Communicatie met ouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Themabijeenkomst Pesten
Hoera, een oudergesprek!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
HGW en gesprekken met leerlingen
Hogescholen in Dialoog
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Samen met ouders aan het werk!
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Schrijven met een strategie
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Zorgplicht in passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Aan de slag met waarderend vernieuwen
MANTELZORGGESPREK.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Passend onderwijs.
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
AB wat kan je er mee?.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Communicatie met ouders Ouders en HGW Leerling Ouders School Enkele aandachtspunten Gerard Gerritse en Thijs Frenken Advies en Ondersteuning SWV Utrecht PO

HGW uitgangspunten in de oudercommunicatie - - Centraal staat wat heeft het kind nodig. - Het kind, zijn groep, de leerkracht , de school, de omgeving en de ouders zijn belangrijk in een plan. - De leerkracht stemt af op het kind (maatwerk). - Mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden. - Samen naar oplossingen zoeken. - Doelgericht met het kind aan de slag. - De manier van werken is voor de ouders duidelijk.

Wat betekent dit in de praktijk? - - Ouders zijn welkom op school Gesprekken zijn op korte termijn te regelen. We begrijpen elkaar zonder oordeel of meteen weerwoord. Leerkracht en IB-er doen wat ze beloven. Verantwoordelijkheden zijn duidelijk. Zorg in een vroeg stadium delen. Met elkaar in gesprek.

Kansen / knelpunten: - Verbondenheid - Kwetsbaarheid - Bescheidenheid - Vertrouwen - Identificatie - Privacy - Gelijkwaardigheid

Informatiestromen Verhalen van kinderen Ouders spreken met andere ouders Gesprekken van ouders met hun kinderen Contact ouders-leerkracht

Achtergronden Hoe is/zijn de: Wat is de culturele achtergrond van de ouders? Wat is de sociale achtergrond van de ouders? Hoe is/zijn de: - Betrokkenheid van de ouders bij de school. - De supervisie door ouders. - De verwachtingen van ouders. - De opvoedingsstijl.

Wat willen ouders - Ouders willen trots zijn op hun kind. - Zij willen graag goed nieuws horen over hun kind. - Zij willen een goede toekomst voor hun kind. - Zij willen het idee hebben goede opvoeders te zijn. - Zij willen niet alleen deelgenoot zijn van de problemen, maar vooral van de oplossingen betreffende hun kind.

Saldo opbouwen - Ken minstens 3 positieve eigenschappen van het kind. - Toon belangstelling in de thuissituatie, de sport, de hobby van het kind. - Bel ook op wanneer het goed gaat. - Ga op huisbezoek. - Loop mee naar buiten, zoek ouders op en noem wat het kind goed heeft gedaan.

Het moeilijke gesprek Voorbereiden: Neem jezelf serieus Nodig zelf de ouders uit. Zorg voor een goede ruimte zonder gestoord te kunnen worden. Heb relevante documenten paraat (maar ook bv koffie/thee) Ken positieve kenmerken van het kind. Maak een rolverdeling (gespreksleider, notulist) Welk doel wil je bereiken? Bespreek de strategie.

Het gesprek zelf: Benoem meteen de reden van het gesprek Kies het kanaal ZORG ( ipv LAST) Maak een agenda: wat moet er in het gesprek zitten om het voor iedereen een nuttig gesprek te laten zijn? Spreek een eindtijd af. Probeer gedrag en persoon te scheiden. Stel verhelderingsvragen ( succesjes, lastige momenten) Zorg voor grounding (afstemming), laten merken dat je de ander begrijpt) Geef erkenning en zoek naar goede intenties bij de ander. Vermijd een welles-nietes sfeer. Maak ROT opmerkingen Wat zouden wij/jullie anders willen? Wat kunnen wij/jullie hieraan bijdragen? Wie gaat wat doen? Herhaal afspraken, zet ze op papier en plan een vervolg.

Hoe of waarin kan de AO-er het verschil maken in de communicatie tussen ouders en school?