Organisatie KPI / Resultaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

situationeel leiderschap
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Door goede gesprekken groeien
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Ouders en Kinderen Centraal
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Risico’s en gevaren van techniek
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Maatschappelijk Aanbesteden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Leidinggeven en coachen
Kansen voor Samenwerken
John P. Kotter Harvard Business School
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Een theoretische verkenning
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderprofiel-scan
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Visie & Strategie.
FABELEN Essentie zien Disfunctionele patronen doorbreken
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
6 stappen in Risico management
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Leerstijlen KOLB SJM.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Starr methode.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Wegen van waarden en randvoorwaarden
A+O project Co-creatie in de praktijk
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
De week van de vrijwilliger
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Human Resources Accounting
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Organisatie KPI / Resultaat Veroorzaken Maken Beeld op de toekomst Doelstelling Condities Uitstekend resultaat Organisatie KPI / Resultaat LP Managen Expertise Expertise LP = Leidende Principes

Beeld op de toekomst versus Doelstelling Werken vanuit een verleidend perspectief Verbeeldingskracht is belangrijker dan kennis Urgentie is zichtbaar, voelbaar door spanning tussen beeld op de toekomst en de huidige situatie Een heldere voorstelling van hoe daar en dan gedacht en gehandeld wordt Daagt uit tot ondernemerschap en eigenaarschap Duidelijk beschreven doelen, die in vorm en inhoud concreet ingevuld zijn Opgebouwde kennis wordt gebruikt om de doelstelling zo kloppend en zo haalbaar mogelijk te maken De doelstelling moet worden behaald, of er nu urgentie wordt beleefd of niet Duidelijk welke inspanningen geleverd moeten worden om de doelstelling te behalen Daagt uit tot het voldoen aan de gestelde doelstelling Voorbeeld jongeren probleem Gemeente geeft de welzijnsorganisatie opdracht en geld om bewonersinitiatieven te ondersteunen. Het resultaat is dat de gemeente geen grip en zicht op deze initiatieven heeft en signalen voor beleidsvorming mist.

Condities versus Organisatie Op welk vraagstuk is het verwezenlijken van deze ambitie een antwoord? Hoe merkt de klant/financier/buitenwereld dit? Wie liggen er echt wakker van? Kortom, wie beleeft welke urgentie? Wat zijn verschillende standpunten? Waar zit de ruimte voor variëteit wel en waar niet? Waar mag je niet aankomen? Wat mag niet ter discussie worden gesteld? management: functionarissen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van en afstemming tussen de elementen van de organisatie (en omgeving) beleid: doelen die de organisatie wil bereiken en de belangrijkste middelen om deze te realiseren: structuur: verdeling van taken en bevoegdheden en coördinatie daarvan werkprocessen: onderling samenhangende activiteiten direct gericht op het voortbrengen van producten/diensten cultuur: wat mensen in de organisatie belangrijk vinden (waarden) en hoe ze zich dienen te gedragen (normen) besturing: de wijze waarop en de instrumenten waarmee wordt zorg gedragen voor het realiseren van de doelstellingen van de organisatie

Leidende principes versus Managen Voor het vraagstuk specifieke kernwaarden, die op iedere werknemer/doelgroep van toepassing zijn, vertalen naar toetsingscriteria die bij ieder besluit en iedere overweging gehanteerd worden Hier naar handelen Vervolgens met elkaar reflecteren op dat handelen: hebben we hier gehandeld volgens onze leidende principes? Duidelijke structurering en werkprocessen Het tijdspad is uitgezet Tussentijdse doelen zijn benoemd Prestatie indicatoren en resultaatverwachting sturen de performance

Uitstekend resultaat versus Prestatie indicatoren Het verleidend perspectief wordt in het werk terugvertaald naar wat maximaal haalbaar is Innovatief en vraag gestuurd denken en handelen Ruimte voor variëteit Individuele beleving van beeld op de toekomst krijgt vorm Oplossingsgericht Smart doelstellingen Meetbare en controleerbare doelen Financieel beheersbaar Competentie management

Regie op expertise versus Regie door expertise Ondernemerschap en eigenaarschap Rolbewust handelen en sturen Management stuurt op het uitstekend resultaat Variatie in processtappen, handelen naar wat noodzakelijk is op dat moment Manager is proceseigenaar en als leidinggevende verantwoordelijk voor het hele proces. Het proces wordt gefaseerd en iedere stap vraagt om een heldere terugrapportage De processtappen zijn bekend en het traject is zorgvuldig uitgezet Er wordt gestuurd op functie, verantwoordelijkheid en beheersbaarheid

