Henriëtte Sperling, 12 december 2014
Greeniant Markt: Home Energy Management Systems Inzicht op apparaatniveau obv data uit slimme meter Aan particulieren, energieleveranciers, zakelijke dienstverleners 100% software ontwikkeling Nieuwe technologie, nieuw product, nieuwe markt. Innovatief.
Stand van zaken Opgericht april 2012 12 medewerkers Eerste omzet in feb 2014 3 zakelijke klanten 1000 particuliere klanten Tm nov 2014 € 930.000 gefinancierd, waarvan ruim €300.000,- door crowd funding
Crowd funding - One Planet Crowd 1. Achtergestelde converteerbare leningen: Looptijd 5 jaar 8-10% rente (ook achtergesteld) conversierecht op certificaten van aandelen 30% korting op aandelenprijs bij conversie Duur maar ook hoog risico 2. Voorverkoop: levenslang “abonnement” voor € 100,-
Crowd funding - One Planet Crowd Opbrengst leningen: € 282.000 bij 127 crowd funders In twee campagnes: 1e in september 2013 via OPC-platform: €152.000 2e in mei 2014 buiten OPC-platform: €127.000 Leningen variërend van € 500 tot € 20.000 Gemiddelde lening per investeerder: € 1.800 Opbrengst voorverkoop: € 3.000 (30 crowd funders)
Crowd funding - One Planet Crowd Proces 1e ronde (via OPC-platform) Screening businessplan door OPC-management Onderhandeling provisie en overeenkomst Structurering lening, opstellen leningovereenkomsten, oprichting STAK Voorbereiding campagne (6-8 weken) Campagne: 8 weken Doorlooptijd tot “money in the bank”: ca 20 weken
Crowd funding - One Planet Crowd Voorbereiding campagne (6-8 weken) Website projectpagina met propositie: tekst en beeld Video maken en foto’s nemen Eigen website op orde brengen Relatiebestand opbouwen Aankondigingsbericht opstellen Perslijst opstellen Persbericht opstellen Interviews “regelen” Partnerorganisaties informeren en mobiliseren Gebruik van social media organiseren: Twitter, Facebook, LinkedIn
Crowd funding - One Planet Crowd Campagne voeren (8 weken) Start = live gaan met de projectpagina Nieuwsbrief naar alle relaties, partners, perscontacten Dagelijks vragen beantwoorden van crowd funders Publiciteit “maken” Investeren op gang brengen (voorbeeld doet volgen) Dagelijks berichten via social media verspreiden Projectpagina op OPC-website regelmatig actualiseren Tussentijds propositie aantrekkelijker maken Regelmatig successen melden via nieuwsbrieven aan volledige netwerk Tegen einde campagne nog een “final call to action”
Crowd funding - One Planet Crowd Kosten: € 18.000 Provisie € 9.500 PR en communicatie € 3.500 Video € 3.500 Juridische kosten € 1.500 …en veel werk eigen mensen.
Crowd funding - One Planet Crowd Lessons learned Kies platform/crowd dat bij je product en missie past Arbeidsintensief, kost veel tijd maar loont! Professionele PR en communicatie belangrijkste Maar maak er ook een persoonlijk appél van OPC bood veel en goede ondersteuning Inzet eigen relatienetwerk cruciaal (70% opbrengst!) Onderhoud relatie met funders na afloop campagne (ambassadeurs, promotors, vervolgfinanciering) Heeft veel gratis publiciteit opgeleverd Heeft positie richting professionele investeerders versterkt Heeft ons erg geholpen om eigen verhaal scherp te krijgen
Crowd funding - One Planet Crowd Proces 2e ronde Alle crowd funders direct persoonlijk benaderd met nog iets aantrekkelijker leningvoorstel Investeerdersborrel + presentatie plannen Zelfde leningovereenkomsten gebruikt Opbrengst: 127.000 bij 29 investeerders Doorlooptijd tot “money in the bank”: ca 8 weken
Henriëtte Sperling, 12 december 2014