Sint-Jozefscollege Tielt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

de tijd van burgers en stoommachines
KWALITEITSZORG november 2012
Familie de Koning Dien en Theo Hein, Ine en Gitte
INTERNAAT T.I.H.F.
Wij zijn een meisjes-internaat gelegen in het hart van Brugge. Voor onze 100 internen is er elke dag iets te beleven. Er is ruimte voor ontspanning, sport,
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Marokkaanse migratie naar de Lage Landen in de 20 ste eeuw.
Historische context Duitsland 1
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Gebiedsplan Hillesluis
De tijd van: Wereldoorlogen
Noord Italië Piemonte - Barolo. Piemonte telt het grootste aantal kwaliteitswijnen van Italië. Op een strook van nauwelijks 20 kilometer vind je meerdere.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het ontwikkelingsperspectief
VTB Technasium Vakcollege
Rik Pauwels Coaching expansie commissies Commissie Interne Expansie Regio I District Belgium – Luxembourg Voorzitter: Rik Pauwels Mob(p).:
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Wereldoorlogen Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Palestina tot 1948.
Les 1 De wereld staat in brand
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
?. ? Picasso ( ) Pablo Ruiz Blasco Geboren: Malaga, 1881 Vader Jong talent Meerdere woonplaatsen  excentrieke vrienden.
De staatsinrichting van Nederland.
Priester Daens Eric Gassilov 6de leerjaar Mater Dei Centrum Schooljaar
Enquête.
De Eerste Wereldoorlog
De Eerste Wereldoorlog Louis Raemaekers. Louis Raemaekers Geboren te Roermond op 6 april Schoolcarrière: diploma rijks HBS  Academie Royale.
De Eerste Wereldoorlog een herhaling
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Adolf Hitler Door: Naomi & Boy.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Brandeburgse Poort . 20m hoog, gebouwd tussen 1788 en 1795.
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
RSW 2007 Infoavond 14/12/2006. Agenda Datum RSW, thema, terrein Voorlopig programma Werkgroepjes Werkavonden Diversen / Indeling werkgroepjes.
1 Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
RSW 2008 Infoavond 29/11/2007.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Centrummaten en Boxplot
9.50 uur = 1 uur na zonsopgang uur11.50 uur12.50 uur 21 december kortste dag zon het laagst schaduw van een gebouw 60 m lang, 40 m breed, 40 m hoog.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Een vrouw met kinderwagen beschermd
Het Land van dichters en denkers “Das land der dichter und denker”
De Belgische monarchie
Bommenwerpers en Jagers. Luchtoorlog boven Nederland
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
Deze oorlog gaan we echt winnen!
Donderdag 2 april 2015 Roosterwijzigingen Corvee rooster week 44 (1 nov. t/m nov.): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 3AA Melkweg en Grote.
Relatie VS - SU WO - I WO - II In 1945 Samenwerking door o.a. VN
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Transcript van de presentatie:

Sint-Jozefscollege Tielt 1848-1945

1848 Paters willen college verlaten: college belast teveel klooster en noviciaat Petitie door 63 burgers om college te behouden Stadsbestuur klopt aan bij bisschop Deken Darras zorgt voor akkoord: bisschoppelijk college, gepatroneerd door de stad Tielt Eerste principaal: Pierre Vanderougstraete

Bidprentje Vanderougstraete

Borstbeeld deken Darras

Vanderougstraete (1848-1851) Leerlingenaantal daalt tussen 1839-1860 Van Hullebusch, Verstraete en Laridon krikken niveau op + eerste Vlaamse stuiptrekkingen Société Littéraire: zelfwerkzaamheid, zelfvorming, discussie, taalvaardigheid !!! 1848: vraag stadsbestuur naar handels- en landbouwonderwijs

