kennis Begrip Toepassing Analyseren Evalueren Creëren Taxonomie van Bloom (Geflipte piramide)
Loop naar jouw plek Aan welk niveau besteed jij de meeste tijd tijdens de klassikale lesmomenten? Welke niveau wordt meestal getoetst binnen jouw vak? Welk niveau zou je meer centraal willen zetten tijdens de lessen & de toetsen?
Mondhoekvraag Niet meteen oplosbaar; 1 mondhoek gaat (direct) omhoog; Niet meteen uitvoerbaar;
Hoe moeten we dat doen….?
I.P.V. Of we dat gaan doen….
Bedenk een mondhoekvraag Zet een (les) arrangement dat je nu geeft centraal; Betrek creatief lesgeven & creatief leren in de vraag.
Pas nu….. #nieuwe media (ICT)
TPACK-Model T= Technological P=Pedagogical A=and C=Content K=Knowledge The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)
TPACK game Opdracht: Bedenk een lesactiviteit voor je eigen vak Vak/vakinhoud: Eigen vak Didactiek: Kaart trekken ICT: kaart trekken
Nearpod
Nearpod
Padlet
Tricider
Infographic
Bloggen
Beeldmateriaal (flipping) Educreations Explain everything
Creativiteit niet meetbaar Maar wel in beeld te brengen; Hoe creatief zijn mijn studenten; Hoe creatief vinden studenten mij als docent?
Lucas, Claxton & Spencer
ICT implementeren in het onderwijs Eer degene die ons tot hier heeft gebracht; Bescherm degene die vooruit wil; DOE HET SAMEN EN GELEIDELIJK…..
“If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants “If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.” (Newton) Nieuwe gedachten (uitvindingen, kunstwerken, sportprestaties) ontstaan door samenwerking en voortbouwen op de prestaties van anderen.
Cijfer voor de workshop Waardeer deze workshop met jouw team. Denk hierbij aan: Toepasbaarheid Inhoud Interactieve werkvormen Doelen die gesteld zijn.