Henriëtte Sperling, 12 december 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

Het programma In voor zorg
Crowdfunding voor Zonne-energie in Friesland
Het Ondernemersfonds ? Voorwaarts, een glanzende toekomst tegemoet Ton Roozen voorzitter Stichting Ondernemersfonds Binnenstad Haarlem 1.
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
1 Migratie naar SEPA nog “slechts” 485 dagen te gaan Den Haag, 4 oktober 2012 Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland.
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
Presentatie CNA, 22 Oktober, Marijn Willemen en John Keunen
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Jan van Goch. Waarom loyalty? Hoe… • Loyalty moet leuk en simpel zijn • Deelnemers willen iets krijgen • Het moet iets opleveren • Gratis is belangrijk.
Energiebesparing in bestaande koopwoningen Marijke Menkveld, 10 september 2009.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
De kracht van MySolution
BrandMission a store built on stories Zijlstraat 85, Haarlem –
Stichting ZZP Nederland
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Trias steunt ondernemende mensen in het Zuiden. Aandelen in ondernemerschap, aandelen in ontwikkeling.
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.

(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Pagina 1 Ronde Tafel Zon in Overijssel 10 april 2014 Mogelijkheden en voorwaarden voor financiering Michiel Nijboer 10 april 2014.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Prokkelen Laagdrempelig, participatie, inclusie Marian Geling.
JAVI is een jeugdorganisatie die onafhankelijk en pluralistische internettelevisie maakt met een focus op nieuws over jeugd, jeugdwerk en jeugdbeleid.
Missie, visie & jaarplan
Ervaringen uit de praktijk van Schiedam
Niets nieuws onder de zon
De Maatschappij. Wie zijn wij Een landelijk netwerk Ca 250 bijeenkomsten per jaar Met departementen in Nederland Ca 4000 leden.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Citymarketing Hilversum 2006
Aan de slag met een 6 Minuten Zone!
De trend Duurzame verandering PRINT 2.0 Op weg naar duurzame verandering en vernieuwing binnen Facilitair Management & Inkoop DE TRENDHET CONCEPTHET BOEKPR.
Actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’.
PR & Communicatie BIG Challenge 2014
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Realworld Analytics, Return on Investment Kennisdag Realworld Systems 18 september 2014 Tiny Nuiten CEO Realworld Software Products B.V.
De Zilvervloot crowdfunding
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Communicatie HLZ Arjen Elsemulder # Naar goede zorg die bij ons past.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Crowdfunding workshop Bancaire kredietverlening aan gehele bedrijfsleven (niet-financiële bedrijven) Bron: DNB-rapportage 13 juli 2013.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
CROWDFUNDING - AKTIVITEITEN NIEUWBOUWPLAN KLEEDKAMERS
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Crowdfunding.
Sociale media inzetten
‘Boost je Business met LinkedIn’
Een product of dienst verkopen
What will you do to change the
Welkomstwoord Korte herhaling: Uitleg coöperatie en doel
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Henriëtte Sperling, 12 december 2014

Greeniant Markt: Home Energy Management Systems Inzicht op apparaatniveau obv data uit slimme meter Aan particulieren, energieleveranciers, zakelijke dienstverleners 100% software ontwikkeling Nieuwe technologie, nieuw product, nieuwe markt. Innovatief.

Stand van zaken Opgericht april 2012 12 medewerkers Eerste omzet in feb 2014 3 zakelijke klanten 1000 particuliere klanten Tm nov 2014 € 930.000 gefinancierd, waarvan ruim €300.000,- door crowd funding

Crowd funding - One Planet Crowd 1. Achtergestelde converteerbare leningen: Looptijd 5 jaar 8-10% rente (ook achtergesteld) conversierecht op certificaten van aandelen 30% korting op aandelenprijs bij conversie  Duur maar ook hoog risico 2. Voorverkoop: levenslang “abonnement” voor € 100,-

Crowd funding - One Planet Crowd Opbrengst leningen: € 282.000 bij 127 crowd funders In twee campagnes: 1e in september 2013 via OPC-platform: €152.000 2e in mei 2014 buiten OPC-platform: €127.000 Leningen variërend van € 500 tot € 20.000 Gemiddelde lening per investeerder: € 1.800 Opbrengst voorverkoop: € 3.000 (30 crowd funders)

Crowd funding - One Planet Crowd Proces 1e ronde (via OPC-platform) Screening businessplan door OPC-management Onderhandeling provisie en overeenkomst Structurering lening, opstellen leningovereenkomsten, oprichting STAK Voorbereiding campagne (6-8 weken) Campagne: 8 weken  Doorlooptijd tot “money in the bank”: ca 20 weken

Crowd funding - One Planet Crowd Voorbereiding campagne (6-8 weken) Website projectpagina met propositie: tekst en beeld Video maken en foto’s nemen Eigen website op orde brengen Relatiebestand opbouwen Aankondigingsbericht opstellen Perslijst opstellen Persbericht opstellen Interviews “regelen” Partnerorganisaties informeren en mobiliseren Gebruik van social media organiseren: Twitter, Facebook, LinkedIn

Crowd funding - One Planet Crowd Campagne voeren (8 weken) Start = live gaan met de projectpagina Nieuwsbrief naar alle relaties, partners, perscontacten Dagelijks vragen beantwoorden van crowd funders Publiciteit “maken” Investeren op gang brengen (voorbeeld doet volgen) Dagelijks berichten via social media verspreiden Projectpagina op OPC-website regelmatig actualiseren Tussentijds propositie aantrekkelijker maken Regelmatig successen melden via nieuwsbrieven aan volledige netwerk Tegen einde campagne nog een “final call to action”

Crowd funding - One Planet Crowd Kosten: € 18.000 Provisie € 9.500 PR en communicatie € 3.500 Video € 3.500 Juridische kosten € 1.500 …en veel werk eigen mensen.

Crowd funding - One Planet Crowd Lessons learned Kies platform/crowd dat bij je product en missie past Arbeidsintensief, kost veel tijd maar loont! Professionele PR en communicatie belangrijkste Maar maak er ook een persoonlijk appél van OPC bood veel en goede ondersteuning Inzet eigen relatienetwerk cruciaal (70% opbrengst!) Onderhoud relatie met funders na afloop campagne (ambassadeurs, promotors, vervolgfinanciering) Heeft veel gratis publiciteit opgeleverd Heeft positie richting professionele investeerders versterkt Heeft ons erg geholpen om eigen verhaal scherp te krijgen

Crowd funding - One Planet Crowd Proces 2e ronde Alle crowd funders direct persoonlijk benaderd met nog iets aantrekkelijker leningvoorstel Investeerdersborrel + presentatie plannen Zelfde leningovereenkomsten gebruikt Opbrengst: 127.000 bij 29 investeerders  Doorlooptijd tot “money in the bank”: ca 8 weken

Henriëtte Sperling, 12 december 2014