Ervaren versus Begrijpen Ervaren van een beleving Hier en nu Alert op onverwachte gebeurtenissen Reflectie achteraf om het geleerde in de ervaring te verankeren Leren kan door te ervaren en samen met een leraar te reflecteren op die ervaring Kost relatief veel tijd, want je moet het bedachte doen Nadenken over mogelijke belevingen zonder het daadwerkelijk te ervaren Verleden en toekomst Flexibel zijn door af te kunnen wijken van het geplande of bedachte Oorzaak – gevolg redeneringen om in de toekomst het geleerde te kunnen toepassen Leren kan door uitleg van een leraar Gaat relatief snel, want je hoeft het alleen maar te bedenken, niet te doen

‘Unvalue’ versus ‘Value’ Ethisch handelen wordt bepaald door ‘negatieve ruimte’, waardoor er veel handelingsopties binnen dat kader overblijven, die voldoen aan een ethische norm Ethisch handelen wordt helder gedefinieerd en afgebakend, waardoor voor een ieder helder is welke handelingsoptie moet worden gevolgd om te voldoen aan de ethische norm

Verleiden versus Direct sturen Gelijk krijgen Het is mogelijk (pro-actief) te reageren op wat er in de wereld om je heen gebeurt, maar de wereld is niet maakbaar Effectief beïnvloeden = aansluiten + sturen Doel en speelveld wordt vooraf geëxpliciteerd, werkwijze en ervaringen (ook buiten de comfort zone) alleen achteraf “Radial thinking”: sturen langs meerdere lijnen tegelijkertijd, waarvan onduidelijk is welke lijn welk effect heeft. Je ziet alleen dat het een effect heeft Expliciteren om richting te geven en te reflecteren op de ervaring Gelijk hebben De wereld is maakbaar Sturen op basis van logica en argumenten (soms ook o.b.v. positie) Doel, werkwijze en effecten worden vooraf geëxpliciteerd en uitgelegd “Lineair thinking”: sturen langs een heldere navolgbare lijn. Elke actie leidt tot een reactie en er lijkt een oorzaak-gevolg relatie te bestaan tussen deze actie en reactie Expliciteren om de ander mee te nemen in jouw denken

Organisatie KPI / Resultaat Veroorzaken Maken Beeld op de toekomst Doelstelling Condities Uitstekend resultaat Organisatie KPI / Resultaat LP Managen Expertise Expertise LP = Leidende Principes

Overeenkomsten Maken en Veroorzaken Beïnvloeding is mogelijk Maken: invloed op concrete uitkomst en vorm van die uitkomst Veroorzaken: invloed op de condities waarbinnen een antwoord op je vraagstuk kan ontstaan Heldere rolverdeling tussen directie en medewerker is noodzakelijk Maken: directie bepaalt doelstellingen, medewerkers realiseren doelstellingen Veroorzaken: directie schetst beeld op de toekomst en bepaalt leidende principes, medewerkers vertalen dit beeld en leidende principes naar hun eigen dagelijkse praktijk Gevaar voor ‘poldermodel’ (iedereen laten meepraten, niet beslissen) ligt in beide werelden op de loer Heldere sturing is noodzakelijk Maken: sturing op resultaat, prestatie indicatoren en vooraf gemaakte afspraken, evaluatie achteraf voornamelijk kwantitatief, toelichting op de afwijkingen kwalitatief Veroorzaken: sturing op beeld op de toekomst en leidende principes, geleverd werk moet een antwoord zijn op een vraag van een klant, evaluatie achteraf kwalitatief, waar nodig kwantitatief ondersteund

Overeenkomsten Veroorzaken en Maken Betrokkenheid op de klant/buitenwereld is noodzakelijk Maken: back to the core – medewerkers worden teveel gevraagd mee te denken in de organisatie van het werk. Ze komen niet meer toe aan het werk voor de klant Veroorzaken: antwoorden moeten oplossingen zijn voor vraagstukken van klanten Mensen kunnen verantwoordelijkheid dragen in een beperkt of ruimer speelveld: Maken: de doelstelling die moet worden behaald wordt ruimer of enger geformuleerd, de bijbehorende bevoegdheden en verantwoordelijkheden eveneens Veroorzaken: het beeld op de toekomst wordt naar de eigen praktijk vertaald – deze vertaling kan een ruimer of enger speelveld omvatten

