Communicatie met ouders Ouders en HGW Leerling Ouders School Enkele aandachtspunten Gerard Gerritse en Thijs Frenken Advies en Ondersteuning SWV Utrecht PO
HGW uitgangspunten in de oudercommunicatie - - Centraal staat wat heeft het kind nodig. - Het kind, zijn groep, de leerkracht , de school, de omgeving en de ouders zijn belangrijk in een plan. - De leerkracht stemt af op het kind (maatwerk). - Mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden. - Samen naar oplossingen zoeken. - Doelgericht met het kind aan de slag. - De manier van werken is voor de ouders duidelijk.
Wat betekent dit in de praktijk? - - Ouders zijn welkom op school Gesprekken zijn op korte termijn te regelen. We begrijpen elkaar zonder oordeel of meteen weerwoord. Leerkracht en IB-er doen wat ze beloven. Verantwoordelijkheden zijn duidelijk. Zorg in een vroeg stadium delen. Met elkaar in gesprek.
Kansen / knelpunten: - Verbondenheid - Kwetsbaarheid - Bescheidenheid - Vertrouwen - Identificatie - Privacy - Gelijkwaardigheid
Informatiestromen Verhalen van kinderen Ouders spreken met andere ouders Gesprekken van ouders met hun kinderen Contact ouders-leerkracht
Achtergronden Hoe is/zijn de: Wat is de culturele achtergrond van de ouders? Wat is de sociale achtergrond van de ouders? Hoe is/zijn de: - Betrokkenheid van de ouders bij de school. - De supervisie door ouders. - De verwachtingen van ouders. - De opvoedingsstijl.
Wat willen ouders - Ouders willen trots zijn op hun kind. - Zij willen graag goed nieuws horen over hun kind. - Zij willen een goede toekomst voor hun kind. - Zij willen het idee hebben goede opvoeders te zijn. - Zij willen niet alleen deelgenoot zijn van de problemen, maar vooral van de oplossingen betreffende hun kind.
Saldo opbouwen - Ken minstens 3 positieve eigenschappen van het kind. - Toon belangstelling in de thuissituatie, de sport, de hobby van het kind. - Bel ook op wanneer het goed gaat. - Ga op huisbezoek. - Loop mee naar buiten, zoek ouders op en noem wat het kind goed heeft gedaan.
Het moeilijke gesprek Voorbereiden: Neem jezelf serieus Nodig zelf de ouders uit. Zorg voor een goede ruimte zonder gestoord te kunnen worden. Heb relevante documenten paraat (maar ook bv koffie/thee) Ken positieve kenmerken van het kind. Maak een rolverdeling (gespreksleider, notulist) Welk doel wil je bereiken? Bespreek de strategie.
Het gesprek zelf: Benoem meteen de reden van het gesprek Kies het kanaal ZORG ( ipv LAST) Maak een agenda: wat moet er in het gesprek zitten om het voor iedereen een nuttig gesprek te laten zijn? Spreek een eindtijd af. Probeer gedrag en persoon te scheiden. Stel verhelderingsvragen ( succesjes, lastige momenten) Zorg voor grounding (afstemming), laten merken dat je de ander begrijpt) Geef erkenning en zoek naar goede intenties bij de ander. Vermijd een welles-nietes sfeer. Maak ROT opmerkingen Wat zouden wij/jullie anders willen? Wat kunnen wij/jullie hieraan bijdragen? Wie gaat wat doen? Herhaal afspraken, zet ze op papier en plan een vervolg.
Hoe of waarin kan de AO-er het verschil maken in de communicatie tussen ouders en school?