Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Jezus en de wet van Mozes.
SWE 4 Sociologie Week 1.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Beeldvorming en discriminatie
Voorstelling cursus criminologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Wat is Ethiek? Les 1.
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Existentialisme – stap voor stap
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Het leven geeft te denken
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 6: waarden, normen en instituties
Samenwerken Werken in Teams.
Ethiek.
Het begint bij het jonge kind
Wat zijn waarden en normen?
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Hoofdstuk 10: Positie, status en rollen
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Algemene Sociologie PA – B1
Docent: Anco R.O. Ringeling
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
communicatiestijlen & denkpatronen
De domeinen & Niveau bij ABB.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Opgroeien in de stad les 3
gespreksvaardigheden
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
World Understanding and Peace day
Hoofdstuk 10: Positie, status en rollen
Recht in Gedwongen Kader
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
H2 Een leven lang leren.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
3. Oorzaken van criminaliteit
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict

Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict Begrippen hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag / Deviantie Etikettering Blaming the victim Criminogene marktstructuur Ventielzeden Conflicten

Afwijkend gedrag Afwijkend gedrag: normen worden overtreden Verduurzaamd: Deviantie

Deviant gedrag Deviantie versus crimineel gedrag Deviantie niet per definitie crimineel gedrag Benaderingswijze deviantie: Deviantie als gedrag (daad) of Deviantie als sociaal proces

Deviantie als gedrag: Gedrag staat centraal Reactie samenleving op afwijkend gedrag: negatief of positief? Waarom?

2 functies van afwijkend gedrag Versterking eendracht Overtuiging juistheid en belangrijkheid normen

Verklaringen afwijkend gedrag (als individueel gedrag) Psychologen en pedagogen: - Opvoeding en persoonlijkheidskenmerken (uitgangspunt: consensus) Sociologen - Sociale verhoudingen binnen de samenleving (‘abnormaal’) kunnen leiden tot afwijkend gedrag

Sociale controle kan leiden tot deviantie (als gedrag) Te strenge sociale controle Sterke nadruk op bepaalde waarden (kan leiden tot anomie - Merton)  

Typologie Merton Houding t.a.v. de: Na te streven w/d aanvaardbare middelen Conformisten + + Vernieuwers + - Ritualisten - + Rebellen - - Retraitisten/Onttrekkers o o

Deviantie als sociaal proces Centraal: Afwijkend gedrag: relatief Reactie samenleving Dus: Deviant gedrag: niet gezien als een eigenschap van een individu/groepering, maar resultaat van wisselwerking (= interactie, vandaar als sociaal proces) tussen mensen

Typologie van Becker Soms: verschil tussen feitelijk (daadwerkelijk) overtreden van een norm en als overtreder gezien worden Zie schema

Typologie van Becker Gedrag Wordt gezien en behandeld als afwijkend Wordt niet gezien en behandeld als afwijkend Feitelijk afwijkend gedrag (norm wordt overtreden) a. Deviant vb. rijden zonder rijbewijs en ‘gepakt’ door de politie c. In het geniep vb. frauderen en niemand merkt het op Feitelijk niet-afwijkend gedrag (wordt niet overtreden) b. Vals beschuldigd vb.iemand doet iets en een ander krijgt onterecht de schuld d. Conformist vb. iemand die altijd volgens de regels leeft

Reactie samenleving (1): Pluralistic ignorance: velen denken dat er consensus is over een bepaalde waarde en voelen zich schuldig over de eigen overtreding die zij als uitzondering beschouwen

Reactie samenleving (2): Etikettering: onterecht etiket opplakken

Reactie samenleving (3): Blaming the victim: gebruik van etiketten om ongelijke machtsverhoudingen te rechtvaardigen door de schuld te geven aan de slachtoffers van die ongelijke verhoudingen.

Situationele interpretaties afwijkend gedrag Onwetendheid Belangrijkheid (voor anderen) en consequenties eigen gedrag. Evt gevolg: secundaire deviantie De formele sociale controle door de rechtspraak Tekortschieten formele sociale controle Criminogene marktstructuur

Conclusies Deviantie als sociaal proces Deviantie: niet van de een op de andere dag. Hele ontwikkeling tot deviant. Deviant gedrag zowel het gevolg van individuele eigenschappen van de overtreder (verklaring pedagogen, psychologen), als van de wijze waarop de samenleving reageert op de deviant (sociologische verklaring). Bepaalde vormen van deviant gedrag hangen vaak samen met andere vormen. Vb: inbraak en eigen rechter spelen

Hoe meer consensus hoe gemakkelijker deviant gedrag vast te stellen. Deviantie: enkelingen van wie anderen zeggen dat zij bepaalde normen hebben overtreden. Gaat voornamelijk om verhouding tussen enkelingen en een groepering

Specifieke functie deviant gedrag Deviantie als ventielzede: Afwijkend gedrag officieel verboden, maar wordt niet met geweld de kop ingedrukt, zodat de spanningen in de samenleving niet te hoog oplopen. In wezen niet-aanvaardbare gedrag wordt zodanig gekanaliseerd dat de sociale orde niet al te zeer in gevaar komt.

Deviantie als ventielzede Een geïnstitutionaliseerde vorm van normovertreding als mogelijkheid om op gezette tijden spanningen op een sociaal aanvaarde wijze af te reageren.

Deviantie vs conflicten Deviantie: enkeling vs samenleving Conflicten: grote groeperingen t.o. elkaar Waardenconflict: eigen waarden en normen proberen op te leggen Belangenconflict: concurrentiestrijd om schaarse middelen

Vragen Hoe ziet de verklaring voor deviantie eruit voor iemand die uitgaat van consensus in de maatschappij? En voor iemand die uitgaat van dissensus? Wat draagt volgens jou bij tot ‘verheimelijken’ van gedrag en daarmee tot ‘pluralistic ignorance’?