Lietaer (1851-1861) Financiële problemen: stad Tielt springt bij - jaarlijkse subsidie van 2.000 frank - onderhoud gebouwen - bisdom zorgt voor 4 priesters + 1 extra per 10 bijkomende leerlingen - college moet inspectie toelaten 1852 : stadssubsidie ontoereikend voor uitbouw internaat: deken Darras komt tussen 1861: Lietaer wordt directeur in het Instituut Heilige Familie

Aantal leerlingen 1852-59

Camille Roelandts (1861-1877)

Camille Roelandts Verder zetten Sociéte Littéraire: unicum in West-Vlaanderen Bouw internaat leidt tot groei aantal leerlingen °Cours d’études professionneles Band met stad Tielt: Thieltschen Broederband, Sint-Vincentiusgenootschap, Goede Vrienden Werd later de ‘2de stichter van het college’ genoemd Opgevolgd door zijn broer Constant (1877-79)

Leerlingen in Latijnse 1852-1880

Leerlingen in ‘école moyenne’

Vlaamse wind (1865-1879) Sfeer van ‘Strijdend en katholiek Vlaams’ Gedragen door ultramontaanse zouavenmystiek: ‘die geen katholiek is, en is geen blauwvoet’ Ook in Société Littéraire: Vlaams en ultramontaans 1875 : Groote Stooringe Roeselare: straalt uit naar College: doorbraak Blauwvoeterie Roelandtsen remmen af

Zouavenkorps 1883-84

Bekende leerlingen 1872-1880 Reto 1872: Jozef Samyn Reto 1875: Firmin Verhelst Reto 1877: Jan Craeynest Reto 1878: Alfons Depla, Ferdinand Vande Walle Reto 1879: Victor Roelens, Lodewijk Wostyn, Hendrik Persyn

Augustin Busschaert (1879-1886)

Theodule Busschaert (1886-92)

De Busschaerts Veel financiële zorgen + schooloorlog Institut Saint-François wordt Sint-Michielsgesticht (Klein College) Opkrikken niveau school door Jules De Berdt en Juliaan Claerhout; inspectie: ‘le plus fort de tous les collèges épiscopaux’ Ontbinding leerlingenbeweging ‘ligue révolutionnaire’ > ‘Rampe van Watewy’

Leerlingen in Latijnse 1880-1892

Aloïs vande Vyvere (Reto 1888)

Jules De Berdt (1892-1906)

Hoogtepunt 1892: landbouwschool toegevoegd bij college 1896: college volledig diocesane instelling (jaarlijkse subsidie door stad blijft) 1898: oprichting Oudleerlingenbond Pedagogisch en didactisch trendsetter Stuurt wel René De Clercq van school + verzet tegen flamingantisme en daensisme 1896-1901: Cyriel Verschaeve, Robrecht De Smet en Prosper Moncarey: Vlaamse strijdbaarheid en eerste conflicten met bisschop Waffelaert

Cyriel Verschaeve en Reto 1908

Oscar Vanden Abeele (1908-1920)

Invloed Moncarey (1901-1912) Principaal is DF-voorzitter Grote invloed Moncarey: Vlaams en sociaal 1911: Verschaeve vertrekt 1912: Moncarey wordt onderpastoor en econoom Vanden Bussche gaat weg Bekende leerlingen: Emiel Thiers (reto ’08), Joris Lannoo (reto ’09): leerlingen 1904-1914 sterk beïnvloed door Verschaeve en Moncarey

Wereldoorlog I 1914-1917: delen van college gebruikt door Duitse leger: slaapzaal, studiezaal, klaslokalen: internen bij Paters of Tieltse gezinnen Leerlingen betrokken bij ronddragen brieven soldaten November 1917: ‘vollständige Räumung des Gymnasiums’ > naar Patersklooster; les volgen in Tieltse gezinnen April 1916: Vlaamse vergadering met collegeleerlingen; Moncarey houdt hen weg van activisme Einde oorlog: Joris Lannoo, Max D’Hondt, Honoré David scoren bij leerlingen

