Diepe tweedeling onder de bevolking –Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet –Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Advertisements

BULDOZERS VAN IJS EN IJZIGE WINDEN
Karel en grote problemen
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Het socialisme Paragraaf 7..
Hoofdstuk 5.
Historisch overzicht Hoofdstuk 4
Nederland tijdens de bezetting
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
De opkomst van het christendom
Vandaag: H.4 afronden Powerpoint over staatsvorming met als voorbeeld Bourgondië Tekst lezen en opdracht maken Verhaal vertellen over Jeanne d'Arc.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet.
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.3.
De Republiek in een tijd van vorsten
Nazi Duitsland 3.5, Oorlog.
De Middeleeuwen Les 10 – Betrekkingen tussen moslims en christenen
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Een langzaam veranderd wereldbeeld
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 20: Calvijn en de Reformatie.
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
Veranderen van binnenuit
Paragraaf 2 Russische revolutie.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Europa wordt christelijk
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Hoofdstuk 2 W.O II.
§1 Nederland verzuilt.
Agressieve politiek van Hitler.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
BLIND DATE. VRAAG 1 Ik werd waarschijnlijk in 1469 geboren als de bastaardzoon van een priester.Ik ben vooral bekend gebleven door mijn boek waarin ik.
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Wat moet je weten aan het eind van de les?
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden
Wat moet je weten aan het eind van de les?
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog Par 1: Oorzaken
De eeuw van de Holocaust
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Deze oorlog gaan we echt winnen!
We gaan geweldig! We kunnen niet kapot!
Par 8 Opkomst van politieke partijen in de 19e eeuw
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
Renaissance en Opstand
Les 4: De Reformatie - Luther
Renaissance en Opstand
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Politieke situatie Europa rond 1800
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
Verzet in Duitsland K.A. 39: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme.
Ontdekkers en Hervormers 1.3 Kerkhervorming
Context 2: Duitsland Les 8 – Verzet.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

Diepe tweedeling onder de bevolking –Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet –Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren opgepakt De greep van de Nazi’s op de maatschappij steeds sterker werd (totalitair) Een groot deel der bevolking voor Hitler was en dus weinig ruimte bleef voor afwijkend gedrag

Door kleine groepen van verschillende richtingen –Socialisten, communisten, liberalen, Rooms-Katholieken, enz. Vormen van verzet –Krantjes, pamfletten, helpen van onderdrukkers en vluchtelingen Actief verzet kwam veelal van de kant van militairen –Met beramen en uitvoeren van aanslagen (zie verder)

Deze was verdeeld –Veel herkende zich in punten van de Nazi’s Moederschap Anticommunistische –Van de evangelisch-lutherse kerk waren bijna alle Duitse Christenen pro-nazi –De Rooms-Katholieke Kerk Deze keek eerst de kat uit de boom. Hitler wilden de kerken eigenlijk afschaffen maar wist dat dit door de bevolking niet gepikt zou worden. Dus koos hij voor samenwerking. In 1937 doorzag de paus echter dat dit niet werkte en keerde zich tegen het nationaalsocialisme.

Het Verzet der Kerken was feitelijke alleen maar af en toe verbaal Honderden dominees en lage RK geestelijken trokken vaker hun mond open. Echter, hen werd dan een spreekverbod opgelegd. Echter, de meeste geestelijken bleven tot aan het eind der oorlog voor de gezondheid van de Führer bidden in hun kerk.

Er zijn 42 bekende beramingen van aanslagen, waarvan een aantal tot uitvoer werden gebracht, de meeste “tijdig” werden ontdekt, maar die allen uiteindelijk hun doel niet bereikten. –Het boek spreekt van de voorbereiding van enkele aanslagen; dit is niet correct [p. 23, HB] –De meeste werden door militairen gedaan –De beroemdste is de aanslag van Von Stauffenberg (20 juli 1944) In het hoofdkwartier van Hitler – Der Wolfsschanze in Oost-Pruisen

Von Stauffenberg

Opdracht –Welke jongeren in nazi-Duitsland verdienen de meeste aandacht? (HB 32-3)