Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr. 2013-1-LV1-LEO05-05342.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage voorlichting TVWO 4 in
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Loopbaanontwikkeling
Nelleke Lafeber Halvard Jan Hettema 13 november 2013
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
The CAF Procedure voor externe feedback
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Project Intensieve Praktijkbegeleiding
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
10 STEPS TOWARDS YOUR E-BUSINESS Grundtvig Learning Partnerships Project nr NL1-GRU
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Intercultureel Vakmanschap
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Van Kroon naar ViP.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
“Let’s talk about you & me”
© de vries business consultancy, 2008
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB
Resultaten BPV-evaluatie
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
International Business Adviser
Iedere student een stageplaats!
Internationale activiteiten Crossing borders with ROC Flevoland.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Powered by CheckMarket Resultaten Vmbo-project Breda On Stage Subsidiënten VMBO Breda On Stage.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Vermindering van de planlast Stagebeheer. Aanbieden van een platform aan bedrijven, scholen, leerlingen en betrokken instanties met als doel de leerlingen.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Voorlichting 2e jaars stage 1 IDSH. Mevrouw D. Smits adres De heer J. Worms adres
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Research Centre for Education and the Labour Market
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Rotary Vocational: wat is het en hoe ga je er mee om?
Kansen en mogelijkheden in het buitenland
Van opleiding naar werk
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Transcript van de presentatie:

Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr. 2013-1-LV1-LEO05-05342

Originele titel: «Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation for Quality Assurance of VET Placements and Apprenticeships: Introducing Q-Placements Model» «Q-Placements» staat voor kwaliteit van BPV plaatsen of andere stageplaatsen, waar sprake is van leren en werken.

Project partners en landen: The Latvian Chamber of Commerce and Industry (Latvia) Baltic Bright, Ltd. (Latvia) Official Chamber of Commerce and Industry of Terrassa (Spain) National Centre for Education (Latvia) MBO Raad, Dutch Association for Vocational Training and Adult Education (The Netherlands) Center RS za poklicno izobraževanje, Institute of the Republic of Slovenia for vocational education and training (Slovenia)

Achtergrond: Hoe kun je de kwaliteit borgen Arbeidsmarktrelevantie > duaal leren De kwaliteit van duaal leren, stages of BPV beïnvloedt de kwaliteit van het beroepsonderwijs in z’n geheel; Hoe kun je de kwaliteit borgen?

Achtergrond: Veronderstelling: Bepalend voor de kwaliteit van de stages zijn de competenties van de betrokken personen en de kwaliteit van communicatie en coöperatie Herkomst van de innovatie: Q-Placements project van de Kamer van Koophandel van Terrassa (Spanje), dat geleid heeft tot het Q-Placements Handbook

Doelstellingen Q-Placements project Verbetering van de kwaliteit van nationale en/of transnationale stages of BPV door: Betere samenwerking tussen mbo scholen en stagebiedende bedrijven; Verbetering van de kwaliteit van de begeleiders, zowel van de scholen als van de bedrijven om betere begeleiding aan leerlingen te bieden voor, tijdens en na de stageperiode;

Doelgroepen van het Q-Placements Project: Stagebegeleiders van de (mbo) scholen; Begeleiders van de stagebedrijven; Kwaliteitsmanagers van de scholen, managers van de scholen en van de stagebedrijven; Stakeholders en beleidsmakers die van invloed zijn op de kwaliteit van het leren (theorie en praktijk)

Q-Placements project stappen 1-2 Stap 1: Voorbereiding en analyse Kwaliteit van de BPV plaatsen: huidige procedure en de relatie met EQAVET Samenwerking tussen school en bedrijf (ook in buitenland) Kwaliteit van de betrokken staf. Q-Placements Handboek: wat kunnen we ervan gebruiken? Step 2: Ontwikkeling van een training; Richtlijnen voor een gezamenlijke training van de begeleiders/tutoren van de scholen en de bedrijven; Resultaat: Europese Train-the-Trainer Workshop voor bovenstaande doelgroep uit de partnerlanden De methode zal vervolgens in alle partnerlanden, daar waar mogelijk geïmplementeerd worden.

Q-Placements project stappen: 3-4 Stap 3: Gezamenlijke workshops voor begeleiders van scholen en bedrijven in de partner landen Er wordt een gezamenlijke training aangeboden gericht op verbetering van vaardigheden gericht op onderlinge communicatie, overeenstemming w.b procedures, effectievere wijze van begeleiding van de (mbo) leerlingen; Vervolgens verzamelen van feed back en aanbevelingen; Stap 4: Testen en mainstreamen Na de training zullen de begeleiders van de scholen en de bedrijven hun nieuwe vaardigheden toepassen/testen bij een nieuwe groep leerlingen tijdens de stage of BPV periode. Tenslotte zullen er seminars georganiseerd worden voor beleidsmakers om voor verbreding en implementatie te zorgen.

Wat laten we achter: Overzicht van huidige kwaliteitsborging van stage- of BPV plaatsen in Letland, Nederland, Spanje en Slovenië; Een geteste methode en trainingsprogramma voor de verbetering van de begeleidingsvaardigheden van de mentoren uit de scholen en bedrijven teneinde een kwaliteitsslag te maken w.b. de BPV periode. Getrainde mentoren van scholen en bedrijven uit Letland, Nederland, Spanje en Slovenië, die op hun beurt weer nieuwe mentoren kunnen trainen; Materiaal w.b. de methode om tot verbetering van de kwaliteit van stage- of BPV plaatsen te komen en zelfs tot een algemene verbetering van de kwaliteit van het beroepsonderwijs; Aanbevelingen en voorstellen voor verbetering van procedures, beleid, enz;

Q-Placements contact informatie: Manfred Polzin MBO Raad m.polzin@mboraad.nl Tel: +31 348 753552