Romeinen 1:1 (NBG) Koenen-Endepols, Verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, Wolters Noordhof, Groningen 1966 dienstknecht : 'een ondergeschikte'.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bidden of danken? 2 febr Rotterdam.
Advertisements

Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
De les van de graankorrel
Visie, missie en kernwaarden
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Wat de Bijbel erover te zeggen heeft
De Tabernakeldienst Studiemateriaal : Heiligdomsleer © AGO 2013
Discipelschap.
de genezing te Bethesda
Urk 1 december Want ALLEN hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden OM NIET GERECHTVAARDIGD uit zijn GENADE, door de verlossing.
Gezag en autoriteit De Bron 20 februari 2011.
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
een Idool VAN DALE: 1 afgod 2 aanbeden figuur CITAAT: verafgoding in deze ontkerkelijkte maatschappij.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
HOEZO BIDDEN?.
8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1.Rom.3:22vanin 2.Rom.3:26vanin 3.Gal.2:16 (2x)vanin 4.Gal.2:20vanin 5.Gal.3:22vanin 6.Ef.3:12 aanin 7.Filp.3:9vanin St.Vert.NBG “geloof VAN” Christus.
NIET: waarom moest Christus sterven? Om op te kunnen staan en zó de dood te overwinnen! 2.
De Ben Adam Psalm 8.
De ENE GOD & zijn Zoon (I).
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
David, een profeet psalm 16.
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
Vertrouwen dat God onze voorbeden verhoort
Rein & onrein ... Handelingen 10:1-48
Hemelvaart hier en nu of daar en straks?. Situatie Marc.16:14-20 (vgl. Luc.24 en Hand.1) 1)Jezus’ positie 2)onze positie 3)en dan?
Verbonden … Van boven bekeken
Ik nodig je uit tot een nieuw begin.
Romeinen 3:25b (NBV) Hij (de Vader) wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij.
GODS DAGELIJKSE LEIDING
Alles komt door U of niet…?
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
Verlangens van God.
Genade schenken 1.
God Vertrouwen is Jezus kennen
Verlangen naar licht.
Waarom werd Gods Zoon mens? Zondag 14 HC. Waarom werd Gods Zoon mens? Om met jouw zonden af te rekenen Zondag 14 HC.
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
9 oktober 2014 Bodegraven 1. 2 De vorige keer Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. 23 Maar.
Ik wil jou van harte dienen
4 oktober 2014 Leusden.  het grote gebrek van de gangbare bijbelvertalingen  aeonen zijn onbekend en wegvertaald  in het NT komt 'AEON' 193x voor!
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Eén Heer: Christus Jezus
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
1 donderdag 7 juni 2012 bespreking vanaf Kolosse 1 21 donderdag 7 juni 2012 bespreking vanaf Kolosse 1 21.
15 sept Rotterdam. Romeinen 10 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft.
Laatste advent - zondag 21 december
24 nov Zoetermeer 1. de context van Filippi
‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’ Genesis 1:1
2 58 Daarom, mijn geliefde broeders… 20 Maar nu, Christus is opgewekt, als Eersteling…" 1Korinthe 15 3.
28 juli 2013 Zoetermeer 1. 17x eeuw 61x eeuwigheid/ eeuwigheden 14x wereld 2.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
2 13 Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israelieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen:
6 sept Urk. en Hij is een verzoening voor onze zonden 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die.
Christus Jezus’ voorbestaan Studiedag 14 november 2015.
30 januari 2016 Urk Jozef bij Potifar (Genesis 39)
31 januari 2016 Zoetermeer. Hand.16:6 en 18:23 Galaten 4 13 Ja, jullie weten, dat ik aan jullie (...) heb geëvangeliseerd (...) 14 (...) jullie hebben.
11 februari 2016 Hendrik Ido Ambacht Het Koninkrijk van de hemelen.
GODS WOORD WORDT WAAR BIJ JEZUS. Deel 2: In Christus komt God zelf Deel 1 was: Het Oude Testament laat zien dat Jezus komt.
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
het geheim van zijn wil (4)
de brief aan de Romeinen
God alles in allen God alles in allen
In Perspectief.
“ En de draak [Satan] werd boos op de vrouw [God’s kerk], en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen [Gods volk] van haar nageslacht, die de geboden.
De kracht van Goddelijke blijdschap
Transcript van de presentatie:

Romeinen 1:1 (NBG)

Koenen-Endepols, Verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, Wolters Noordhof, Groningen 1966 dienstknecht : 'een ondergeschikte'.

Koenen-Endepols, Verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, Wolters Noordhof, Groningen 1966 dienstknecht : 'een ondergeschikte'. slaaf : 'een lijfeigene, die geen persoonlijke rechten heeft.'

Koenen-Endepols, Verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, Wolters Noordhof, Groningen 1966 dienstknecht : 'een ondergeschikte'. slaaf : 'een lijfeigene, die geen persoonlijke rechten heeft.' lijfeigene : 'een persoon wiens lichaam het eigendom is van zijn heer.'

