Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Records management en informatie-architectuur
Advertisements

SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Zaakgericht Werken.
Zaakgericht werken in samenhang
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Privacy lezing, arre zuurmond, 3 juli 2007, p.1 Arre Zuurmond, © Zenc, 2007 Privacy en ontwikkelingen De rol van ICT-architectuur.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Gezamenlijk de crisis door
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Governance van de informatievoorziening
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Informatievoorziening in het Veiligheidsveld Gertjan Bos Plv. Directeur-generaal Veiligheid Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Referentiemodel voor de voorzieningen van Logius
Ontwikkelingen van het onderwijsnummer
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Minicollege Service Oriented Architecture
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
© de vries business consultancy, 2008
Introductie metadata april 2009 train de trainers.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Digitaal mei 2014.
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Governance van de informatievoorziening
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Joris' werk: Stelsel en NORA
Recordkeeping - naar een digitaal archief
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
Digitaal Archief Vlaanderen Duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
Afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
1 NORA Informatiebeveiliging en Privacy Samenwerken in ketens door Bart Bokhorst, adviseur informatiebeveiliging Belastingdienst/CPP trekker Expertgroep.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Ministerie van BZK – 3 november 2016
KNVI Congres Introductie BI.
Module Archiefinnovatie no mei 2017
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Het E-depot van Rotterdam
Basisinformatie Gegevensmanagement van sectoraal naar integraal
The many faces of Application Programmes Interfaces
Transcript van de presentatie:

Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0 DIV: hoe nu verder

Uitgangspunten e-overheid Hogere kwaliteit dienstverlening Burgers en bedrijven centraal Dienstverlening via internet, telefoon en balie Hoge mate van toegankelijkheid (No wrong door) Pro-actieve dienstverlening Administratieve lastenverlichting Gegevens éénmaal uitvragen en meervoudig gebruiken Minder (complexe) regels Transparantie Heldere procedures; korte doorlooptijden Zicht op stand van zaken (tracking & tracing) Effectief en efficiënt Besparing op uitvoeringskosten Gebruik van gemeenschappelijke bouwstenen Ketenintegratie ICTU / programma Architectuur

Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA) ICTU / programma Architectuur

ICTU / programma Architectuur Doelstelling NORA Ketenintegratie Functieafbakening Interoperabiliteit Gedeelde gegevens Uniforme begrippen Samenhang brengen in realisatie van de elektronische overheid, door aanreiken van inrichtingsprincipes e-overheid (incl. overzichtskaarten, modellen en standaarden) en Bevorderen van samenwerking tussen overheidsorganisaties ICTU / programma Architectuur

ICTU / programma Architectuur Samenhangende kaders INTERNATIONALE STANDAARDEN EUROPEAN INTEROPERABILITY FRAMEWORK NEDERLANDSE OVERHEID REFERENTIE ARCHITECTUUR SECTORALE REFERENTIE ARCHITECTUUR (Onderwijs, Gemeenten; zorg; suwiketen; provincies; etc) BEDRIJFSREFERENTIE ARCHITECTUUR PROJECT ARCHITECTUUR ICTU / programma Architectuur

Kenniscentrum / Architectuur e-Overheid Artist Impression Ordening Principes Aanpak OTP - Handreiking Startarchitectuur Versie 1 (11-01-2007) Kenniscentrum / Architectuur e-Overheid

