Komop neem ‘t OV Maastricht Bereikbaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
HOOFDSTUK 12 Media.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
VTB Technasium Vakcollege
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Ouderavond Vwo 6 en Havo 5 4 oktober 2012 Welkom op de Trompet M. Lorijn, afdelingsleider V6 C. Ligthart, afdelingsleider H5 a.i. N. Turkenburg, decaan.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Transcript van de presentatie:

Komop neem ‘t OV Maastricht Bereikbaar Het Webinar begint 1 december om 12.30 uur We zouden een prikkelende voorpagina moeten presenteren! Hier moet een figuur, ondertitel of stelling bij!

Agenda Frederike Demmers - Welkom Webinar MB 1 december 2014 Agenda Frederike Demmers - Welkom Johan Camp – Resultaten en leerpunten Peter Rossewij - Hoe werkt de actie ‘Komop neem ‘t OV’ Is er een inleiding door derde personen van IenM

Johan Camp Resultaten en wat hebben we geleerd Webinar MB 1 december 2014 Johan Camp Resultaten en wat hebben we geleerd -

Waarom OV stimulering? Wij geloven dat: Webinar MB 1 december 2014 Waarom OV stimulering? Wij geloven dat: we mensen kunnen mobiliseren om te kiezen voor het OV door het OV eens te “ervaren” gedragsverandering kan starten door externe prikkels, maar is alleen te verduurzamen bij intrinsieke motivatie. Automobilisten vaak niet bewust zijn dat er andere mobiliteitskeuzes gemaakt kunnen worden.   Doelstelling: Eind 2014 300 overstappers naar OV. OV is lastig, maar onze aanpak werkt!

Toepassing en onderzoeken Webinar MB 1 december 2014 Toepassing en onderzoeken Komop neem ‘t OV: April mei : test n.a.v. afsluiting afrit 55 Juni – Juli : afsluiting afrit 1 Juni: start campagne (samen met fiets) 3 onderzoeken: Afrit 55 (muconsult) Afrit 1 (muconsult) B2C (belronde klantenservice/Regiecentrale) Fly catcher (Komop fiets en OV gecombineerd) Najaarsactie In deze presentatie korte samenvattingen

Actie afrit 55 (april – mei 2014) Webinar MB 1 december 2014 Actie afrit 55 (april – mei 2014) 1e testcase - Komop neem ‘t OV Aanleiding: afsluiting 55 (Randwyck) Doelgroep: werknemers convenantpartners gevestigd in Randwyck (UM, azM, Teleperformance en Maastro clinics) Doel : hinderbeperking en mogelijk duurzame gedragsverandering Gericht op: OV en fiets (E-bike) Verwijzen naar Significant. Grootte doelgroep: 4 bedrijven, 9000 medewerkers, Urgentie groot. Goede samenwerking met werkgevers. Binnen 1 dag meer dan 100 deelnemers na 3 dagen 200. Uiteindelijk 284 deelnemers waarvan 208 OV

Webinar MB 1 december 2014 Wat onderzochten we? Draagt de benuttingsmaatregel bij aan de minder hinder doelstelling In hoeverre zijn deelnemers van plan het nieuwe gedrag te verduurzamen Wat zijn de lessons learned

Minder Hinder resultaat Webinar MB 1 december 2014 Minder Hinder resultaat 284 deelnemers aan actie (208 OV en 76 fiets) In die periode zijn dagelijks 134 spitsmijdingen gerealiseerd. Dat is 68% van de normale spitsritten van de deelnemers. De maatregel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de Minder Hinder doelstelling 55% van de deelnemers reisde dagelijks met het OV 45% niet alle dagen: 23% maar dan de helft, 22% minder dan de helft

Webinar MB 1 december 2014 Duurzaam effect Van de deelnemers geeft 11% aan een OV trajectkaart aan te willen schaffen Als de deelnemer 5 dagen per week werkt is dat zelfs 16% Van de deelnemers is 38% van plan om vaker van het OV gebruik te maken. Ze schaffen echter geen trajectkaart aan maar reizen op saldo. Als deelnemers geen trajectkaart aanschaffen wanneer zouden ze dat dan wel overwegen: Als de werkgever (een deel) vergoedt 55% Als een OV-reis goedkoper wordt 47% Er korting op een trajectkaart wordt geboden 37% In hoeverre zijn deelnemers van plan het nieuwe gedrag te verduurzamen.

