Crisis en het domino-effect

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Time management in het onderwijs
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hoogleraar Faculteit Geneeskunde AZ Sint-Jan, Sint-Lucas, Brugge
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Welkom! Wij zijn Jan Kooijman en René van Kooten.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
© Wilma de Hond 2015.
Bekijk de zonnestraal.
WAT IS MANTELZORG?.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Van Else de Haan. Inhoudsopgave 1.Prognose 2.Etiologie 3.Therapie-effecten 4.Behandeling.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
De kracht van positief opvoeden
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Heel gewoon maar toch anders.
Rauw en troosten.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Eenzaamheid Wat is het en is er iets aan te doen?.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Praten over seks: waarom, wanneer en hoe; wat zijn belemmeringen?
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Mogelijke Jezusbeelden
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
EEN STERK GEZIN.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Crisis en het domino-effect Gegijzeld door crisis ? Gevolgen van crisis voor de context Anne Callewaert – PCM Menen 12 maart 2015 Jnnnmnlnlm m

Crisis Insteek vooral vanuit KOPP Ambulante setting met de bijhorende beperkingen bij crisissituaties Confrontatie met problemen voor en gevolgen na de crisis

Ship in The sand Marble sounds

Wanneer is sprake van crisis ? Als het niet meer lukt thuis en de ouder dit ook beseft? Als het niet meer lukt en de ouder het niet ziet? Als er elke dag wel kleine dingen fout lopen en iedereen blijft doorgaan?

Crisis als moment van verandering Wat er gebeurt voor het tot een crisis moment komt heeft vaak evenveel gevolgen op de context als tijdens en na een crisis Code rood, code groen (boek Lege ogen) Crisis = alle hens aan dek

KOPP Kinderen van ouders met psychische problemen zijn heel gewone kinderen die tijdens hun ontwikkeling vaak in omstandigheden terecht komen waarbij een beroep gedaan wordt op vaardigheden die zij nog niet hebben

Mogelijke gevolgen voor kinderen Basisveiligheid wankelt Er is onzekerheid en verwarring Angst Kunnen of durven gevoelens niet uiten Soms schuld of schaamtegevoel Gevoel van eenzaamheid een “alien” zijn

Mogelijke gevolgen voor kinderen Ongezonde of langdurige parentificatie Gebrek aan aandacht en erkenning Rouw Gebrek aan steunfiguren Schrik voor erfelijkheid

De kracht van Veerkracht Informatie te geven over de ziekte op het niveau van het kind – ook bij crisis Zoeken naar een vertrouwenspersoon bij wie het kind terecht kan Kind kind laten zijn, zoveel als mogelijk de gewone dingen laten doorgaan zodat het kind zijn ontwikkelingstaken kan opnemen Kind de kans geven om over zijn eigen gevoelens te praten

De partner Staat er alleen voor op praktisch gebied Staat er alleen voor op emotioneel vlak Meer vragen dan antwoorden Gevangen tussen behoeften van partner en die van de kinderen

Wie zorgt voor de partner Partner wordt geconfronteerd met een ander stuk van de partner Andere rollen worden verwacht Partnerrelatie ziet er even anders uit

Zijsprong : de ex Ex-partner maar samen ouder Kan op hen –tijdelijk- ifv de kinderen extra beroep gedaan worden Gedeelde zorg voor kinderen is geen evidentie op zo een moment

Wat heeft een partner nodig Info over de ziekte aan de partner Betrokkenheid stimuleren Ondersteuning daar waar nodig – praktisch, emotioneel Samen bespreken hoe met de kinderen gesproken wordt Wat als … open en eerlijk bespreken

Hoe kunnen gevolgen beperkt worden Door indien mogelijk vooraf met het gezin te bekijken wat er moet gebeuren als het te moeilijk wordt waardoor duidelijk wordt wie welke zorg over de kinderen opneemt. Bij elk KOPP voor, tijdens en na een crisis de veerkracht bewaken en versterken