De VOA en schuldhulpverlening 8-4-2017 De VOA en schuldhulpverlening KBO Limburg, 30-10-2014 R.A. van Beest SHV.valkenburgadgeul@gmail.com
Schuldhulpverlening: een definitie. 8-4-2017 Schuldhulpverlening: een definitie. Schuldhulpverlening, ook bekend als schuldsanering, omvat een traject waarin individuen geholpen worden bij het vinden van een oplossing gericht op de aflossing van schulden en aandacht voor de omstandigheden waardoor deze zijn ontstaan.
Waaruit bestaat schuldhulpverlening? 8-4-2017 Waaruit bestaat schuldhulpverlening? Schuldpreventie Schuldhulpverlening Nazorg
Vroeg signalering en verwijzing Thuisadministratie 8-4-2017 Ad. 1 Schuldpreventie Vroeg signalering en verwijzing Thuisadministratie
Welke “acties” horen bij schuldpreventie (1) 8-4-2017 Welke “acties” horen bij schuldpreventie (1) Vroeg signalering; Voorlichting aan individuen en groepen; Verspreiden van informatie over schuldhulpverlening; Mensen met complexe financiële problematiek (huisuitzetting, deurwaarders) of Multi problematiek doorverwijzen naar (schuld) hulpverlening;
Welke “acties” horen bij schuldpreventie (2) Thuisadministratie; Intake van cliënten; Ordenen van papieren; Opvragen ontbrekende documenten; Aanleren nieuw gedrag; 6
Welke “acties” horen bij schuldpreventie (3) 8-4-2017 Welke “acties” horen bij schuldpreventie (3) Aanvragen inkomensondersteuning; Aanleren budgetteren en beheren vaste lasten; Betrekken van het netwerk van een cliënt; Mensen indien nodig in contact brengen met de professionele (schuld)hulpverlening.
8-4-2017
Ad. 2 Schuldhulpverlening 8-4-2017 Ad. 2 Schuldhulpverlening De gemeentelijke schuldhulpverlening: Domein van de Schuldhulpverlener (professional) Activiteiten professional: Intake Afspraken maken met schuldeisers Opstellen en vaststellen plan van aanpak en bepalen leefgeld Informeren van vrijwilligers
Ad. 3 Nazorg Nazorg Activiteiten vrijwilliger 8-4-2017 Ad. 3 Nazorg Nazorg Professional houdt de vinger aan de pols! Activiteiten vrijwilliger Aanleren en volhouden nieuwe gedrag Ondersteuning thuisadministratie Contact onderhouden Feedback geven aan de hulpverlener
Hoe herkent de Vrijwilliger een schuldenaar? 8-4-2017 Hoe herkent de Vrijwilliger een schuldenaar? Hulpvragen: Schuldenaren vragen om hulp maar door gebrek aan kennis wordt de situatie niet goed ingeschat. Armoede: Door een woud van beslagwetgeving.
Waar moet de vrijwilliger op letten?(1) 8-4-2017 Waar moet de vrijwilliger op letten?(1) Voldoende kennis om de situatie goed in te schatten. Belemmeringen in houding, gedrag of regelbaarheid van de schulden.
Waar moet de vrijwilliger op letten?(2) 8-4-2017 Waar moet de vrijwilliger op letten?(2) De (on)mogelijkheden van het regelen van schulden. Het samenspel van materiële en immateriële problematiek. 13
Gesprekstechnieken: Wat niet werkt …..(reparatiereflex) 1 8-4-2017 Gesprekstechnieken: Wat niet werkt …..(reparatiereflex) 1 Advies en oplossingen voor problemen geven. “Nou dan moet je je auto wegdoen” Vragen stellen vanuit je eigen referentiekader. “Hou je je uitgaven dan niet bij ?” Adviseren Onderzoeken
Gesprekstechnieken: Wat niet werkt …..(reparatiereflex) 2 8-4-2017 Gesprekstechnieken: Wat niet werkt …..(reparatiereflex) 2 Interpreteren Evalueren Het uitleggen van de motieven en het gedrag van de ander gebaseerd op je eigen ervaring. “Dat zal wel veel gedoe geven thuis” Oordelen, door het er wel of niet mee eens te zijn. “Dat is niet zo handig gedaan van je”
Wat werkt wel? Het geven van adviezen: 8-4-2017 Wat werkt wel? Het geven van adviezen: Zelfsturing en eigen verantwoordelijkheid. Bekrachtigen en vergroten zelfredzaamheid. Verlangen van tegenprestaties De schuldenaar waar mogelijk op weg helpen.
Welke acties zouden een uitbreiding van het VOA werk kunnen worden?(1) 8-4-2017 Welke acties zouden een uitbreiding van het VOA werk kunnen worden?(1) Voorbereiden intake met cliënt Budgetteren aanleren bij cliënt Bieden van ondersteuning tijdens het budgetteren
Welke acties zouden een uitbreiding van het VOA werk kunnen worden?(2) 8-4-2017 Welke acties zouden een uitbreiding van het VOA werk kunnen worden?(2) Feedback geven aan hulpverlener Meegaan naar afspraken met instanties 18
Waar kunnen de schuldenaren terecht? 8-4-2017 Waar kunnen de schuldenaren terecht? Eigen gemeente Sociale kaart (SHV) binnen/buiten de gemeente
Zijn er websites? Ja: Initiatief Nederlandse kerken: 8-4-2017 Zijn er websites? Ja: Initiatief Nederlandse kerken: www.schuldhulpmaatje.nl www.uitdeschulden.nu Beleidsorganisaties: www.Nibud.nl www.divosa.nl Beroepsorganisaties: www.nvvk.eu www.mogroep.nl Overheid Commerciële organisaties Beleidsorganisaties: www.regioplan.nl www.linkedin.com/nadjajungmann (Social Force) http://www.korrelatie.nl http://www.kbvg.nl/ https://www.bkr.nl/ http://www.bbwsnp.nl/ http://www.notaris.nl/homepage http://www.nba.nl/ https://www.advocatenorde.nl/ http://www.bpbi.nl/ http://www.lbio.nl/ Beroepsorganisaties: Overheid http://www.wsnp.rvr.org/ http://www.afm.nl/nl http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx http://www.overheid.nl/ http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/szw www.wodc.nl http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/2012/ombudsman-sta-op-je-beslagvrije-voet Commerciële organisaties http://www.plangroep.nl http://www.fondsenvoorouderen.nl/snelkeuze/4/
8-4-2017 Vragen ?