Webinar MB 1 december 2014 Lessons Learned (1) De deelnemers hebben overwegend positief beeld van de actie OV is oké! Argument van te vol niet gehoord Potentie om over te stappen is wel degelijk aanwezig Goeie Marketing (“max 200 deelnemers, wees er snel bij”, “laatste kans!, aanmelden tot….”)  binnen 1 uur 100 deelnemers, binnen twee dagen vol! We onderzochten ook waarom mensen niet deelnamen genoemde redenen zijn: Blijf liever in de auto 28% Reis al met E-bike, fiets of OV 12% Voldeed niet aan de voorwaarden 12% Te omslachtig 10% Inleveren pasfoto: via werkgever of direct  nu direct

Actie afrit 1 Aanleiding: afsluiting 1 (afrit Beatrixhaven) Webinar MB 1 december 2014 Actie afrit 1 Aanleiding: afsluiting 1 (afrit Beatrixhaven) Doelgroep: werknemers op bedrijven op industrieterrein Beatrixhaven Gericht op: OV en fiets (E-bike) 48 deelnemers waarvan 38 OV Doelstellingen: Hinderbeperking Bekendheid Maastricht bereikbaar in de Beatrixhaven vergroten Station Noord onder de aandacht brengen Grootte doelgroep: 200 bedrijven, 6000 medewerkers Proef niet convenant partners betrekken.

Webinar MB 1 december 2014 Resultaat Door 48 deelnemers zijn dagelijks gemiddeld 22 spitritten gemeden Dat is 55% van hun normale spitsritten Veel deelnemers zijn van plan om een e-bike of trajectkaart aan te schaffen Maastricht Bereikbaar is onder de aandacht gebracht bij werkgevers in de Beatrixhaven De naamsbekendheid van station Noord is toegenomen Totaal aantal gemeden ochtendspitsen: 440 en 11.060 Km

Duurzaam effect 55%! 17,5% ! Webinar MB 1 december 2014 1/3 van probeerders blijft hangen. 17.5 % van de totale groep

Feedback van gebruikers Belronde onder deelnemers door Regiecentrale Webinar MB 1 december 2014 Feedback van gebruikers Belronde onder deelnemers door Regiecentrale De aansluiting van OV proberen op duurzame overstap is goed door de gefaseerde en persoonlijke aanpak Persoonlijke feedback vanuit klantenservice wordt zeer gewaardeerd en verhoogt het resultaat Financiële prikkel is belangrijke voorwaarde voor overstap! Wie tijdens de deelnameperiode in fase 1 of fase 2 stopt doet dat weloverwogen. Je hoeft ze niet nog eens te benaderen. Wat er op valt

Webinar MB 1 december 2014 Lessons Learned (2) Maak in je marketing en communicatie nadrukkelijk gebruik maken van compelling events (het moment om ander reisgedrag te overwegen) Samenwerking met werkgevers draagt bij aan het daagvlak voor de acties Drie trap raket van vrijblijvend gratis proberen, via rand voorwaardelijke deelname naar intrinsieke motivatie blijkt effectief! Samenwerking met vervoerder zorgt dat mensen blijven hangen (Veolia korting 25% voor nieuwe reizigers) Hoe weten we dat? Door 2 maal per jaar de effecten te meten:

En hoe weten we of het werkt?

Effectmeting: overstappers OV Maart 2013 t/m september 2014 Webinar MB 1 december 2014 Effectmeting: overstappers OV Maart 2013 t/m september 2014 Op naar 300 Een klein tipje van de sluier. Overige resultaten zullen op 4 december bekend gemaakt worden in de stuurgroep van MB

Komop neem ‘t OV Webinar MB 1 december 2014 203 117 8 37 - 240 1 29 23   probeeraanbod Welkomstaanbod MBO - Veolia Afrit 55 (Randwyck) 203 117 8 afrit 1 (Beatrixhaven) 37 - Totaal 240 23 juni t/m 20 juli 1 14 juli t/m 10 augustus 1 september t/m 28 september 29 23 15 september t/m 12 oktober 17 22 september t/m 17 oktober 14 27 oktober t/m 23 november 94 62  ? Najaarschalenge 27 oktober t/m 30 november ? 5 januari t/m 30 januari 48  Totaal 227 111 4 Najaarschallenge is net afgesloten Komop 5 januari aanmelden gestart op kan nog tot 15 december

Webinar MB 1 december 2014 Vragen?

