“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
•Mysterieuze foto’s 10minuten •Waarom deze workshop? 5minuten •Uitleg didactisch model 35minuten •Hoor/werkcolleges •Zelfstandig werken •Samenwerkend leren.
Sociale media als taalvaardigheidstool
BattleBots The school battle.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Redactioneel schrijven Les 1
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
VAN GELDER TECHNATOR DOCENT NATUURKUNDE.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Hoofdlijn Communicatie
NLT modules en excellentiebevordering
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Jij en de wereld om je heen
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Maatjesproject Een maatje uit het bedrijfsleven, coachingstraject voor leerlingen uit het Praktijkonderwijs.
Media en creativiteit Identiteit les 7
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Portfolio Presentatie
Jeannette van Nieuwkoop
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Curriculumontwerp AVO
Innovatie in het onderwijs
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Opdracht interview Doel
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vwo 6 – week
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Introductie V6 2018/2019.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Cijferloos lesgeven bij talen
Verbeteren aansluiting vo – wo
Ontwikkelingen zichtbaar
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Transcript van de presentatie:

“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands” Vakoverstijgend project VWO 4 Anne Dekker Docent CKV & Nederlands en cultuurcoördinator & Robert Koobs Docent Nederlands en taalcoördinator

Betekenisvol recenseren CKV/Nederlands Inhoud workshop : Betekenisvol recenseren CKV/Nederlands Uitgangspunten schrijfproject: Nieuw Onderwijsmanifest RSG Stad & Esch Opzet project Betekenisvol recenseren Beoordeling recensies Resultaten en evaluatie schrijfproject Brainstorm, ontwerp & presentatie vakoverstijgende schrijfprojecten: Vragen/discussie

Nieuw onderwijsmanifest Stad & Esch Betekenisvol recenseren CKV/Nederlands Betekenisvol leren Projectmatig onderwijs Vakoverstijgende vaardigheden Persoonlijk maken als standaard bij leren

Opzet project Betekenisvol recenseren: Koppelen inhoud CKV aan Nederlands Keuzevrijheid in onderwerp en vorm Gastcollege recenseren door hoofdredacteur MC Uitleg recenseren bij Nederlands en CKV Analyseren voorbeeldrecensies (radiocolumn en geschreven kranten- en webrecensies) Schrijven klad- en netversies op laptops Actie-onderzoek naar motivatie leerlingen Beste recensies in MC en in scool

Beoordeling recensies: Betekenisvol recenseren CKV/Nederlands Koppeling inhoudseisen verslag CKV aan beoordelingsmodel Nederlands Nieuw beoordelingsmodel recenseren op basis van algemene rubric schrijfvaardigheid Nederlands Aandacht voor creativiteit

Beoordeling:

Resultaten en evaluatie project Betekenisvol recenseren: Gemotiveerdere leerlingen Betere en leukere recensies Bijbaan als gastcolumnist bij MC voor winnaar recensiewedstrijd Sem Foreman Concrete invulling Onderwijsmanifest Vooral traditionele columns, weinig gebruik sociale media

Opdracht: Uitgangspunten: in de schrijfopdracht wordt een verbinding gemaakt met een ander vak/andere vakken en de wereld buiten school in de schrijfopdracht is er een grote keuzevrijheid voor leerlingen in de schrijfopdracht wordt een beroep gedaan op de creativiteit van leerlingen

Presentatie opdrachten: Presenteer in vijf minuten het ontwerp van jouw betekenisvolle schrijfopdracht aan de hand van het format Na alle presentaties korte discussie over de gepresenteerde schrijfopdrachten