Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Gehoorscreening impact & benefits Highlights uit de DECIBEL-study
Diagnostiek van Dementie in Drenthe: van Debat naar Dialoog
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
Crisisopvang, diagnostiek & behandeling
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
WONEN Afdeling NAH en Somatiek 9 plaatsen voor NAH 1 opname p.j.
Driemaal Taal Sessies.
Welbevinden bij kinderen met CI
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Attentie voor Dementie Frontotemporale dementie Riëtte Oudenaarden, verpleegkundig specialist geriatrie.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Maxime Neirynck.
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
S.M. Goorhuis - A.M. Schaerlaekens
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
ASS: wanneer zichtbaar?
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Londen 2010 Dynamiek ICT studiereis 13-1 t/m 15-1.
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Je herkent het pas als je het kent
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Open de wereld themadag FODOK en JC
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Pedagogische interventie PEP-poli
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalkundige feiten en hypothesen
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Levenslooppsychologie college Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Informatie-avond Praktijkonderwijs Dinsdag 2 februari 2016.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
“Vroege start valse start?” Jacqueline Petiet-Kroon.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
Programma Terugkomdag NICU neonatale gehoorscreening 2016 Programma: Vanaf13.30u:Ontvangst 13.45u:Resultaten NICU neonatale gehoorscreening
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Meertaligheid in en om Friesland
Voorlezen in de kinderopvang
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Servia informatieavond mini’s
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog

Teamfoto

Indeling Gehooronderzoeken – Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal- spraakdiagnostiek AC – Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Behavioural Observation Audiometry (BOA) Leeftijd: 0 tot 6 maanden Gedragsreacties op geluid

Film BOA

BOA O.b.v. reacties een gehoorverlies inschatten Frequentie specifiek Globaal verlies inschatten Centrale verwerking Inzichtelijk maken voor ouders

Visual Reinforcement Audiometry (VRA) Leeftijd: 7 –27 maanden Geconditioneerde reacties op geluid (gehoordrempelbepaling)

Film VRA

Spelaudiometrie Leeftijd: vanaf 2;3 jaar tot ongeveer 7 jaar Gehoordrempelbepaling

Film spelaudiometrie

Auditory Brainstem Respons (ABR) onderzoek 0;0 - 0;6 jaar Hersenstam responsies op geluid

Oto-akoestische emissies (OAE) Screening

Indeling Gehooronderzoeken – Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal- spraakdiagnostiek AC – Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Welk mate van gehoorverlies geeft problemen bij de taal- spraakontwikkeling?

Wanneer moet een OME behandeld worden? Hinder Gehoorverlies Risicofactoren – Bijvoorbeeld eenorigheid – Bijvoorbeeld S-TOS

Specifieke TaalOntwikkelings- Stoornissen (S-TOS) S-TOS komt op zichzelf staand voor, zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak (geen verminderde intelligentie, geen gehoorproblematiek en/of tekort aan taalaanbod, geen psychiatrische diagnose ). Taalachterstand ≠ specifieke taalontwikkelingsstoornis

Dorothy Bishop in The Guardian, Dec. 2010

Indeling Gehooronderzoeken – Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal- spraakdiagnostiek AC – Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Taalscreening consultatiebureau Consultatiebureau

Indeling Gehooronderzoeken – Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal-spraakdiagnostiek AC – Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Taal-spraakdiagnostiek tot 4 jaar Molenspreekuur –Psychologie Anamnesegesprek ouders Observatie van spel en gedrag Screening van de ontwikkeling middels BSID of enkele onderdelen van de SON waarbij geen IQ wordt vastgesteld) –Logopedie Preverbale voorwaarden Taalbegrip Taalproductie Uitspraak

Indeling Gehooronderzoeken – Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal- spraakdiagnostiek AC – Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Aanbod begeleiding taal-spraakproblemen en/of slechthorendheid? Speciale peutercommunicatie behandelgroepen – Babbel: kinderen met TOS (2-5 jaar) – Wapper: kinderen met (1½-4 jaar) Gezinsbegeleiding Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding, Video Home Training, Cursussen (Hanen, AJONGH, OMDK, etc.)

ZIJN ER VRAGEN?? Bedankt voor uw aandacht

Hoe slim ben jij?

Links, omdat je de deur niet kan zien.

Gereviseerde minimum spreeknorm