Klassenmanagement en orde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De ontwikkeling van de 7 competenties
Welkom bij Leefstijl.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Afspraken en regels.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Portfolio
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
CanDo Coaching.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Welkom bij onze PBS reis
Workshop “Beoordelen”
Samenwerken Werken in Teams.
K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.:
Workshop klassenmanagement
Onze doelen en visie in beeld
Hoe houd je een klas op orde?
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Orde houden in de klas.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Welkom op onze ouderochtend
Opdrachten en eindopdracht
De kracht van positief opvoeden
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Differentiëren & klassenmanagement
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
En nu?.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
De vijf rollen van de leraar
Executieve functies Marije Ruben.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Een vergadering organiseren
Vergadering Personeelsdienst
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Klassenmanagement en orde Door: Annet Kops

Inhoud Klassenmanagement Regels en afspraken Preventie Gedrag van de docent(e) Stopgedrag

Klassenmanagement. Een maatregel die ik neem om een klimaat te scheppen waarin leerlingen met succes kunnen leren en werken Verzameling van organisatorische vaardigheden van de docent met het doel dié voorwaarden te vestigen en te handhaven waardoor instructies van de docent en leeractiviteiten van de leerlingen succesvol zijn. "Klassenmanagement is het scheppen van voorwaarden voor succesvol onderwijs"

Regels en afspraken EIGEN ERVARING Structuur en duidelijkheid scheppen Betrek de leerling Praktijk lokaal of theorie lokaal? VEILIGHEID

Hierbij denk ik ook aan Hoe wordt het vragen om informatie door de leerlingen geregeld? (vinger opsteken) Welk signaal gebruik ik om de aandacht van de hele klas te vragen? (hand omhoog) Welke opvatting heb ik over 'stil' of 'rustig' werken? (praten mag, maar je moet wel doorwerken) Welke materialen worden dagelijks / wekelijks / maandelijks gebruikt? Hoe verloopt de distributie van die materialen? (ligt klaar) Welke afspraken maak ik als er bepaalde materialen niet aanwezig zijn? (wachten, iemand anders helpen) Hoe verloopt het samenwerkend leren? (waar en hoe lang?) Op welke wijze wordt het werk ingeleverd? (beoordeling formulier) - wat mogen de leerlingen doen als ze klaar zijn met hun werk? (eigen werk) - wat vind ik (on)acceptabel gedrag in de klas? (elkaar niet respecteren, onveilig, schreeuwen)

De preventie van probleemsituaties ELEMENTAIRE MAATREGELEN Aangenaam klassen klimaat Temperatuur en ventilatie (zuivere lucht) Voldoende verlichting Bij te veel zon, moet je dit kunnen dempen Voorkomen van geluidsoverlast Zorg voor een gezellige uitstraling van het lokaal

PREVENTIE VAN PROBLEEM SITUATIES Goede voorbereiding en start van de les Positie in de klas (OVERZICHT HOUDEN) Ik betrek de LL bij de les (zelfstandigheid) Ik kijk de LL aan maar zorg ook voor oogcontact met de rest van de groep Ik let op leerlingen die zich niet aan de regels houden Ik laat de leerlingen weten dat ik correct gedrag waarneem en waardeer (beloning) Ik hanteer vaste routines (uitdelen, les opstarten, rondje lopen, opbergen, schoonmaken) Ik hanteer de regels en afspraken consequent in de klas

Didactische vaardigheden Alert zijn Aandacht spreiden Vloeiende overgang Tempo gaande houden Aandacht krijgen en vasthouden Ik stel de leerling verantwoordelijk voor hun leren Het vermijden van lesonderbrekingen Positieve sfeer scheppen

Gedrag van de docent(e) VASTE STRUCTUUR BIEDEN structuur biedt voorspelbaar gedrag Opvattingen over een (goede) docenten rol Specialist zijn in groepsprocessen. Specialist in leerprocessen Tonen van leiderschap, vooral in het begin Afstand van de leerling Nieuw begrip Paradoxaal gedrag Maak zo snel mogelijk aan de klas duidelijk: * wat ik van hen verwacht, * welke regels in mijn klas gelden * en ik corrigeer ongewenst gedrag.

Gedrag van de docent(e) Nieuw begrip voor mij Paradoxaal gedrag Het beeld van leerlingen over een echte leider twee kanten heeft: De verwachting van de aardige, menselijke en vriendelijke kant van een docent. De verwachting van een functionele, zakelijke en sterke docent, van wie je kunt verwachten dat zij in elke welke situatie dan ook op een menselijke, volwassen en adequate manier te lijf kan.

STOPGEDRAG Van Geel legt uit dat een van de basisvaardigheden van leerkrachten is om conflicten te voorkomen door kleine storingen tijdig te stoppen. Deze vaardigheid noemen we stopgedrag. Nieuw begrip Gordon methode Een ik boodschap verloopt als volgt: Ik zeg wat een leerling doet. (of niet doet) Ik zeg welke gedachte of gevoelens dit bij mij oproept Ik geef een alternatief voor de leerling.

SAMENVATTEND: Je moet meteen bij het begin van storing reageren. De reactie moet effectief zijn. Je reactie moet aangepast zijn aan de ernst van de overtreding. Je moet geen tegenreactie uitlokken Je reactie moet de relatie met de leerling niet onnodig schaden waarbij de zogenaamde ik- boodschappen vaak goed gebruikt kunnen worden. Soms moet uitdrukkelijk gezag getoond worden.

ZES SCENARIO'S VOOR DE KLAS Scenario 1: Leerlingen die het onderwijs verstoren; d.w.z. kleine ordeverstoringen Scenario 2: Corrigeren van leerlingen die weigeren te werken Scenario 3: Leerlingen die aanwijzingen niet opvolgen Scenario 4: De klas die weigert stil te zijn, op te letten, of mee te werken Scenario 5: Wisseling in leerling activiteiten en werkvormen Scenario 6: Strategieën voor het werken met probleemleerlingen