Hoe werkt de actie? Peter Rossewij - Projectleider klantenbeheer / Regiecentrale BV - Over

Strategische lijn: Komop! Neem ‘t OV ” OV-regie in de regio” Strategische lijn: Komop! Neem ‘t OV Faciliteren Programmatische aanpak: Van breed zaaien naar gericht oogsten Omkeerbaar:…naast bestaande regelingen Activeren Gebruik compelling events: wegwerkzaamheden, nieuwe medewerkers Enthousiaste gebruikers zijn beste reclame voor nieuwe gebruikers Personaliseren Customer Journey: Persoonlijke feedback op basis van reisgedrag Persoonlijk vervolgaanbod en advies: mits 50% gereisd Implementeren Proces werkgever is leidend: Administratief proces en arbeidsvoorwaarden Vervoerders verantwoordelijk voor 25% korting! Belang bij nieuwe reizigers bestendigen Opereer onafhankelijk: MB adviseert beste deal voor werknemer MB inventariseert mogelijkheden van vervoerders en dienstverleners

Gefaseerde aanpak Plaatje: aanvraag is ook informeren

Maastricht Bereikbaar OV-chipkaart Voorwaarden aan de kaart Onafhankelijk van vervoerders (kaart geeft toegang tot al het OV in NL) Branding voor de BB regio, opmaak met logo MB Zakelijke OV-chipkaart geeft beschikking over de data Privacy is geborgd in afspraken tussen kaartaanbieder (Regiecentrale) en TLS

Fase 0: informeren

Fase 0: informeren Afhankelijk van de situatie breed of doelgericht Werkgever heeft hier ook een rol in Bij wegwerkzaamheden is deze kleiner Bij de probeeractie is deze groot

Fase 0: Aanmelden

Fase 0: Aanmelden

Fase 1: Starterspakket welkomstpakket Plaatje welkomstpakket Goed geïnformeerd op weg Hoe werkt het OV Hoe werkt de actie: communicatiemomenten Keuzemomenten

Fase 2: Abonnemntenadvies Welkom Fase 2: Abonnemntenadvies Wie door wil kan gelijk door (geen gat) Fase heeft als doel: Mensen de gelegenheid geven hun overstap te regelen Plaatje: Reisadvies  reisgedrag; optimale reiswijze; regeling werkgever Vasthouden! Dus coaching blijft belangrijk

Meten van effecten Ervaren 4 weken gratis OV Met MBO OV Bevalt abonnement aanschaffen 4 weken reizen met MBO Vraagt abonnement via MB aan op MB OV-chipkaart Effect meten via MB -OV-chipkaart en geclusterde effectmeting Vraagt abonnement aan via werkgever Meten via geclusterde effectmeting laadt abonnement op privé OV-chipkaart OV Bevalt Geen abonnement aanschaffen Reist op saldo Op privé OV-chipkaart OV bevalt niet Inleveren MBO

Kosteneffectiviteit Maastricht Bereikbaar faciliteert totale project: Kosten relatief laag : Kosteneffectiviteit Maastricht Bereikbaar faciliteert totale project: Fase 1: Gemiddeld € 180 euro per deelnemer (4 weken) (dit is inclusief reis-, kaart- en servicekosten) Fase 2: Gemiddeld € 160 euro per deelnemer (4 weken) Fase 3: Gemiddeld € 40 euro per deelnemer (12 mnd) (Reiskosten betaalt werknemer/werkgever) Aantallen en resultaten komen terug in deel 2

OV uitdagingen BB2 BB1: Focus op ‘proberen’ bij werknemers bij convenantpartners BB2: Focus op ‘Proberen’ blijft. Daarnaast maatwerkoplossingen /nieuwe doelgroepen: OV’ers: Vasthouden bestaande OV reizigers Benaderen van nieuwe doelgroepen: Maas kruisend verkeer, Sittard-Geleen, Parkstad Bewoners: Verkenning Integrale oplossing ‘wonen + mobiliteit’. OV en fietsoplossingen voor autoluwe woon/werkwijk ‘Avenue’ en studentenhuisvesting ‘Belvedère’ Toeristen: Verkenning naar mogelijkheden voor toeristen in samenwerking met bezoekersaanpak Studenten: OV spitsmijden voor studenten

Afsluiting: aanbod & discussie Wat we hebben gedaan BB1 ‘Kom op’ actie voor werknemers Last mile voor studenten Minder Hinder (afrit 55 en afrit 1) Najaarschallenge (Belonen huidige OV’ers in coaching nieuwe reiziger) Wat we gaan doen BBV Probeeraanbod OV maatwerkoplossingen /nieuwe doelgroepen Ons aanbod : Analyse, oplossingen en overwegingen delen Onze vraag: Vergelijkbare problemen? Landelijk OV overleg? Regiopartners gezocht! Ons aanbod : Onderzoeksresultaten: o.a. afrit 55 en afrit 1 Toelichting op aanpak

Voor meer informatie, neem contact op met: Peter Rossewij: peter.rossewij@regiecentrale.nl Johan Camp: johan.camp@maastricht-bereikbaar.nl