Onderzoekend leren en beroepscontexten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

Methodepresentatie Pincode 5e editie
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
BattleBots The school battle.
Taalportfolio in Action
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Mascil Mathematics and Science in Life Het maken van een verbinding met echte problemen en situaties 31 januari 2014 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal.
Mascil – NL National Advisory Board 26 juni 2013 Michiel Doorman, Vincent Jonker Freudenthal Instituut.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Les 3 – Zullen we delen?.
OFC28 mediawijsheid les 4.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Met de Kennisbasis in zee!
Wetenschapper in de klas Scarabeeklas De Schouw en Zecc Architecten.
IBK3ESB01 Project ESB – Tussenstand – Hoe verder? George Pluimakers.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Onderzoekend leren in beroepscontexten Ad Mooldijk.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Programmeren met kinderen
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Product van TU Delft, SEC
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Hoe speel je de Pizza Game?
Inspelen op Innovaties
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren en beroepscontexten Mieke Abels Michiel Doorman Vincent Jonker

Programma Voorbeeld uit het Mascil project(15 minuten) Informatie uit het Mascil project (5 minuten) Herontwerpen (15 minuten) Discussie/afronding

een standaard wiskunde opgave

Voorbeeld uit Mascil Parkeergarage (linken naar video)

Voorbeeld uit Mascil Parkeergarage: Bekijk de opdracht Begin aan een ontwerp

Voorbeeld uit Mascil De Parkeergarage en de Schoolboekopgave Wat zijn verschillen? Wat betekent dat voor docent en leerlingen?

Structuur uit opdracht? Structuur in de les! Een voorbeeld lesplan 5 minuten: Maak groepjes van max. 4 leerlingen en introduceer het probleem. 10 minuten: Leerlingen werken in groepjes aan de opdracht. 5 minuten: Kort klassikaal rondje om problemen en vragen te bespreken en antwoorden te delen. 25 minuten: De groepen werken verder en maken een definitief ontwerp. 10 minuten: Presentaties van een paar groepjes. 5 minuten: Terugblik op de opdracht.

Structuur uit opdracht? Structuur in de les! Een voorbeeld les

www.mascil-project.eu

Informatie over het project bollen van primas/mascil

Schoolboeken voorbeelden uit schoolboeken opgaven met een beroepscontext hoe kunnen het onderzoeken en de context beter tot hun recht komen?

Herontwerp Kies een van de vier opgaven. Bekijk hoe je deze opgave kunt ‘herontwerpen’ met behulp van de informatie in de bollen.

MW vmbo gt havo 2 B p. 101 (H. 10 Inhoud, 10-2 inhoud cilinder)

MW vmbo gt havo 2 B p. 126. (H 11 Verbanden, 11-3 wortelformules)

MW vwo bovenbouw A1(B1) 1 p. 125. (H Analyse_4, Periodieke functies Testbeeld)

MW vwo wiskunde B deel 2, p. 227. (H 8 Product- en quotiëntfuncties, 8-5 uiterste waarde berekenen)

Onderzoekend leren en beroepscontexten: Waarom? Geeft een beeld van de relevantie van het vak. Leerlingen leren probleemoplossen en toepassen. Docent ziet wat leerlingen kunnen. Benut hun creativiteit. Motivatieverhogend.

Onderzoekend leren en beroepscontexten: Hoe? Maak context ‘echt’ (bijv met een filmpje) Laat leerlingen eigenaar van het/een probleem worden. Geef leerlingen een rol. Vraag om een product. Structuur uit de opdracht -> structuur in de les.

Bronnen Mascil - www.projects.science.uu.nl/Mascil Andere voorbeelden medicijnspiegel parkeergarage Fietsverzekering Andere voorbeelden Wiskundige Denk Activiteiten Alympiade Bèta-beroepen in de klas (HU) Onderbouw Wiskunde Dag Succesformules en lesmateriaal van de Praktijk

Nieuwsbrief onderzoekend leren Probleem van de maand E-mail-adres achterlaten