Recht zo die gaat: bronnenonderzoek bij HBO-rechten in Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Seminar Juridische Informatievaardigheden / mr. P. (Pascal) Braak, UvA
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Workshop Informatievaardigheden
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Informatievaardigheden
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
LITERATUUR ONDERZOEK.
Bronnen Merle Wissink.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Het bedenken van een onderwerp
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Onderzoeksvaardigheden
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Workshop Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Literatuur zoeken Workshop Literatuur Zoeken vrijdag 12 september 2014.
Workshop Literatuur Zoeken. Ook wel eens de weg kwijt in de digitale informatiebronnen? Ook het gevoel dat literatuuronderzoek meer is dan “googlen” ?
Al doende leren training docenten
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Een werkstuk maken.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Werkstukken en rapporten
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Bibliotheek Instructie
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Bronnen controleren…. Hoe doe je dat? K=Kwaliteit O=Oorsprong D=Doel A=Actualiteit K=Kwantiteit.
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
TRENDS 2014 Hafida
Psychologieles 8 lesweek 8 Psychische stoornissen/problemen 2.0.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Bronnen en onderzoeksvragen
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Hoe schrijf je een recensie?
Het maken van een PWS.
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
E health, Domotica en E-learning
Bronnenonderzoek.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Recht zo die gaat: bronnenonderzoek bij HBO-rechten in Amsterdam Docentendag Hoger Juridisch Onderwijs 2015 Willemien Riphagen en Karien Smeding © 2015 HBO-Rechten HvA

Doel van deze workshop Beeld geven van bronnenonderzoek bij HBOR Amsterdam Internetbronnen in het onderwijs De onderzoeksvaardigheden voor een eindopdracht: het webdossier © 2015 HBO-Rechten HvA

HBO-Rechten Amsterdam Programma Programma Introductie van vaardigheden in het onderwijs Het webdossier en de eisen van de opdracht Wat moet de student beheersen om tot een goed webdossier te komen? Wat leren wij de student? Valkuilen en veel voorkomende fouten. Tot slot: vragen en mapjes Wie zijn wij? HBO-Rechten Amsterdam Willemien Riphagen Karien Smeding c.r.m.smeding@hva.nl © 2015 HBO-Rechten HvA

Curriculum Juridische praktijk Afstuderen jaar 4 Onderzoekpracticum jaar 3 en 4 Casus materiaal Wettenbundel + casus Literatuur + regelgeving Jurisprudentie Webdossier Themadossier Beslisboom Bronnen- onderzoek © 2015 HBO-Rechten HvA

Bronnenonderzoek in de propedeuse © 2015 HBO-Rechten HvA

Het webdossier en de eisen van de opdracht Beoordelen Waarderen Verzamelen en selecteren Presenteren © 2015 HBO-Rechten HvA

Internet: wat doe je ermee? © 2015 HBO-Rechten HvA

Opdracht 1 Bedenk 10 documenttypen. Benoem ze zo specifiek mogelijk, dus arrest i.p.v. jurisprudentie. Schrijf elk type op een geeltje. Hang de geeltjes op het bord. © 2015 HBO-Rechten HvA

Webdocumenten kun je benoemen Type document Webdocument 1 Tijdschriftartikel Webdocument 2 Onderzoeksrapport Webdocument 3 Toespraak Webdocument 4 Proefschrift Webdocument 5 Scriptie Een webdocument is niet automatisch geschikt voor een webdossier. Voorbeeld: wat moet een jurist met een scriptie? © 2015 HBO-Rechten HvA

Beoordelen internetbronnen Doel: niet klakkeloos informatie van internet gebruiken Kijken dus! © 2015 HBO-Rechten HvA

Eisen webdossier De student kan: de verschillende verschijningsvormen van juridische informatie herkennen en benoemen (BEOORDELEN) de verschillende juridische informatie op internet beoordelen op kwaliteit (WAARDEREN) diverse bronnen verzamelen en selecteren ter verdieping van een juridisch onderwerp (VERZAMELEN & SELECTEREN) een juridisch dossier beschikbaar stellen met hulp van annotaties en applicaties (PRESENTEREN) © 2015 HBO-Rechten HvA

Opdracht webdossier 1 Pakkende titel. Dat wil zeggen, een titel die zowel de aandacht trekt als informeert. 2 Een inleidende tekst met: - belangrijke informatie over het onderwerp in 15-20 regels en; - informatie over de actualiteit, de stand van zaken van het onderwerp. 3 Verwijzingen naar 10 webdocumenten met: - een duidelijke, informatieve titel voor elk document en; - voor elk document een annotatie van ongeveer drie tot vijf regels. 4 Per verwijzing een annotatie van ongeveer drie tot vijf regels 5 Het jurisprudentieoverzicht: vijf geselecteerde uitspraken voorzien van een annotatie van 100-200 woorden en drie trefwoorden. 6 Een logische ordening en presentatie van het webdossier waarbij je gebruik maakt van tenminste één ontsluitingsmethode. 7 Minimaal twee vormen van attendering. © 2015 HBO-Rechten HvA

