Domeinen van de samenleving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland in puin na WOII
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Multiculturaliteit In het Romeinse Rijk.
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Zingeving van het bestaan
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Omgaan met geschiedenis
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
4.1 De Pruikentijd.
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Niet meer maar beter Over zelfbeperking in de risicomaatschappij Algemene module 3° Bachelor.
B1D en B1F 7.2 Reformatie en opstand.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Technologie Hoe de Europeanen de technieken ontwikkelde die ze in staat stelde de wereld te veroveren.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Hoofdstuk 5.
De staatsinrichting van Nederland.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Smoelenboek Opdracht van…… YO!-opdracht. Dit is een smoelenboek met 10 VERY IMPORTANT PERSONS (vips) die je in de loop van dit schooljaar bent tegengekomen.
Politiek.
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
Baas boven baas.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Van gewesten naar eenheidsstaat
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Waarom stemde de Nederlanders, voor WOII, niet op de NSB
Cultureel en kunstzinnige vorming
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
De economie van het Romeinse Rijk 200 v.C. – 200 n.C.
WERELD 3 vwo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 5.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
De Stad H PPT 01 Ontwikkeling van de gotische stad.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Redeneren over de verzorgingsstaat
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Wie bestuurt Nederland
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Karel de grote Cultuur en invloed
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Cultureel en kunstzinnige vorming
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Geschiedenis 3de jaar.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 6: Het Ontstaan.
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
INTRODUCTIE academiejaar
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Transcript van de presentatie:

Domeinen van de samenleving Wat mensen doen: P20 - 29

Hoe ordenen we menselijke activiteiten? P20-22 Mensen zijn sociaal – ze leven niet alleen. We leven samen met anderen. Onze menselijke activiteiten zijn onder te verdelen in drie domeinen.

Domeinen vd. SL Economische domein Geld Voedsel, kledij, woning (overleven). Werk Handel en transport

Domeinen vd. SL Culturele domein Communicatie (delen wat je denkt) Kunst (gevoelens uiten) Godsdienst, levensbeschouwing (zin vh. Leven) Wetenschap (kennis)

Domeinen vd. SL Politieke domein Afspraken en organisatie Regels en wetten Rechten en plichten Leiders en machthebbers Orde in de SL

O1: pas de activiteit bij het domein. B) markeer de cursieve woorden in de passende kleur: School – cultuur Warme trui – economie Lange broek – economie Boterham – economie Verkiezingsresultaten – politiek Krant – cultuur Bus – economie School – economie / cultureel Schoolreglement - politiek

O1: pas de activiteiten bij het domein  Oefening C. Priesters willen meer gelovigen in de kerk. Cultureel Files houden mensen van het werk. Economisch Museum zet collectie schilderijen online. Gouden Griffel voor beste jeugdboek. Minister van BZ looft politiekorps. Politiek Verenigde Staten boycotten Iraans kernprogramma. Steeds meer mensen dakloos.

O1: pas de activiteit bij het domein Economische domein Handelsvloot – transport + Vee, landbouw. Culturele domein Kunstuitingen Landbouw – voedselvoorziening Politieke domein Machthebber en leider – koning Communicatie Oorlog – machthebbers en leiders Werk - kleiding

O2: 1 activiteit – meerdere domeinen A) Wat hebben de drie afbeeldingen gemeen? Kledij: de focus ligt op de kledij Jassen tegen de koude. Economische domein: overleven Uniform met eretekens Politieke domein: Leopold I, machthebber, leider. Modeshow Culturele domein: mode = kunst

O2: 1 activiteit – meerdere domeinen C) 1 afbeelding drie domeinen Stadhuis van Antwerpen Politiek: stadsbestuur Cultureel: architectuur Economisch: werkplaats Gegraveerd vuurwapen Politiek: oorlog, machtsstrijd Cultureel: versieringen, kunst Economisch: wapenhandel

O2: 1 activiteit – meerdere domeinen C) 1 afbeelding drie domeinen Verkeer in Parijs (ca. 1930). Economisch: transport, werk Cultureel: design, mode. Politiek: (verkeers)regels

Hoe beïnvloeden de domeinen van de SL elkaar? P23-25 De domeinen van de SL staan in verbinding met elkaar. Alles wat mensen doen heeft gevolgen. De ene activiteit beïnvloedt de andere. WISSELWERKING!

O3: Hoe beïnvloeden de domeinen elkaar? A) Markeer de cursieve woorden in de juiste kleur. Burgemeester (pol), schepenen (pol), sporthal (cult). Geneesmiddel (cult), 1000 jobs (econ). Drugshandel (econ), strafwet (pol). Burgeroorlog (pol), hongersnood (econ). TV-programma (cult), groententuin (econ). Energiefactuur (econ), dakisolatie (cult)

O3: Hoe beïnvloeden de domeinen elkaar?  Opdracht B. Facebook Cultureel (communicatie) Spontane betogingen  politiek Parlement Politiek (wetten, regels, …) Optrekken pensioen  economisch Hogere belastingen  economisch Extra zakgeld Economisch (geld) Meer bioscoopbezoeken  cultureel en economisch

O3: Hoe beïnvloeden de domeinen elkaar?  Opdracht D Economie - voedselvoorziening Cultuur – godsdienst, kunst

O3: Hoe beïnvloeden de domeinen elkaar?  Opdracht D Politiek – leiders, opdrachten geven Cultureel – wetenschap, kennis

O3: Hoe beïnvloeden de domeinen elkaar?  Opdracht D Cultureel – wetenschap, kennis Economie – handel, transport

O3: Hoe beïnvloeden de domeinen elkaar?  Opdracht D Economie – handel, transport Economie - voedsel

O3: Hoe beïnvloeden de domeinen elkaar?  Opdracht E ACTIVITEIT DOMEIN BEÏNVLOEDT Rockfestival Cultureel Economisch Verkoop drank en snacks Verkiezingsoverwinning Franstaligen in de Brusselse rand. Politiek Verfransing van de Brusselse rand Groeiende armoede Minister bepaalt maximumfactuur voor scholen.