Basisarchitectuur één overheidsorganisatie burger Koppeling Koppeling bedrijf Dit model kan in beginsel op elke overheidsorganisatie worden toegepast. Elke overheidsorganisatie verleent (direct of indirect) diensten aan burgers en bedrijven (en soms ook aan elkaar). Het model laat zien dat vrijwel alle overheidsorganisaties via verschillende kanalen diensten verlenen: persoonlijke contacten (balie, spreekuur), post, telefoon en internet zijn de vier belangrijkste kanalen. De klant kan kiezen uit de kanalen waarlangs de dienst wordt geleverd. In de praktijk zal men deze kanalen ‘door elkaar heen’ gebruiken. Via een stelsel van koppelingen zijn de verschillende kanalen verbonden met het deel van de organisatie waar de werkzaamheden worden uitgevoerd. Dit kan worden uitgevoerd door medewerkers, maar in toenemende mate nemen computers dit werk van mensen over. Het resultaat van het uitgevoerde werkproces, de dienst, wordt via één of meer kanalen aan burgers en bedrijven geleverd. Tenslotte kennen alle organisatie vormen van vastlegging van informatie. Deels ligt de betreffende informatie nog vast in papieren documenten, soms zijn papieren documenten in elektronische vorm opgeslagen en weer een ander deel van de informatie wordt opgeslagen in databases. Werkprocessen en dataopslag zijn ook weer met elkaar verbonden via een vaak complex koppelingsmechanisme, waarop we hier niet verder in gaan. Dit ogenschijnlijk eenvoudige model, kan beschouwd worden als de belangrijkste bouwsteen van de elektronische overheid. Een zekere uniformiteit in deze bouwstenen is gewenst, omdat zij met elkaar het stelsel vormen dat de elektronische overheid genoemd kan worden. Dit is te zien in de overzichtskaart van de elektronische overheid.

Elektronische overheid als dienstverlener Gemeenschappelijke front office voorzieningen, koppelingen en basisregistraties onderlinge gegevensuitwisseling binnen de e-overheid www.overheid.nl GBA kadaster handelsreg gemeente Gebouwen burger KvK Kadaster Contactcentrum Overheid RBD Topografie bedrijf Adressen UWV Kentekens provincie Overheidstransactiepoort Dit model laat zien hoe de e-overheid wordt opgebouwd. Aan de linkerkant staan de klanten van de overheid (burgers en bedrijven) afgebeeld die diensten wensen te ontvangen. In het midden zijn de overheidsorganisaties (in totaal zijn er ongeveer 1600 overheidsorganisaties) afgebeeld die deze diensten leveren. Aan de rechterkant zijn de databestanden afgebeeld die door verschillende overheidsorganisaties gebruikt kunnen worden: de basisregistraties. De basisopbouw van elke overheidsorganisatie kent een vergelijkbare structuur. Bijna elke overheidsorgansatie verleent diensten via verscheidene kanalen (multichanneling). Om het klanten makkelijk te maken, wordt toegewerkt naar een extra landelijke invulling voor enkele kanalen zoals een gemeenschappelijke overheidswebsite (portal), één landelijk telefoonnummer (Contactcentrum Overheid) en een voorziening voor bedrijven om gegevens aan de verschillende overheidsorganisaties te leveren (overheidstransactie poort). Een tweede belangrijke ontwikkeling wordt aangeduid met ‘stroomlijning basisgegevens’. Het idee hierbij is dat gegevens slechts éénmaal worden gevraagd aan burgers en bedrijven en dat deze via een landelijke opslag aan alle overheidsorganisaties ter beschikking worden gesteld: de basisregistraties. Bedrijven kunnen daarbij gebruik maken van het overheidstransactie portaal. Via dit kanaal kunnen zij bijvoorbeeld salarisgegevens van hun medewerkers doorgeven aan de Belastingdienst. Deze zorgt er voor dat de salarisgegevens beschikbaar worden gesteld aan andere overheidsorganisaties die daarvan gebruik mogen maken (dus niet alle overheidsorganisaties). Een ander voorbeeld betreft de gegevens uit de gemeentelijke bevolkingsadministratie. Ook deze worden beschikbaar gesteld aan een groot aantal overheidsorganisaties, waarmee een eind kan komen aan het eindeloos invullen van formulieren met naam, adres, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, etc. Dit dient een bijdrage te leveren aan de administratieve lastenverlichting voor burgers en bedrijven. Een stelsel van complexe koppelmechanismen, aangeduid met service bus, zorgt voor een snelle, veilige en betrouwbare uitwisseling van informatie tussen websites, overheidsorganisaties en basisregistraties. Op deze wijze zullen in beginsel alle overheidsorganisaties met elkaar gaan samenwerken en diensten verlenen aan burgers en bedrijven. Polisadm ministerie Inkomen overig: 1600 etc. Servicebussen

