Autisme Vriendelijk Onderwijs 5 februari 2015 Marlies Uijterschout Medewerker Advies & Ondersteuning
https://www.youtube.com/watch?v=3R4mSPpX67w
Wat is Specifiek voor ASS Niet: Het gedrag Wel: De wijze waarop ze Waarnemen en Denken
‘De Sensorische Hel’ (Peter Vermeulen) Licht Geluiden/Stemmen/Achtergrondgeluiden Geur Kledij Aangeraakt worden Temperatuur Spieren Evenwicht
Het topje van de ijsberg De autistische stijl van informatieverwerking zien wij vooral in het gedrag van de leerling
oons
Door ander cognitief functioneren De wereld komt chaotisch over VERWARRING FRUSTRATIE ANGST Daardoor o.a. Belemmering DEPRESSIE Ontwikkeling TERUGTREKKEN AGRESSIE
DSM 5 “Autisme Spectrum Stoornis” Syndroom Asperger PDDNOS Klassiek Autisme MCDD
Schoolomgeving: oons Omgang met anderen Communicatie Flexibiliteit Dus: Sowieso wordt de leerling met ASS op een school overvraagd oons
School: Wat kan ingewikkeld zijn Begrijpend lezen Rekenen Methodiek Vormgeving (werk)boeken Instructies Zelfstandig werken Starten met werken Motivatie Afspraken en regels Pauzes/plein/buiten spelen Eten en drinken Straffen en belonen Gymlessen Groepswerk Zitplaats in de klas/groepsopstelling Toetsen Vrije momenten Uitstapjes/ Excursies/ Schoolreis ……………. ……………..
Autisme Vriendelijk Onderwijs 3 kernzaken Begeleiden van sociale communicatie Rekening houden met over- en onder-gevoeligheid van zintuigen Voorspelbaarheid creëren
Kijk naar de “autistische reden” voor het gedrag van deze leerling Voordat je een plan maakt/ gaat handelen
Utrechtse scholen: HGW Cyclus Waarnemen, Begrijpen, Plannen, Uitvoeren Kijken naar stimulerende en belemmerende factoren Onderwijs Ondersteuningsbehoefte van de leerling
Autisme Vriendelijk Onderwijs-Schoolorganisatie Team visie Autisme vriendelijk Onderwijs? Basiskennis alle teamleden? Schoolregels en gewoontes? Vieringen? Leerlingzorg ASS; Hoe? Samenwerking met ouders? Duo-banen beleid? Leerkracht faciliteren? Grenzen van de school? ………………..
Autisme Vriendelijk Onderwijs – Schoolomgeving Hoe zijn de lokalen ingericht Hoe zijn de gangen ingericht Hoe is het plein ingericht? …………………….
Autisme Vriendelijk Onderwijs – Teamniveau Omgangsafspraken voor een ll met ASS bekend aan iedereen? Houding ten opzichte van eigen-aardigheden van lln? Omgaan met ouders? Kan men met “Autibril” kijken? Hoe individueel verschillend mogen de leerkrachten zijn? …………..
“Autibril” Het vraagt iets van jouw denkvermogen Accepteer hun andere beleving Let op met interpreteren Toon inlevingsvermogen van onze kant Projecteer je eigen beleving niet Houd je verwachtingen reëel, niet te hoog Leerling blijft puzzel, hele schoolloopbaan Probeer het verrassend mooie te zien in de ll met een ASS ……………
Autisme-vriendelijk Kijk naar de “autistische reden” voor het gedrag van deze leerling Voordat je een plan maakt/ gaat handelen
Autisme Vriendelijk onderwijs – Onderwijs in de klas Gun de ll met ASS zijn autistische gedrag Benut sterke kanten/ interesses Verhelder samenwerken en de verschillende rollen daarbij Zoek naar een (haalbare) vorm van intensiever contact met de ouders Geef de ll voldoende verwerkingstijd Geef duidelijkheid, voorspelbaarheid (tijd, ruimte, activiteit, eigen handelen lkr) Maak planning met kleine stapjes Visualiseer (bv stappenplannen) Verwacht geen begrip (begrijpen en inleving) voor de gevoelens van een ander, voor het perspectief van een ander, voor de bedoelingen van een ander Geef (meer) complimenten Biedt nabijheid aan de ll individueel HEB VEEL GEDULD ……………..
Advies en Ondersteuning SWV Utrecht PO Invalshoek: Hulpvraag over een individuele leerling Ook: Wat heb jij nodig om jouw school wat meer Autismevriendelijk te maken
Waar staat jouw school nu?
Wat is nu jouw persoonlijke visie?