Fase 1 Ken de (detail)handel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing voor ZZP-ers
Advertisements

Hoe presenteer ik mij in de markt Mijn website als visitekaartje
Optimaliseren van het assortiment
Auteurs: Rinnert Deelstra Tamanna Zirak
Training Omgaan met service
Maandag 14 juli 2014 Training Omgaan met service Les 2.
commerciële presentatie
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Marketing Werkgroep 6.
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
commerciële presentatie
Commercieel beleid 2 H5 Artikelpresentaties Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Goederenverwerking H9 Artikelpresentaties Manager Handel.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Commercieel beleid 2 H5 Artikelpresentaties Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid en recht
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
prijs- en servicemarkt
functies detailhandel
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Hoofdstuk 4 Netjes houden van de werkplek en werkomgeving.
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Schoonmaak Par: 5.5.3: Derving.
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Hoofdstuk 3 Presentatie van artikelen in de winkel.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Periode 4 Kassawerkzaamheden Kerntaak: kassatransacties afhandelen en/of deze leiden Hoofdstuk: Informeren over de verkoopafhandeling Par: 2.3 Blz. 456.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Schoonmaak Par: 5.4.5: Personeeelsinstructie.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 1 Hospitality.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie.
Introductie Hospitality 1.1: Hospitality. Inleiding Unique shopping experience in the 'connected store‘ Unique shopping experience in the 'connected store‘
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Etaleren en presenteren
Consumentengedrag Leren I
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Ontvangt en verwerkt goederen
Ontvangt en verwerkt goederen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Goederenstroom en voorraadbeheer
Presentation-Skills H4 Promotie en service.
H5 Onderhouden van het exterieur en interieur
Hospitality en voorraadbeheer
Transcript van de presentatie:

Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verzorgen van de winkel- en/of de opslagruimte Par: 5.1 en 5.3 Blz. 164 tm 169 en 186 tm 189

5.1: presentatiemix Externe commerciële presentatie (winkelexterieur + etalages) Interne commerciële presentatie (winkelinterieur + artikelpresentatie)

Deze onderdelen moeten in de juiste verhouding tot elkaar staan. De onderdelen kunnen nooit los van elkaar worden gezien, alleen door de juiste combinatie van de onderdelen kan de winkel zich onderscheiden van de concurrent! Deze combinatie wordt de presentatiemix genoemd. Zo kan de winkelier zich profileren!

AIDA-model: uitleg Attention (aandacht): de commerciële presentatie moet de aandacht trekken van de consument (wat een leuke presentatie….) Interest (interesse): de commerciële presentatie moet ook de interesse wekken van de consument (dit artikel lijkt mij wel wat….) Desire (verlangen): (ik wil dit artikel hebben…) Action (koopactie): (ik ga het artikel kopen…)

AIDA-model

5.1.1: Externe commerciële presentatie Winkelpui: luifel, kozijn, glas (etalage) Entree: inclusief toegangsdeur Directe winkelomgeving: portiek, stoep, buren, fietsenstalling, buiten presentatie, verlichting, vlaggen, plantenbakken, winkelwagentjes, bankjes, parkeerplekken, ……

5.1.2: Interne commerciële presentatie Afhankelijk van: Boodschappen doen Recreatief winkelen

Boodschappen doen (runshopping of prijsshopping): Functionaliteit belangrijker dan sfeer Roepen een “goedkoop” en “massaal” winkelbeeld op.

Recreatief winkelen (funshopping of plusshopping): Vorm van vrijetijdsbesteding Consument wil een mooie en sfeervolle winkel, wil daar op z’n gemak kijken en vergelijken. Assortiment moet smaakvol gepresenteerd worden De presentatie moet de meerwaarde van de artikelen onderstrepen en de kooplust van de klant stimuleren Een duidelijke huisstijl (verlichting, vormgeving en winkelinventaris, achtergrondmuziek, kleurencombinaties) moet bij de klant een beeld van ontspanning oproepen

Voorbeeld huisstijlen

Huisstijl Terug laten komen in: Verpakking - Bedrijfsauto Visitekaartje - Cadeaupapier Bedrijfskleding - Kleedkamer Reclame boorden - Winkelinterieur Prijskaartjes - Kassabon Winkelpui - Reclamefolder Deurmat - …………… Huisstijl Gamma

Visual Merchandising (VM) Verkopen door te zien! Speelt in op de emoties van de klant! Bij VM wordt vanuit het artikel gewerkt, het artikel brengt door de vorm en kleur een bepaalde sfeer met zich mee. Door regelmatig met artikelen te wisselen, wordt de presentatie spannend en actueel gehouden. Hoe jonger de klant, hoe vaker VM wordt toegepast!

5.3 Verkoopkrachtige winkel De winkel verkoopkrachtig houden is de een van de belangrijkste taken van een verkoper! Verkoopkrachtig: de winkel zo presenteren dat de artikelen “van zelf” verkocht worden. Te bereiken door: opruimen, schoonmaken, aantrekkelijke artikelen. Zo krijgt de winkel aantrekkingskracht!

kwaliteitsaspecten Aan welke eisen moet een product voldoen om als een product met “goede kwaliteit” verkocht te kunnen worden.

Vakverzorging Vakken: zorgen dat alles netjes is. Bijv. op maat, op kleur, juiste hanger, netjes opgevouwen Spiegelen: alle artikelen in het vak naar voren halen zodat het een vol vak lijkt! Schuiven: kleding recht hangen, ordenen, opruimen (schuiven is iets minder precies dan vakken) Restaureren: een artikelpresentatie weer in orde maken (bijvullen of aanvullen)