Overeenkomsten Veroorzaken en Maken Veroorzaken en Maken zijn vanuit zowel een positief mensbeeld (vertrouwen) als negatief mensbeeld (wantrouwen) mogelijk: Positief mensbeeld: mensen krijgen bij ‘veroorzaken’ de ruimte om eigenaarschap te tonen – iedereen wordt uitgenodigd in zijn kracht en dit motiveert Positief mensbeeld: mensen worden bij ‘maken’ rechtvaardig beoordeeld op heldere, vooraf gestelde doelen en weten waar zij aan toe zijn Negatief mensbeeld: de condities worden zodanig ingericht bij ‘veroorzaken’ dat zichtbaar wordt welke mensen geen eigenaarschap tonen Negatief mensbeeld: mensen kunnen scherp worden gecontroleerd en afgerekend op vooraf gestelde doelen – luie of niet betrokken mensen worden daarmee gestimuleerd om hard te werken Verschil: Bij ‘Maken’ kun je je als leidinggevende beroepen op een systeem om medewerkers aan te spreken (management); bij ‘Veroorzaken’ baseer je je op je observaties en spreek je de ander aan op de effecten van zijn gedrag (leiderschap).

Organisatie KPI / Resultaat Veroorzaken Maken Beeld op de toekomst Doelstelling Condities Uitstekend resultaat Organisatie KPI / Resultaat LP Managen Expertise Expertise LP = Leidende Principes

De Held Het apollinische vertegenwoordigt de wereld van de droom, de orde en de harmonie, het dionysische de roes, de verwarring het zoeken en de chaos. Welke held heb je de ander zien spelen? Welk doel is nagestreefd? Bevestiging ‘Apollinische Heldbeeld’ Waar raakt de held zijn grip op ‘de werkelijkheid’ kwijt? Ontstaan ‘Dionysische Heldbeeld’ Zoek een Held uit de afbeeldingen die naar jouw inzicht het meeste overeenkomt met dit ‘Heldbeeld’

Helden in beeld

Organisatie KPI / Resultaat Veroorzaken Maken Beeld op de toekomst Doelstelling Condities Uitstekend resultaat Organisatie KPI / Resultaat LP Managen Expertise Expertise LP = Leidende Principes

Ontwikkelen van een interventiestrategie Nagaan welke condities voor verandering er zijn Is dit antwoord op een werkelijk onderliggend vraagstuk (een werkelijk verlangen)? Liggen cruciale spelers er wakker van? Kortom, wie beleeft welke urgentie? Waar zit de ruimte voor variëteit en waar niet? Waar mag je niet aankomen? Wat mag niet ter discussie worden gesteld? Dit kun je in één enkel gesprek beoordelen door de ‘grotere’ vraag te verbinden aan de observaties die je doet in het hier en nu Verleiden, niet direct sturen, op het creëren van afwezige condities Hoe krijg ik belanghebbenden bij het werkelijke verlangen? Hoe zorg ik dat cruciale spelers er wakker van liggen? Hoe creëer ik ruimte voor variëteit waar deze nu niet is? Hoe verleid ik belanghebbenden en kom ik stiekem toch waar ik niet aan mag komen? (hoe kan ik zekerheid bieden of gevoel van beheersbaarheid?) Valkuil: begrijpen van ‘maken’ leidt vanzelf tot handelen vanuit ‘maken’. Begrijpen van ‘veroorzaken’ leidt nog niet tot handelen vanuit ‘veroorzaken’. Je kunt een ‘veroorzaak’ interventiestrategie niet maken.

Op welk vraagstuk is dit een antwoord? De ijsbergtheorie

Creëren van urgentie Cruciale spelers in contact brengen met urgentie vanuit de buitenwereld

Creëren van ruimte voor variëteit Creëren van functioneel conflict Doorbreken van disfunctioneel conflict Inhoud – doorbreken op sociale Sociaal – doorbreken op inhoud Beiden – doorbreken door contextvariatie of buitenom

Creëren van speelruimte Zekerheid en vertrouwen bieden Verleiden uit de comfort zone Bespreekbaar maken wat onbespreekbaar was