Bouwstenen e-overheid DIGID eNIK Catalogi Zoek machine PIP e- formulieren Meta datering e- dossiers¹ BSN bekendmakingen Regelgeving Vergunningen Databases “Burgerloket” Gemeenschappelijk frontoffice overheid Burgers- & Bedrijven “Bedrijvenloket” BIN CCO (callcenter) OTP Netwerk (koppelnet) Service Register Service bus Uitvraag & correctie Basis registraties Nederlands Taxonomie proj. ¹ DKD, Kinddossier, Leerdossier, Patiëntendossier, etc. ICTU / Kenniscentrum / Architectuur e-overheid / 2007

Fundamentele principes ICTU / programma Architectuur Ontwikkeling NORA Architecturale benadering: Service Gerichte Architectuur Architectuur Raamwerk - Eisen van: principe Europa Fundamentele principes principe NL overheid principe Bedrijven principe principe Burgers ICTU / programma Architectuur

Basismodel voor ordenen principes en modellen Beveiliging & Privacy Beheer Bedrijfs architectuur Organisatie Diensten Producten Processen Wie? Wat? Hoe? Informatie architectuur Medewerkers applicaties Berichten Gegevens Informatie- uitwisseling Technische architectuur Technische componenten Gegevens- opslag Netwerk ICTU / programma Architectuur

Informatieverstrekking Metadata Web Metadata Aanbod Handhaver Servicebussen GBA handelsreg Gebouwen Kadaster Topografie Adressen Kentekens Polisadm Inkomen etc. www.overheid.nl Contactcentrum Overheid Beleidinfo Diensten Verantwoording Cultureel Erfgoed Uitvoerder Beleid- Maker Nationaal Archief Beleid Bedrijfsvoering Handhaving Informatieverstrekking Beheer intern Centrale Archivering WOB, Archiefwet NEN 2082 Archiefwet, Selectielijsten NEN-ISO 15489, 23081 BR Stelselhandboek Basisregistraties Vraag

Beleid Proces Info Zaak Evaluatie Proces Info Proces Info Uitvoering Life-cycle Beleid Life-cycle Uitvoering Zaak Evaluatie Proces Info Proces Info Uitvoering Record Proces Info Life-cycle Evaluatie Life-cycle Handhaving Handhaving

Definities Informatie Proces Zaak Record Data (content) Context Metadata

Voorbeeld Proces Records Processtap Data (Content) Context Metadata Ontvangen Aanvraag Aanvraag Aanvraag ontvangen Controleren Aanvraag Aanvraag gecontroleerd Beoordelen Aanvraag Aanvraag beoordeeld Uitvoeren berekening Berekend bedrag Berekening uitgevoerd Opstellen Beschikking Beschikking Beschikking opgesteld Sturen Beschikking Uitvoeren betaling Verstuurde Beschikking Betaalbewijs Beschikking gestuurd Betaling gedaan

Objectmodel Dienst/ Service Beleid Uitvoering Proces/ Zaak Handhaving Processtap Beheer Record Data (Content) Context Metadata

Delen gegevens Record 4 Beroep Context Metadata Record 3 Toeslag Persoon Record 2 Inkomen Data (Content) Context Metadata Data (Content) Context Metadata

Vragen Welke records wil je bewaren Hoe garandeer je samenhang tussen records: Wanneer proces is uitgevoerd Na 20 jaar, wanneer context verandert: Gegevens nodig in ander proces Dienst verandert Gegevenseigenaar verandert Welke records wil je bewaren Hoe deel je Data en Context metadata Verwijzen of dubbele data opslag Verwijzen: welke afpraken moet je maken over beheer

Besturingscyclus recordmanagement Beleid Beleidaspect Procesmanagement Recordmanagement Evaluatie Uitvoering ICT management Personeel management Beveiliging Handhaving

Principes Interne sturing Externe sturing Ketenpartners maken afspraken over recordmanagement; Inhoudelijk Records voldoen aan eisen ISO 15489: Records zijn toegankelijk Kwaliteit (fitness for use) Records wordt geborgd.

Hoe nu verder