Return to Sender.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Workshop Handelingsgericht werken
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
De Van Damschool in ontwikkeling
Van uitleggen leer je het meest
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
De gezonde school en genotmiddelen
Pass’t Montessorionderwijs ?
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Workshop ‘visieversneller’
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Portfolio Presentatie
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
PSO. Praktisch school onderzoek.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
SLC Kwartaal 3 Martine Bink med.hro.nl/binmd L
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Welkom op onze thema-avond
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Programmeren met kinderen
Maak je leerlingen Mediavaardig!
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Passend onderwijs.
Ouderinformatie avond
Digi(bord)boek project <titel project>
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
OGI Een datamuur in de klas.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

Return to Sender

Programma Doel van Return to Sender Presentatie producten brieven & handleiding Resultaatanalyse, reflectie & terugkoppeling, waarop letten, hoe aanpakken, bespreken met de klas Professionalisering Vragenronde…

(ontwikkeld door de CED-Groep i.s.m. Hogeschool Rotterdam) Doel van Return to Sender Een methode waarmee leerlingen feedback over de les geven aan hun leerkracht. Met deze feedback kan de leerkracht haar les verbeteren en eigen leerdoelen opstellen. (ontwikkeld door de CED-Groep i.s.m. Hogeschool Rotterdam) Hier wordt kort genoemd wat het doel is van deze methode  als aanvulling: deze methode is gemaakt/geschreven en uitgeprobeerd voor leerlingen van gr. 7 en 8

Uitgangspunten Goede feedback geeft informatie over het doel, in hoeverre het doel behaald is en wat er nog nodig is om het doel te behalen*. Doel van het materiaal is enerzijds informatie voor de leerkracht over de kwaliteit van de les te verzamelen en anderzijds zicht te krijgen op de betrokkenheid en het leerproces bij de leerlingen (hoe word ik mijn eigen leraar). Leren, plezier, behoeften, veranderingen * Hattie & Timperley, 2007 Om met alle betrokkenen /deelnemers hetzelfde referentiekader te hebben, een korte weergave van onze uitgangspunten bij het ontwikkelen. De punten even langslopen en m.n. het eigen leerproces van de leerkracht kan hier benadrukt worden

Eén van zijn ouders was leerkracht…… In deze Ted-talk wordt zo mooi aangegeven dat feedback onontbeerlijk is (5.27) (onder de foto is een hyperlink naar de film)

Programma Presentatie producten, brieven & handleiding

Welke producten c.q. materialen Handleiding met daarin: Achtergrondinformatie Stroomdiagram voor toepassing Oefenprogramma Leidraad voor analyse Professionalisering Invoeren op school 3 brieven Groene brief: vragen over de uitleg Blauwe brief: vragen over het oefenen Gele brief: is dat wat je moest leren gelukt Deze producten/materialen worden ingezet

Werkwijze Dit stroomdiagram geeft aan welke stappen moeten worden doorlopen. Hier bespreken we ook de frequentie (start aan het begin van het jaar, dan 2x achter elkaar, daarna bijv. maandelijks, tenslotte 1 x per kwartaal)

Oefenprogramma Start  zie handleiding video zwemanalyse gesprek over de film (wat doet de trainer, waarom analyse e.d.?) Woordweb: hoe kun je ergens beter in worden? Verbinding naar leren in de klas Feedback geven: hoe? Geef de deelnemers tijdens de presentatie een handleiding waardoor zij mee kunnen lezen. We beginnen met een film ( de hyperlink zit onder det ekst), hier komt de feedback in “nauwere” zin aan de orde. Dat is wat we ook doen in Return  het is heel gerichte feedback op onderdelen van het directe instructiemodel: introductie, instructie, oefen-, verwerkings- en evaluatie fase. Daarna werkvorm met het woord web en daar moet de leerkracht de verbinding leggen naar beter leren in de klas door feedback. Korte aandacht wordt besteed aan: hoe geef je feedback

Hoe leren we (ook) in de klas? Hier laten leerlingen horen hoe zij vinden dat er les gegeven kan/moet worden  aardige feedback! ( onder de foto zit de hyperlink naar de film)

Afname returnbox Groene brief: vragen over de uitleg Blauwe brief: vragen over het oefenen Gele brief: Is dat wat je moest leren gelukt Hier komen de brieven aan bod die de basis vormen van Return, deze worden ‘verstuurd’ aan de leerkracht

Het bespreken en bekijken van de brieven kan het beste m. b. v Het bespreken en bekijken van de brieven kan het beste m.b.v. de handleiding

Werkwijze: Neem de brieven door met de leerlingen Introduceer de Returnbox Start de normale les Deel na afloop van de les de brieven uit: bijv. deel je groep in 3-en verschillende groepjes krijgen verschillende kleuren vraag aan de kinderen welke brief ze het liefst willen Data analyse Selecteer (daarna) één gouden tip

Programma Resultaatanalyse, reflectie & terugkoppeling, waarop letten, hoe aanpakken, bespreken met de klas

Data: Duiden: Doelen: Doen: vul de tabel in aan de hand van de antwoorden van de leerlingen Duiden: Analyseer de samenvatting van de antwoorden van de leerlingen Doelen: Bepaal welke aandachtspunten u gaat hanteren op basis van de antwoorden van de leerlingen Doen: Bespreek met de leerlingen de resultaten van de brieven Voer de verbeteringen door Gestructureerd lopen we de data langs die we hebben na het invullen van de vragenlijst. Op de dia staan slechts een paar stappen de rest kunnen de deelnemers in hun handleiding lezen. Het gaat erom hen hier mee te nemen in een cyclus van data-duiden-doelen-doen

Opnieuw vanaf 2, nu bij een herhalingsles En opnieuw kan de cyclus worden doorlopen. Hier weer even benoemen dat de cyclus nadat kinderen en leerkrachten eraan gewend zijn, het regelmatig en gepland gedaan kan worden ( 1x maand  1x kwartaal)

Programma Professionalisering

Professionalisering Wat moet/kan er anders om de lessen aan te passen? Welk doel stel je voor jezelf? Kan het ingepast worden in je professionaliseringplan (pop)? Heb je daar hulp voor nodig? Zo ja, van wie? ?? Het belangrijkste hierbij is dat leerkrachten hun eigen handelen en gedrag willen veranderen en ontwikkelen. De kernvraag is dan ook: wat wordt er anders in jouw gedrag?

Instructiefilm Return to sender (gemaakt tijdens de pilot) We laten hier de film zien, waarin 2 leerkrachten op 2 heel verschillende scholen met Return aan de slag zijn gegaan. Hier benoemen we ook de pilot: wie er bij betrokken waren en wat dat heeft opgeleverd. Nog beter is het als wij hier één van de betrokken leerkrachten aan het woord kunnen laten!

Programma Vragenronde… Inventariseren van vragen en het beantwoorden hiervan

Programma Doel van Return to Sender Presentatie producten, brieven & handleiding Resultaatanalyse, reflectie & terugkoppeling, waarop letten, hoe aanpakken, bespreken met de klas Professionalisering Vragenronde… Nalopen of alle onderdelen inderdaad voor alle betrokkenen voldoende aan bod zijn gekomen!