Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Psychologie van de armoede
Behandeling en begeleiding
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
hoe autismevriendelijk ben ik
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Dove en slechthorende kinderen
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Autisme in de dagelijkse praktijk
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Dossier Empowerment.
Ontwikkelingspsychologie
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
De kracht van positief opvoeden
MS, denken en voelen (Naam org
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Nucleus College Nederland
Consumentengedrag Beslissen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Autoritair vs autoritatief
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Depressie bij kinderen en adolescenten
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Transcript van de presentatie:

Verstandelijke beperking

Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose

Onmiddellijk pre-of postnataal Tijdens de kinderjaren

Prenatale diagnose NIPT: niet-invasieve prenatale diagnose - informatie via media: effect op kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking - elke eeuw worstelt met de geboorte en aanwezigheid van “onvolmaakte kinderen”

Postnatale diagnose: de geboorte van kind met een handicap Niemand hoopt op een kind met een handicap Verlies van het verwachte kind Ontgoocheling over het niet verwachte kind Angst voor het onbekende Aparte kamer, veel bezoek, attractie Verwijten door de omgeving: waarom geen punctie of AAP Borstvoeding “is niet nodig” Geen aandacht voor hechting Shock en verdriet is normaal maar wordt bestempeld als “de ouders kunnen het niet aan”

Film down

Verlies van het verwachte kind en ontgoocheling over het niet verwachte kind film: cas dolto

Geboorte van een normaal kind : - transitie van identiteit- nieuwe levensfase - majeure veranderingen in levensgewoonten - hoge verwachtingen voor de geboorte (perfecte baby)- geleidelijke aanpassing van deze verwachtingen aan de realiteit

Geboorte van een kind met verstandelijke beperking met gekende diagnose bij de geboorte (40%) - transitie van identiteit- nieuwe levensfase - majeure veranderingen in levensgewoonten - hoge verwachtingen voor de geboorte (perfecte baby)- zeer plotse en totale herziening van de verwachtingen

Geboorte van een kind met ernstige beperking met onbekende diagnose bij de geboorte (40%) - transitie van identiteit- nieuwe levensfase - majeure veranderingen in levensgewoonten - hoge verwachtingen voor de geboorte (perfecte baby)- zeer plotse en totale herziening van de verwachtingen - onzekerheid en angsten

verwerking Wordt bemoeilijkt door onzekerheid van de diagnose Vlotter wanneer de ouders actief iets kunnen doen en wanneer er empathie is in het contact met professionelen Groot verschil tussen ouders Negatieve (stress, depressie, meer zorg) en positieve (Down advantage: minder pessimisme, meer voldoening en een betere moeder-kind relatie) gevoelens

Verwerking en aanpassing Afhankelijk van: - kind : gedragsproblemen, ernst van de handicap - gezin: leeftijd van de ouders, inkomen, gehuwd of niet - omgevingsfactoren: sociale ondersteuning, “verademing” - psychologie van de ouders: “self-efficacy” : het vermogen en de overtuiging om adequaat en efficiënt te handelen in een gegeven situatie (het geloof in eigen mogelijkheden en capaciteiten om een opdracht af te werken of the uitdagingen van het leven aan te kunnen) “locus of control”: de aard van een persoon om gebeurtenissen te zien als controleerbaar door interne of externe factoren. (grotere locus of control is geassocieerd met beter academische prestaties, beter werk en meer werkmotivatie)

Verwerking en aanpassing Locus of control: intern of extern - situatiegebonden - ouders met een interne ouderlijke locus of control hebben het gevoel controle te hebben over hun kind en geloven dat het gedrag en de ontwikkeling van het kind het resultaat zijn van de opvoeding en zorg die ze krijgen van hun ouders - ouders met een verstandelijk beperkt kind: * hoge externe locus of control geassocieerd met hoge stress bij moeder: gevoel van weinig oudercontrole en veel kind controle * gevoelens van inefficiëntie bij het opvoeden, weinig verantwoordelijkheidsgevoel voor het gedrag van het kind, het gevoel dat de noden van het kind het leven van de ouder domineren: hoge stress bij moeders