Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Dockingacollege
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Programma Mentoraat Planners Werkhouding & resultaten Op tijd komen Rooster Absentie Mavo Plus en sectoren Taal- en rekentoetsen Tot slot en vragen?
“Samen sterk" Ouderavond vwo 3. De mentoren … even voorstellen.
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 9 oktober 2012.
Flow als sturingsprincipe
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Werken naar onderwijsbehoeften
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Portfolio
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Schoolkenmerken centraal in Apeldoorn ruime locatie met kleinschalige opzet onderbouw op eigen plek in het gebouw alle leerwegen en sectoren vmbo m.u.v.
Augusta van Oene en Hilda Visser
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Communicatie met ouders
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Ouderavond M2 25 september 2014 Frank Veenendaal – Conrector José de la Fuente Pozo – Jaarlaagcoördinator Mia Memelink–Decaan Mavo Daniëlle van Buren &
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Presentatie Locatie Lemmer
Ouderavond 8 september 2015 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
WELKOM REVIUS LYCEUM MAVO 2 OUDERAVOND 1. Ouderavond M2 Frank Veenendaal – Conrector José de la Fuente Pozo – Jaarlaagcoördinator Mia Memelink–Decaan.
Kennismakingsavond ( uur) Christa Folmer Mentor 3V2, docent geschiedenis Marcel Lensink Afdelingsleider.
Klas 2 Ouderavond Presentatie. Veranderingen op school Veranderingen in de kinderen Van klas 1 naar klas 2 Presentatie.
Welkom op Bogerman Kennismakingsavond Vakcollege klas 1.
Welkom.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
1 1 Ouders 3 e leerjaar september 2015.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Differentiëren & klassenmanagement
WELKOM. INFORMATIE-AVOND: Welkom Schoolleiding Uitleg mentoraat en mentorlessen Ouders ouderraad Met de mentor: Rapporten en informatieavonden Ouderportaal.
Ouderavond 1G1 18 augustus 2015 ‘. Programma 1.Voorstellen en mentoraat; 2.Huiswerk en plannen; 3.Informatie website; 4.Overgangsnormen; 5.Rapport; 6.Tot.
Informatieavond Brugklas Lyceum de Grundel 18 augustus 2015.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Bovenbouw VMBO Het Montessori Vaklyceum is onderdeel van het Uitdagend VMBO onderwijs.
Ouderavond 13 september 2016 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Presentatie Ouderavond Presentatie Inhoud Taak mentor Rapportage aan de ouders Rol van de ouders Leerlingbegeleiding -gesprekken & testen -B-uur.
Informatieavond 3 vwo en gymnasium Welkom!. Inleiding Voornaam Achternaam Docent …(vak) Mentor klas (…)
Informatieavond+Open Dag De Apollo
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
informatie avond 23 januari 2017
Informatieavond 2 vwo en gymnasium
Presentatie Ouderavond
Volop keus, durf te kiezen
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Informatieavond klas 1 havo / vwo
Ouderavond 3 Havo 3 oktober 2017
Internationalisering
Van thuiszitter naar werknemer
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Leerling- kenmerken Motivatie
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
LEERLINGBESPREKINGEN
Algemene informatieavond
Welkom! Even voorstellen Contact Algemene informatie Magister TL 3
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
WELKOM OUDER(S)/VERZORGER(S) Marloes Assink
Transcript van de presentatie:

Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs Onderwijsinhoudelijk Mentoraat Leerlingbespreking De leerling Ontwikkeling

De leerlingen Het zijn lwoo-leerlingen, ze hebben leerachterstanden Hun grootste kenmerk is meestal de faalangst Dit is ook hun grootste valkuil Als docenten zetten we eerst daar op in, succeservaringen opdoen

Doelstelling onderwijsconcept HJZ Eigen lokaal. Kluisjes dichtbij eigen lokaal. Veel aandacht voor de leerling Werken met uitgestelde aandacht, rode en groene kaart. Veel individuele mogelijkheden Geen tussenuren, bij ziekte wordt een aansluitend rooster gemaakt

Inrichting lokalen Ruim, stamlokaal Groepstafels 1-persoonstafels Opbergruimte voor de leerlingen Gestructureerde, nette en geordende omgeving die rust brengt voor de leerling. 4 PC’s voor extra ondersteuning voor dyslectici of extra oefenmateriaal Magister, LVS-systeem voor cijfers, agenda, roosters en absentie

Onderwijsinhoudelijk het LWOO Leren op maat “Eigen tempo” Werken via OPP (ontwikkelingsperspectief) en via een groepshandelingsplan. Grote mate van differentiatie Magister, LVS-systeem met agenda, rooster, cijfers, absentie Er wordt erg veel gestructureerd Klassenorganisatie Leerlingen worden zelfstandiger. Werken volgens Gordonmethodiek Uren zijn verdeeld in werkmomenten (maken) en stiltemomenten (leren) Strikte hantering rode en groene kaart

Mentoraat Elke klas 1 en soms 2 mentoren Mentoren geven veel les in eigen klas, meerdere vakken Elke 8 weken een mentorgesprek over cijfers, welbevinden, thuissituatie en bijzonderheden op school. Verslaglegging ontwikkelingen in Magister Lijnen naar de ouders zijn kort Mentorspreekavonden Mentorlessen Sociale vaardigheidstraining Klas 2 > Praktische Sector Oriëntatie. Aanleren studievaardigheden Agenda bijhouden, Magister meta-app Veel in gesprek met de leerling Absentiecontrole zit dicht op de leerlingen

Leerlingbespreking Eens in de 6-8 weken een leerlingbespreking De meeste lesgevende docenten zijn aanwezig Vaststelling van het groepshandelingsplan Vaststelling van het OPP Verslaglegging van de leerlingbespreking Naar aanleiding van de evaluatie kan het OPP worden bijgesteld

De leerling, wat willen we als LWOO-docenten bereiken? Zelfvertrouwen geven Succeservaringen laten opdoen Kwaliteiten van de leerling laten zien Vooral positieve kwaliteiten benoemen Spiegelen van gedrag Intrinsieke motivatie Veiligheid, structuur, discipline Voorbereiden op een plek in de samenleving Positieve benadering

Ontwikkeling We willen nog meer gedifferentieerd en nog meer op maat onze leerlingen bedienen We willen meer gebruik maken van en leerlingen meer leren over digitale middelen Aanbieden van verschillende manieren van leren oplossen Organiseren van activiteiten en projecten Eenduidig pedagogisch handelen, in gesprek met de leerling gaan.

Slot We hebben een goed LWOO-concept waar onze leerlingen goed in kunnen gedijen, waar ze zich veilig in voelen en waar ze positieve ervaringen kunnen opdoen. Ze moeten zelfstandiger worden, meer zelfredzaam zijn en efficiënter met hun tijd omgaan. Zelfwerkzaamheid leidt tot meer zelfverantwoordelijke leerlingen die straks steviger in de schoenen als ze overgaan naar jaar 3 Docenten LWOO.