De wetende getuige Mijn hoop is gebaseerd op mijn gedachte van “de wetende getuige”. Wanneer het mij lukt met mijn boeken enkele mensen te bereiken die.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

“Huiselijk geweld kan overal voorkomen, maar dan……..?”
Omgaan met vermoedens van kindermishandeling
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
De Drama Driehoek.
presentatie NPV 10 oktober 2012
“Een reis naar Licht”.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Workshop Knallende ruzie
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Best practice Doel: voorlichting team over huiselijk geweld
“Specialistische” zorg
Woord van Leven Mei 2011.
“Op een dag...”.
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
God en ons.
Face t0 face - 3 De wet van het koninkrijk …. Face t0 face - 3 Johannes 13:1-20 Pijnlijke situatie : slaaf vergeten voor de voetwassing Allen klaar om.
Echt of nep?.
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
Inleiding Mr. Leon Wever Directeur Jeugd Seksueel misbruik in de jeugdzorg van kinderen met een verstandelijke beperking. 4 juni 2012 Leon Wever Directeur.
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Mindfulness.
2.2 Pak de boef dan, als je kan
ADVENT 2014.
Lesstof over seksueel misbruik
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Woord van Leven Woord van Leven Augustus 2012 Augustus 2012.
Werken met de Friese meldcode
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
PESTEN JULIANASCHOOL.
1958: 1 e Multi Disciplinair Team Kindermishandeling, Denver (Col.) Samenstelling Een kinderarts Een maatschappelijk werker Een (kinder)verpleegkundige.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Kennisatelier MHK 8 november 2012 Ingrid van Sluijs AMK.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Rol AMK Samenwerking in de keten
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Political Communication & Journalism
Ouder(en)mishandeling
Meldcode Kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

De wetende getuige Mijn hoop is gebaseerd op mijn gedachte van “de wetende getuige”. Wanneer het mij lukt met mijn boeken enkele mensen te bereiken die het geluk hadden in hun kindertijd een helpende getuige te hebben, al was het maar gedurende korte tijd, dan zullen die mensen na het lezen van mijn boeken wetende, bewuste getuigen en voorvechters van kinderen worden. Zij zullen overal waar ze leven het leed van kinderen sneller en diepgaander waarnemen dan de anderen die het moeten verloochenen. Ze zullen proberen het misbruiken van kinderen aan de kaak te stellen. Miller, 1989, pag. 148

Aanleiding voor het schrijven Systematisch beschrijven en borgen van specialistische kennis over het doen van klinisch onderzoek Ervaringskennis ook praktisch beschrijven Els Landelijke druk, Movisie, Studenten van de Ned Academie in Amsterdam Artikel van Carla Rus Janine

Opgedragen aan Els Slurink

Essentie van dit boek Basiskennis voor hulpverleners, professionals en onderwijsmensen Beschrijving van specialistisch multidisciplinair onderzoeksproces Handreiking voor de praktijk Twee hoofdstukken over de gevolgen van en behandeling na seksueel misbruik

Attitude, onderwijs en diagnostiek Verbinding maken met eigen ervaring Kennis/onderwijs over: gezin, macht, gender en seksualiteit Competenties en vaardigheden oefenen Begeleiden van professionals: elan, verstand van zaken, bemoediging, openheid van spreken en denken, veiligheid. Zorg voor de professionals! Advisering vanuit een Expertisecentrum

Eigen unieke ervaringskennis Iedereen beschikt hierover Ervaringskennis moet vrijgemaakt, bewust gemaakt Eigen ervaring en cliënt ervaring hebben een gezamenlijke basis; liggen niet zover uit elkaar als vaak bij voorbaat aangenomen Herinneringen aan eigen machteloosheid, angst en isolement Het gaat niet om aangeleerde begrippen, maar van binnenuit gevoelde emoties We moeten weg uit de wereld van WIJ & ZIJ denken

Signaleren Seksueel geweld tegenover kinderen blijkt een vorm van kindermishandeling te zijn die in vergelijking met ander vormen van kindermishandeling betrekkelijk weinig door professionals wordt gesignaleerd. Signaleren gaat gepaard met veel onzekerheid, angst, machteloosheid en verwarring.   Veel veronderstellingen over seksueel misbruik zijn gebaseerd op denkbeelden, mythes en niet op kennis. Een veronderstelling is bijvoorbeeld dat professionals moeten kunnen bewijzen dat seksueel misbruik plaatsvindt alvorens ze iets mogen beweren. Laat staan dat zij tot handelen zouden mogen overgaan.

Kennis 45 % van de professionals weten niet goed raad met vermoedens van kindermishandeling (Doeven) Handelingsverlegenheid: - Niet handelen - Twijfelen om te handelen - Niet weten hoe te handelen Remedie: - Onderwijs - Begeleiding - Expertisecentra

Geen onderzoek over kinderen maar onderzoeken van kinderen Conspiracy of silence 75 % van de kinderen zwijgt tot aan hun volwassenheid   Waarom laten we dit toe? Waarom schamen we ons niet ? Is er een maatschappelijk belang om dit geweld niet aan te pakken? Er lijkt van alles vanuit de overheid te gebeuren op dit gebied, zoals de Cie Rouvoet die is ingesteld na het rapport van de Cie Samson. Maar: hoe goed bedoelt, het zijn slechts kanttekeningen. Fundamenteel en structureel verandert er niets. We komen niet verder als we niet echt op zoek gaan naar seksueel misbruikte kinderen, als we ze niet gaan onderzoeken. Geen onderzoek over kinderen maar onderzoeken van kinderen

Een antwoord Steek professionals de helpende hand toe door: Structureel onderwijs Substantieel onderwijs toegesneden op de werksoort Oprichten expertisecentra voor advies & onderzoek

Drie soorten meldingen AMK: advies, consult en onderzoek Melder en AMK lijken terughoudend om een onderzoeksmelding te doen respectievelijk aan te nemen Het AMK onderzoekt slechts 25 % van de meldingen. Dat is beduidend minder dan andere vormen van KIM Er wordt dus een selectie toegepast Complexe onderzoeken, de consequenties daarvan en de beladenheid worden gevreesd (Nationaal Rapporteur 2014)

De Zedenpolitie Slechts 55% van de aangiftes leidt tot een verhoor (mondelinge informatie zedenrecherche) Hiervan leidt slecht 25 % tot een veroordeling van de dader   Wat gebeurt er met al die kinderen die bij het AMK zijn gemeld? Wat gebeurt er met al die kinderen waarvoor aangifte is gedaan?

Expertisecentrum Seksueel Misbruik Abuse-specific werken: De ervaringen van het kind staan centraal Multidisciplinaire onderzoekteams Laagdrempelig en toegankelijk Advisering Therapie mogelijkheden voor kinderen Onderwijs en training Onderzoeks- en stagemogelijkheden Structurele financiering Post-masteropleiding aan de RuG in samenwerking met de Hanzehogeschool!

Uiteindelijk is de enige moed die van ons gevraagd wordt de moed om zelfs het vreemdste, geheimzinnigste en onbegrijpelijkste in het gezicht te zien. Rilke