1918-1920: Vlaams en sociaal Oud-leerlingen college op de Vlaamse barricaden: Lannoo, Thiers, Wostyn, Maeyens D’Hondt: heropstarten Swighenden Eede van Watewy Collegeleerlingen in harnas tegen meisjes Instituut Heilige Familie: flamingantische stukken over de muur + ‘In Vlaanderen Vlaams’ op muur Hevig verzet tegen ‘Brusselsche’ boy-scouts: te Belgicistisch <>zouavenkorps = Vlaams en katholiek

Georges Colle (1920-1934) (1) Dec. 1920 naar College gestuurd, wellicht om flamingantisme er te beteugelen Prijsuitreiking 1921: kakafonie > 20 leerlingen krijgen consileum abeundi; 20 leerlingen gaan uit solidariteit weg (‘Vlaamse sovjets’); helft lerarenkorps wordt weggezuiverd; brieven naar Lannoo: ‘Nieuwe blauwvoeterie’

Nieuwe blauwvoeterie

Max D’Hondt en Georges Colle

Georges Colle (2) 1928: KSA probeert vaste voet te krijgen op het college; Dubois ontgoocheld Colle ook tegen KSA (Romebedevaart ’31) Doorbraak KSA in schooljaar 1933-1934: succes van uniform, orde, strijdend karakter ‘Numquam duo, semper tres’ en ‘et mon père aussi’ Idolen: Verschaeve en Mussolini 1934: Colle wordt hofaalmoezenier

Aantal leerlingen 1920-1933

Dagindeling 6 uur: opstaan en opschik 6.30-7 uur: studie 7-8 uur: mis en ontbijt 8-8.30 uur: studie 8.30-12 uur: les 12-12.30 uur: middagmaal (met strikt reftersysteem) 12.30-13.30 uur: recreatie 13.30-14: studie 14-16 uur: les 16-17 uur: eten en recreatie 17-19.15 uur: studie 19.15 uur: avondgebed 19.30 uur: avondeten 20-20.30 uur: avondrecreatie 20.30 of 21 uur: bedtijd Op zondag waren ook de externen de hele dag op school

Odile Verbeke (1394-1945) Vanaf 1930 in college Bouwer: gebouwen aangepast en bijgebouwd; verbinding klein en groot college, slaapzaal; scheiding internen-externen Doorbraak KSA-Jong Volkse Front (weer ‘Watewy’ gebruikt); enige sympathie Dinaso Gouwdagen KSA en JVF in college

Voorgevel college 1935

Wereldoorlog II Voor oorlog: uitgesproken sympathie voor Verschaeve ‘geniaalsten denker der beide Nederlanden’ en voor Mussolini: ‘één der grootste politici’; nadrukkelijk ‘Rome of Moscou’-verhandelingen; weinig sympathie voor Hitler; toch ook negatieve klanken over Joden (‘die geldaristrocraten’) Duitse Feldgendarmerie-Kommandantur en later Werbestelle in het College KSA: actief op Ronceval 1941: Verbeke even in gevangenis na rel met 2 Pittemse VNV-jongens 1943: DeVlag-leuzen tegen KSA-jongens Niet KSA’ers actief in VNV, Verdinaso, Rex

Gebouwencomplex na WO II

Lerarenkorps 1951-52

Retorica 1951

Principaal Jozef Verstraete (1955-1962)

Retorica 1961-62

Watewy in aanbouw

De leraarsploeg van 1967

Merkwaardige figuren

Leraars 1975-76

Pro Musica 1986

Sint-Jozefscollege: kritisch-creatief en trendsetter 19de eeuw: Vlaamse en katholieke strijdbaarheid: Vlaams=katholiek Interbellum: als laatste bastion ingenomen door KSA WO II en jaren ’40-’50: KSA-gewicht Jaren ’60: verspreiding rode ideeëngoed en nieuwe didactiek Jaren ’70: groene beweging Jaren ’60 en ’70: muzikale creativiteit Pro Musica Jaren ’90: internationalisering van het onderwijs