Voorbeelden webdossier Titel voorbeeld webdossier Verhoogde aansprakelijkheidsdrempel bij sport- en spelsituaties, waar ligt de grens? Het consultatierecht van militairen in het buitenland Kinderen in vreemdelingendetentie Zorgplicht: Wie zal het een zorg zijn? De afhaakproblematiek © 2015 HBO-Rechten HvA

Wat moet de student beheersen om tot een goed webdossier te komen? C. Wat moet de student beheersen om tot een goed webdossier te komen? © 2015 HBO-Rechten HvA

Kennen en kunnen Zoekvaardigheden - databanken en catalogi - Google - via via zoeken - waar informatie te verwachten Beoordelen en waarderen van bronnen - benoemen - betrouwbaarheid Verzamelen en selecteren van bronnen - hoofd- en bijzaken onderscheiden - scannen - begrijpen wat een document te bieden heeft Presenteren - annoteren (schrijven) - attenderen - Google sites of weblog © 2015 HBO-Rechten HvA

Inleiding webdossier Hoofd- en bijzaken onderscheiden Actualiteit onderzoeken Eigen tekst – parafraseren en citeren © 2015 HBO-Rechten HvA

Webdocumenten Zoekvaardigheden Betrouwbaarheidscriteria Selecteren en variëren © 2015 HBO-Rechten HvA

Jurisprudentie Zoekvaardigheden Hoofd- en bijzaken onderscheiden Annoteren © 2015 HBO-Rechten HvA

Ordening Ordeningsprincipes Methode van ontsluiting © 2015 HBO-Rechten HvA

Wat leren wij de student? Kennisoverdracht m.b.v. Oefenopdrachten Hulpmiddelen Lessen © 2015 HBO-Rechten HvA

Opdracht 2 Noem drie criteria waaraan een via internet gevonden bron moet voldoen om betrouwbaar te zijn. © 2015 HBO-Rechten HvA

Controlemodel © 2015 HBO-Rechten HvA

Oefenopdrachten Bewustwording internetbronnen door: Benoemen van bronnen Controlemodel toepassen Zoekplan en woordspin Zoeken met commando’s in Google Laten zien dat bronnen verwijzen naar andere bronnen (à la Tekst & Commentaar) © 2015 HBO-Rechten HvA

Voorbeeld van een opdracht © 2015 HBO-Rechten HvA

Zoekplan Zoekvraag Zoektermen (woordspin) Informatiebronnen Zoekmethode (o.a. catalogi, databanken, sneeuwbalmethode) Beoordeling en selectie (relevantie, betrouwbaarheid, actualiteit, metadateren) Zie ook p. 146 van het boek Juridisch informatiemanagement. © 2015 HBO-Rechten HvA

Via Zoeken © 2015 HBO-Rechten HvA

Jurisprudentie en verwijzingen © 2015 HBO-Rechten HvA

Hulpmiddelen Voorbeeld webdossier Obesitas in het arbeidsrecht: ziekte, handicap of discriminatie? https://sites.google.com/site/voorbeeldwebdossierkim1/ Lijst van onderwerpen Handleiding Google Sites Tips voor deeplinken Beoordelingsformulier Lijst van veel voorkomende fouten © 2015 HBO-Rechten HvA

Valkuilen en veel voorkomende fouten. © 2015 HBO-Rechten HvA

Opdracht 3 Wat denk jij waar de studenten over struikelen bij deze opdracht? (wat doen ze vaak fout) Overleg met je buurman of buurvrouw. © 2015 HBO-Rechten HvA

Lijst van veel voorkomende fouten Verwijzingen naar websites i.p.v. documenten. Inleiding bevat geen actuele informatie over het onderwerp. Inleiding bevat weinig concrete informatie. Te weinig variatie in het aanbod van de webdocumenten (bijvoorbeeld voor de helft regelgeving). Naamgeving van de webdocumenten is vaag. Het is niet duidelijk van welk jaar de aangeboden webdocumenten zijn. Nieuwsberichten i.p.v. documenten. De annotaties zijn niet informatief over wat de lezer kan verwachten. Annotaties van 1 lange zin. Taalfouten in de inleiding en/of annotaties. Geen ordening van de documenten: wat wil de lezer als eerste openen? Inleiding en documenten bieden geen verdieping van het onderwerp. © 2015 HBO-Rechten HvA

Opdracht 4 Welke tips zou jij een student geven die geen idee heeft welk onderwerp hij moet kiezen voor het webdossier? Overleg met je buurman of buurvrouw. © 2015 HBO-Rechten HvA

Onderwerp zoeken Via: www.recht.nl www.mr-online.nl/nieuws/juridisch-nieuws/ www.rechtennieuws.nl een juridisch weblog van een favoriet rechtsgebied Data Juridica Lijstje van de docent © 2015 HBO-Rechten HvA

Tot slot: vragen en mapjes © 2015 HBO-Rechten HvA