Koenen-Endepols, Verklarend handwoordenboek der Nederlandse taal, Wolters Noordhof, Groningen 1966 dienstknecht : 'een ondergeschikte'. slaaf : 'een lijfeigene, die geen persoonlijke rechten heeft.' lijfeigene : 'een persoon wiens lichaam het eigendom is van zijn heer.' Studiebijbel, Centrum voor Bijbelonderzoek, Veenendaal 2003 deel 12 bladzijde 155 het zelfstandig naamwoord (mnl.) doulos betekent 'slaaf'. een 'doulos', een slaaf, is het eigendom van zijn heer, verplicht tot gehoorzaamheid.

Openbaring 1:1 (NBG)

Handelingen 2:18 (NBG)

Studiebijbel deel 12 bladzijde In deze gevallen wordt het woord 'doulos' in plaats van met het woord 'slaaf' – vanwege de in onze taal en cultuur negatieve bijklank – meestal vertaald met 'dienstknecht, dienaar'.

Filippenzen 2:6-7 (NBG)

Filippenzen 2:8 (NBG)

Filippenzen 2 : 9-11 (NBG) Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken,

Filippenzen 2 : 9-11 (NBG) Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie knie zou buigen van hen, die in de hemel zijn en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden : Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader.

Hebreeën 1 : 1-2 (NBG) Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft.

Hebreeën 1:2 (NBG)

Studiebijbel, deel 11 bladzijde 94 In de eerste plaats is aion 'eeuwigheid'. In deze zin kan het woord zowel betrekking hebben op het verleden als op de toekomst. Zowel daar waar het verleden geen duidelijk zichtbaar begin heeft als daar waar de toekomst zich zover uitstrekt buiten het menselijk gezichtsveld, dat er geen einde aan lijkt te komen, spreekt men van 'eeuwigheid'.

Mattheüs 24:3 (NBG)

Marcus 10:30 (NBG)

Koenen, Verklarend Handwoordenboek, 1966 eeuwigheid : duur zonder aanvang of einde.

Conclusies : De definitie van het woordenboek Koenen voor 'eeuwigheid' past niet op de definitie van de Studiebijbel.

Conclusies : De definitie van het woordenboek Koenen voor 'eeuwigheid' past niet op de definitie van de Studiebijbel. De definitie van het woordenboek Koenen voor 'eeuwigheid' past niet voor het woord 'aion' in bovengenoemde passages in Mattheüs en Marcus, omdat er van een 'einde van de eeuwigheid' gesproken wordt en van een 'toekomende eeuwigheid'.

Conclusies : De definitie van het woordenboek Koenen voor 'eeuwigheid' past niet op de definitie van de Studiebijbel. De definitie van het woordenboek Koenen voor 'eeuwigheid' past niet voor het Woord 'aion' in bovengenoemde passages in Mattheüs en Marcus, omdat er van een 'einde van de eeuwigheid' gesproken wordt en van een 'toekomende eeuwigheid'. Conclusie : 'Aion' is dus niet 'eeuwigheid', volgens de gebruikelijke Nederlandse definitie van 'eeuwigheid'.

Conclusies : De definitie van het woordenboek Koenen voor 'eeuwigheid' past niet op de definitie van de Studiebijbel. De definitie van het woordenboek Koenen voor 'eeuwigheid' past niet voor het woord 'aion' in bovengenoemde passages in Mattheüs en Marcus, omdat er van een 'einde van de eeuwigheid' gesproken wordt en van een 'toekomende eeuwigheid'. Conclusie : 'Aion' is dus niet 'eeuwigheid', volgens de gebruikelijke Nederlandse definitie van 'eeuwigheid'. In alle plaatsen waar in de bijbelvertaling gesproken wordt van 'eeuwigheid', staat er eigenlijk : 'een periode, waar geen einde aan lijkt te komen'.

Koenen, Verklarend Handwoordenboek 1966 aeon : 'onafzienbare tijdsruimte'.

Koenen, Verklarend Handwoordenboek 1966 aeon : 'onafzienbare tijdsruimte'. Hebreeën 1:2 (NBG)

Efeze 3:11 (NBG)

1 Timotheus 1:17 (NBG)

2 149

4.932

Het aspect geeft aan hoe de spreker zich het gezegde voorstelt in verhouding tot het tijdsverloop. In het nieuwtestamentisch Grieks zijn er drie aspecten: duratief, momentaan en statisch aspect.

Het aspect geeft aan hoe de spreker zich het gezegde voorstelt in verhouding tot het tijdsverloop. In het nieuwtestamentisch Grieks zijn er drie aspecten: duratief, momentaan en statisch aspect. duratief – onvoltooide handeling momentaan – feit statisch – voltooide handeling

Het aspect geeft aan hoe de spreker zich het gezegde voorstelt in verhouding tot het tijdsverloop. In het nieuwtestamentisch Grieks zijn er drie aspecten: duratief, momentaan en statisch aspect. duratief – onvoltooide handeling momentaan – feit statisch – voltooide handeling FEITHANDELING – onvoltooid – voltooid

ik heb de hond uitgelaten– voltooide handeling

ik ben de hond aan het uitlaten– onvoltooide handeling

ik heb de hond uitgelaten– voltooide handeling ik ben de hond aan het uitlaten– onvoltooide handeling ik laat de hond uit– feit

Johannes 11:47 (NBG)

Johannes 3:16 (NBG)

Romeinen 8:30 (NBG)

Johannes 11:35 (NBG)