Discover the world at Leiden University 2. De geschiedenis van het vak
Discover the world at Leiden University 2. De geschiedenis van het vak Wat zijn wetenschappelijke personae? 1. Handvol archetypen of ideaaltypische modellen (Lorraine Daston, Otto Sibum) 2. ‘Performances’ die van context tot context kunnen verschillen (Kaat Wils, Mineke Bosch) Wisselwerking (hermeneutische cirkel)
Discover the world at Leiden University 2. De geschiedenis van het vak
Discover the world at Leiden University 2. De geschiedenis van het vak ‘Persona-en-performance’ i.p.v. ‘scholen-en- stromingen’ Revivals van ‘oude’ modellen van historicus-zijn (vb. Jacob Burckhardt) Veronderstelt ‘a repository rather than a rupture view’ (Lorraine Daston & Peter Galison)
Discover the world at Leiden University 2. De geschiedenis van het vak Repertoires: latente mogelijkheden Personae maken onverwachte comebacks ‘replaced’ i.p.v. ‘displaced’ (John Pickstone) ‘accumulatief’ i.p.v. ‘successief’ (Ian Hacking) Personae zijn dus niet ‘voorbij, voorbij, o en voorgoed voorbij’
Discover the world at Leiden University 3. Historische beroepsethiek ‘Constellaties van doelen’: hoe weeg je belang van verschillende doelen concreet af? Hoe kunnen we meest kenmerkende doelen van beroepspraktijk beschermen? Concrete voorbeelden, best practices
Discover the world at Leiden University 3. Historische beroepsethiek Voorkeur voor deugdethiek boven plichtethiek Voorbeeldfiguren, vorming in praktijken
Discover the world at Leiden University 3. Historische beroepsethiek
Discover the world at Leiden University 3. Historische beroepsethiek Gesprekspapier KNHG à la Gedragscode VSNU ‘Steun in de rug’, wake-up call Taalveld ‘deugden’ (ondanks moralistische associatie): vs. regelzucht en checklists
Discover the world at Leiden University Conclusie 1. Welke doelen vind ik belangrijk? Wat voor een persona correspondeert daarmee? 2. ‘The company we keep’ (Wayne Booth) omvat de geschiedenis van het vak 3. Ethische reflectie hoort thuis op de werkvloer