Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
Communicatie met de klant
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
de eerste groepsbijeenkomst
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
de tweede groepsbijeenkomst
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
de derde groepsbijeenkomst
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
Om soms eens dieper over na te denken
Welkom bij de bijeenkomst
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het perspectief van de mantelzorger
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Transactionele analyse
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Nee Zeggen!.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen

Erkenning willen we allemaal Wat fijn dat jullie me komen opzoeken! Wat een leuk verpleeghuis! Wat zie je er goed uit vandaag! U hebt ook erg u best gedaan om u netjes aan te kleden! Geinige stok opa! Onbewuste boodschap: ik zie je, ik hoor je, ik waardeer je, je mag zijn zoals je bent.

Effecten van erkenning Erkenning brengt ons tot rust Erkenning schept ruimte Erkenning doet ons ontspannen Erkenning doet ons goed voelen Erkenning maakt ons vergevingsgezind Erkenning maakt dat we bereid zijn te luisteren Conclusie: erkenning geven verbetert de relatie. Dat is altijd goed en extra belangrijk als de spanning oploopt in een gesprek.

Erkenning in gespreksvoering AANDACHT geven Luisteren en de ander ruimte geven om te zeggen wat hij op zijn hart heeft, doorvragen over hoe hij de dingen ziet en beleeft en er nog even niks van vinden. RESPECT tonen de ander erkennen in zijn positie, eigenheid en behoeften (veelal non-verbaal!), waardering uitspreken waar mogelijk en altijd beleefd blijven. OMA thuislaten Geen oordelen uitspreken, geen meningen verkondigen, geen adviezen geven.

Valkuilen in spannende situaties: Vecht-reacties Vlucht-reacties Ja, maar….. Ik weet het niet.. Hoezo? Ik ga er niet over… Moet je nu eens goed luisteren…. Ik zou wel willen, maar….. Je dacht toch niet dat ik….. Ik heb nu even geen tijd… Je bent zelf een…. Ik wist het niet….. Sorry, maar het is nou eenmaal zo dat… Ik had niet begrepen dat…. Vul aan met je eigen favoriete strategieën!

Recept voor spannende situaties: Als je merkt dat jijzelf of de ander in een vecht-vlucht reflex zit of dreigt te raken, neem dan je toevlucht tot LSD: Luisteren: richt je aandacht op de ander en wat hij zegt en uitdrukt, Samenvatten: geef regelmatig in je eigen woorden weer wat je begrepen hebt van de ander – zowel wat betreft de inhoud als de emoties - en check bij de ander of je samenvatting klopt, Doorvragen: help de ander om zijn gedachten verder te ontwikkelen door open vragen te stellen. LSD is een perfect middel om onaangename spanning uit een gesprek te halen. Op een gegeven moment komt er vanzelf ruimte bij de ander om ook naar jouw kant van de zaak te luisteren.

Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

Oefening LSD eerste ronde: Maak groepjes van drie. Eén persoon is observator. Persoon A: vertel over een ruzie of meningsverschil waar je onlangs deel van uitmaakte. Persoon B: probeer zoveel mogelijk van de situatie te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, het stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

Oefening LSD tweede ronde: Ruil rollen, iemand anders is nu observator. Persoon A: vertelt over iets wat je gedaan hebt waar je je later voor schaamde. Persoon B: probeert zoveel mogelijk van de situatie te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, het stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

Oefening LSD derde ronde Ruil van rol. Persoon A: vertelt waar hij of zij heel erg goed in is. Persoon B: probeert zoveel mogelijk te weten te komen door luisteren, samenvatten en doorvragen. De observator bekijkt: - de houding van de gesprekspartners de toon, het stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten. Daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren.

Tips voor feedback: Geven van feedback Ontvangen van feedback Hou het bij jezelf: ik vind, ik heb de indruk dat… Ga in de luisterstand, feedback is een geschenk Maak een scheiding tussen wat je waarneemt en wat je daarvan vindt Vraag waar nodig verheldering en gebruik LSD Hou evenwicht tussen positief en negatief Bedank de ander voor de feedback voordat je reageert Kies een neutrale, nuchtere toon Laat merken wat de feedback je doet Wees helder in je appèl; geef aan wat jij zou willen van de ander Geef eventueel aan wat je met de informatie gaat doen