“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands” Vakoverstijgend project VWO 4 Anne Dekker Docent CKV & Nederlands en cultuurcoördinator & Robert Koobs Docent Nederlands en taalcoördinator
Betekenisvol recenseren CKV/Nederlands Inhoud workshop : Betekenisvol recenseren CKV/Nederlands Uitgangspunten schrijfproject: Nieuw Onderwijsmanifest RSG Stad & Esch Opzet project Betekenisvol recenseren Beoordeling recensies Resultaten en evaluatie schrijfproject Brainstorm, ontwerp & presentatie vakoverstijgende schrijfprojecten: Vragen/discussie
Nieuw onderwijsmanifest Stad & Esch Betekenisvol recenseren CKV/Nederlands Betekenisvol leren Projectmatig onderwijs Vakoverstijgende vaardigheden Persoonlijk maken als standaard bij leren
Opzet project Betekenisvol recenseren: Koppelen inhoud CKV aan Nederlands Keuzevrijheid in onderwerp en vorm Gastcollege recenseren door hoofdredacteur MC Uitleg recenseren bij Nederlands en CKV Analyseren voorbeeldrecensies (radiocolumn en geschreven kranten- en webrecensies) Schrijven klad- en netversies op laptops Actie-onderzoek naar motivatie leerlingen Beste recensies in MC en in scool
Beoordeling recensies: Betekenisvol recenseren CKV/Nederlands Koppeling inhoudseisen verslag CKV aan beoordelingsmodel Nederlands Nieuw beoordelingsmodel recenseren op basis van algemene rubric schrijfvaardigheid Nederlands Aandacht voor creativiteit
Beoordeling:
Resultaten en evaluatie project Betekenisvol recenseren: Gemotiveerdere leerlingen Betere en leukere recensies Bijbaan als gastcolumnist bij MC voor winnaar recensiewedstrijd Sem Foreman Concrete invulling Onderwijsmanifest Vooral traditionele columns, weinig gebruik sociale media
Opdracht: Uitgangspunten: in de schrijfopdracht wordt een verbinding gemaakt met een ander vak/andere vakken en de wereld buiten school in de schrijfopdracht is er een grote keuzevrijheid voor leerlingen in de schrijfopdracht wordt een beroep gedaan op de creativiteit van leerlingen
Presentatie opdrachten: Presenteer in vijf minuten het ontwerp van jouw betekenisvolle schrijfopdracht aan de hand van het format Na alle presentaties korte discussie over de gepresenteerde schrijfopdrachten