Autisme Vriendelijk Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ontmoeting van mens tot mens.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Oranje Nassau Welkom.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Samenspel Nieuw Vennep
Gedragsproblemen
Respectvolle bejegening
Welkom bij Leefstijl.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Ontwikkelingstraject kinderen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Denk en doe Steven Degrieck.
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Klassenmanagement en orde
Aanpak problematisch gedrag
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Perspectief op onderwijsvernieuwing Lisa, Lian, Amrita, Liesette.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Prikkelverwerking bij kinderen
Heel gewoon maar toch anders.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
© UNIEK IN DE KLAS.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Autisme Vriendelijk Onderwijs 5 februari 2015 Marlies Uijterschout Medewerker Advies & Ondersteuning

https://www.youtube.com/watch?v=3R4mSPpX67w

Wat is Specifiek voor ASS Niet: Het gedrag Wel: De wijze waarop ze Waarnemen en Denken

‘De Sensorische Hel’ (Peter Vermeulen) Licht Geluiden/Stemmen/Achtergrondgeluiden Geur Kledij Aangeraakt worden Temperatuur Spieren Evenwicht

Het topje van de ijsberg De autistische stijl van informatieverwerking zien wij vooral in het gedrag van de leerling

oons

Door ander cognitief functioneren De wereld komt chaotisch over VERWARRING FRUSTRATIE ANGST Daardoor o.a. Belemmering DEPRESSIE Ontwikkeling TERUGTREKKEN AGRESSIE

DSM 5 “Autisme Spectrum Stoornis” Syndroom Asperger PDDNOS Klassiek Autisme MCDD

Schoolomgeving: oons Omgang met anderen Communicatie Flexibiliteit Dus: Sowieso wordt de leerling met ASS op een school overvraagd oons

School: Wat kan ingewikkeld zijn Begrijpend lezen Rekenen Methodiek Vormgeving (werk)boeken Instructies Zelfstandig werken Starten met werken Motivatie Afspraken en regels Pauzes/plein/buiten spelen Eten en drinken Straffen en belonen Gymlessen Groepswerk Zitplaats in de klas/groepsopstelling Toetsen Vrije momenten Uitstapjes/ Excursies/ Schoolreis ……………. ……………..

Autisme Vriendelijk Onderwijs 3 kernzaken Begeleiden van sociale communicatie Rekening houden met over- en onder-gevoeligheid van zintuigen Voorspelbaarheid creëren

Kijk naar de “autistische reden” voor het gedrag van deze leerling Voordat je een plan maakt/ gaat handelen

Utrechtse scholen: HGW Cyclus Waarnemen, Begrijpen, Plannen, Uitvoeren Kijken naar stimulerende en belemmerende factoren Onderwijs Ondersteuningsbehoefte van de leerling

Autisme Vriendelijk Onderwijs-Schoolorganisatie Team visie Autisme vriendelijk Onderwijs? Basiskennis alle teamleden? Schoolregels en gewoontes? Vieringen? Leerlingzorg ASS; Hoe? Samenwerking met ouders? Duo-banen beleid? Leerkracht faciliteren? Grenzen van de school? ………………..

Autisme Vriendelijk Onderwijs – Schoolomgeving Hoe zijn de lokalen ingericht Hoe zijn de gangen ingericht Hoe is het plein ingericht? …………………….

Autisme Vriendelijk Onderwijs – Teamniveau Omgangsafspraken voor een ll met ASS bekend aan iedereen? Houding ten opzichte van eigen-aardigheden van lln? Omgaan met ouders? Kan men met “Autibril” kijken? Hoe individueel verschillend mogen de leerkrachten zijn? …………..

“Autibril” Het vraagt iets van jouw denkvermogen Accepteer hun andere beleving Let op met interpreteren Toon inlevingsvermogen van onze kant Projecteer je eigen beleving niet Houd je verwachtingen reëel, niet te hoog Leerling blijft puzzel, hele schoolloopbaan Probeer het verrassend mooie te zien in de ll met een ASS ……………

Autisme-vriendelijk Kijk naar de “autistische reden” voor het gedrag van deze leerling Voordat je een plan maakt/ gaat handelen

Autisme Vriendelijk onderwijs – Onderwijs in de klas Gun de ll met ASS zijn autistische gedrag Benut sterke kanten/ interesses Verhelder samenwerken en de verschillende rollen daarbij Zoek naar een (haalbare) vorm van intensiever contact met de ouders Geef de ll voldoende verwerkingstijd Geef duidelijkheid, voorspelbaarheid (tijd, ruimte, activiteit, eigen handelen lkr) Maak planning met kleine stapjes Visualiseer (bv stappenplannen) Verwacht geen begrip (begrijpen en inleving) voor de gevoelens van een ander, voor het perspectief van een ander, voor de bedoelingen van een ander Geef (meer) complimenten Biedt nabijheid aan de ll individueel HEB VEEL GEDULD ……………..

Advies en Ondersteuning SWV Utrecht PO Invalshoek: Hulpvraag over een individuele leerling Ook: Wat heb jij nodig om jouw school wat meer Autismevriendelijk te maken

Waar staat jouw school nu?

Wat is nu jouw persoonlijke visie?