Ademautomaten
Waarom een ademautomaat Onze luchtvoorziening Om de druk te verlagen Twee traps systeem Eerste trap verlaagd de druk naar 8 tot 11 bar boven de omgevingsdruk (de middendruk) Tweede trap verlaagd de middendruk naar de omgevingsdruk Extra voorzieningen Reserve automaat (octopus) Inflator Nanometer / console
Soorten aansluiting op cilinder Int (-ernational) aansluiting DIN aansluiting
Soorten aansluiting op cilinder Int (-ernational) aansluiting DIN aansluiting Oorspronkelijk tot 150 bar Kwetsbaar bij vallen / stoten Achterhaken materiaal Makkelijk losmaken Kwetsbare o-ring Internationaal nog gangbaar Geschikt voor hoge druk Minder kwetsbaar Compact Moeilijker losmaken (soms) O-ring minder kwetsbaar Alleen in “tech-landen”
Op de cilinder
Soorten eerste trap Membraan Piston (=zuiger) Meer bewegende onderdelen Minder bewegende onderdelen Geschikt voor vuil water Kwetsbaarder voor vuil Koude bestendiger Minder koude bestendig Duurder Goedkoper
Soorten eerste trap Gebalanceerd of ongebalanceerd Een gebalanceerde trap geeft altijd evenveel ademgas Ongeacht diepte of flesdruk
Soorten eerste trap Ongebalanceerd membraan Gebalanceerd membraan (niet meer in handel) Gebalanceerd membraan Ongebalanceerd piston Gebalanceerd piston
Soorten tweede trap Voornamelijk gebalanceerd en ongebalanceerd
Soorten tweede trap Eventueel extra: Venturi Instelbare ademweerstand Gaat flutteren (klapperen) tegen Instelbare ademweerstand Overbodige gimmick Constant bleed systeem De veerkamer wordt met lucht droog gehouden A-symmetrische droge kamer Middendruk loopt sneller op dan omgevingsdruk VAD (bypass) Lucht kan direct van klep naar mondstuk
Soorten tweede trap
Soorten tweede trap Bij een helm en volgelaatmasker Afwijkende vormen Tweede trap is een geheel met masker Afwijkende vormen Poseidon maakt een douchekop Membraan zit aan de zijkant Scubapro maakt de X650 Membraan zit onder het mondstuk
Werking tweede trap
Werking tweede trap
Eisen voor een ademautomaat Koud water geschikt. Een automaat kan eventueel al bevriezen bij een watertemperatuur van 10 graden boven nul Fail safe principe Als een automaat stuk gaat moet hij gaan free flowen CE- normen Iedere in de Europese Unie verkochte automaat moet hier aan voldoen
Enkele mogelijke storingen Sijpelende lekkage, zachtjes afblazen Kan in eerste of tweede trap fout zitten Zwaar ademen Gebruikersfout, ontregeld, vuil, tussenstukken Nat ademen Niet functionerende uitlaatklep Free flowen of ongecontroleerd blazen Bevriezen van eerste of tweede trap Geen lucht Te vochtige lucht
Onderhoud Spoelen Direct zonlicht Vorstvrij en droog opslaan Na duik in zout of vervuild water, spoelen met zoet water Zorg wel dat de eerste trap van binnen droog blijft Direct zonlicht Direct zonlicht maakt de slangen poreus Nooit voor langere tijd in direct zonlicht laten liggen Ook niet in de auto Vorstvrij en droog opslaan Water in de automaat kan bevriezen en metaal kan gaan roesten
Onderhoud Periodiek onderhoud Jaarlijks of na honderd duiken Door erkend reparateur / dealer Alles moet uit elkaar Slechte delen moeten vervangen worden Alle onderdelen moeten schoon gemaakt worden De automaat moet opnieuw worden afgesteld
Waarom niet zelf doen
Zijn er nog vragen?