Het Amsterdamse cultuurpubliek in beeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

1 Jeugdwerk in de Lichtbron Commissie Jeugd 14 april 2009.
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
GEMEENTEN CULTUUR EN KEUZES 30 JANUARI Vereniging van Nederlandse Gemeenten Aandeel overheidslagen per beleidsterrein (2013, Coelo)
Demografische veranderingen op het platteland
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Net(Anders)Werken in theaters Congres Cultuur in Beeld.
Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen,
Raadsforum Langedijk Leonie Hoksbergen
Kennismaking.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
AHS yes! 121research Wicher van Vreden 8 oktober
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Welkom 1.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Het Amsterdamse cultuurpubliek in beeld
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Gebieden als Powerpoint shapes
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
Cultuuraanbod Inhoud Is het aanbod van podiumvoorstellingen, tentoonstellingen en filmvertoningen gestegen? Spreiding in Vlaanderen, gemeenten.
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Het Nederlands Uitburo
12/06/2013 De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Schagen 6 maart Wat is het probleem? Wat is de analyse? Wat is de oplossing?
indicator op basis van niveau-indicaties
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Remonstranten en Doopsgezinden Vergelijkenderwijs
Enquête.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Het werken met portfolio
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
natuurKUNST BIJ RUSTPUNTEN
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Vlaanderen Gepeild, Brussel, 1 oktober 2009 Cultuurparticipatie in de levensloop John Lievens Vakgroep Sociologie Universiteit Gent.
Living Room Music Festival van Vlaanderen MuziekPublique Klara Robin – Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Communicatiewetenschappen Promotor: Dr. Prof.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Fieldtrip Amsterdam Oud Zuid. Oud-Zuid behoort tot het nieuwe stadsdeel Amsterdam-Zuid Fusie van de stadsdelen Zuid en De Pijp Het stadsdeel bestaat uit.
Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen
Mensen die een hoge leeftijd bereiken, zitten veelal thuis. Veel ouderen verliezen zo gaandeweg het contact met anderen, met de maatschappij, met het leven.
Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
Cultureel en kunstzinnige vorming
Cultureel en kunstzinnige vorming
Stedelijke regio’s.
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Transcript van de presentatie:

Het Amsterdamse cultuurpubliek in beeld Een gezamenlijke klantenanalyse van 29 instellingen

Wie zijn Wij Anatal Perlin Marlene Kenens Marketingmanager Communicatieverantwoordelijke Amsterdams Uitburo Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond Amsterdams Uitburo is de collectieve marketingorganisatie voor de culturele sector in Amsterdam De Brakke grond is de promotieorgansiatie van Vlaamse cultuur in Nederland en bevordert Vlaams/Nederlandse samenwerking

Doelstelling een beeld krijgen van het profiel van het Amsterdamse cultuurpubliek Specifiek: welke publieksgroepen komen bij welke instellingen? waar zitten de verschillen en overeenkomsten? welke publieksgroepen worden al optimaal bereikt en welke niet?

Uitdaging: Hoe krijgen we iedereen mee? Uitgangspunt: Alle culturele instellingen moeten mee doen Zelfs de kleinste bestanden hebben waarde Zo laag mogelijke drempel om mee te doen Angst openbaar maken van gegevens wegnemen Deelname voorwaarden 300 euro per deelnemer (bijdrage gemeente, AUB, OBA) Alleen postcodes aanleveren (per genre een bestand) Collectieve openbare rapportage en individuele rapportage

Deelnemers Amsterdams Uitburo Van Gogh Museum OBA Bellevue Holland Festival Rijksmuseum Universiteitsbibliotheek IDFA Rozentheater Bimhuis Joods Hist. Museum Schouwb. A’veen De Brakke Grond De Kleine Komedie Schouwb. A’dam Carré De Meervaart Theatercompagnie Het Concertgebouw Muziekgebouw aan ’t IJ Theater Instituut De Engelenbak Het Muziektheater Tropentheater Filmmuseum Nederlands Phil Orkest Toneelgr A’dam Frascati Nieuwe Kerk Klantenbestanden van de afgelopen drie seizoenen óf Vrienden/geïnteresseerdenbestanden

Onderzoeksmethode Geografische spreiding Analyse Analyse van overlap verschillende instellingen Bestanden verrijken met Mosaictypen Clusteranalyse om segmenten te ontwikkelen MOSAIC database van 7miljoen Nederlandse Huishoudens Per postcode profieldata als leeftijd, gezinssamenstelling, welstandsklasse etc. Meer informatie over Mosaic neem contact op met Elsbeth Meijjer Cultuuronderzoeken

Databronnen MOSAIC Gekoppeld aan postcodes 16 - 17 huishoudens per postcode

Spreiding cultuurbezoekers Totaal aantal geanalyseerde adressen: 1.149.417 84% valt binnen het meest voorkomende verzorgingsgebied, dat een groot deel van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht omvat en een klein deel van Flevoland:

11 amsterdamse cultuurgroepen Cultuurvretende Amsterdammer Provinciale Cultuurgenieter Diverse bibliotheekbezoekers Het Establishment Cultuuronthouders Weltevreden Amusementszoekers Gepensioneerde showbizzvolgers De gezellige showfamilie Nijvere (oud)studenten Brave burgers Cultuurbewuste plattelandsvrouwen

Provinciale cultuurgenieters MOSAIC: B05 Cultuurgenieters, F21 Eigenzinnigen, H31 Contente provincialen, I37 Chique provincialen, I40 Gedreven doeners, D12 Moderne gezinnen Deze groep maakt deel uit van het publiek van verschillende Amsterdamse culturele instellingen, maar zeker niet van alle. Vooral oudere echtparen, maar ook wel om gezinnen met kinderen tussen de 0 en 16 jaar. Merendeel woont op dure locaties in het westen van het land, dichtbij of iets verder van de stad. Hoog opgeleide groep, die bovenmodaal verdient en bestaat uit bezige bijen met goede banen; soms werkt men in vrije beroepen vanuit huis. Een deel van deze groep is erg op de eigen ontwikkeling en ambities gericht, een ander deel is ook maatschappelijk betrokken. - Cultureel erfgoed, politiek, kunstgeschiedenis, klassieke muziek, opera, cultuurvakanties, beleggen, tuinieren, kamperen, auto’s, wijn, lekker eten, de kinderen en reizen. Instellingen: Carré, het Concertgebouw, het Holland Festival, het Joods Historisch Museum, het Muziekgebouw aan het IJ, het Muziektheater, het Nederlands Philharmonisch Orkest, de Nieuwe Kerk, het Rijksmuseum, de Schouwburg Amstelveen, het Van Goghmuseum en bij de abonnementhouders en losse kaartkopers van het Amsterdams Uitburo. De contente provincialen en moderne gezinnen binnen deze groep zijn ook goed vertegenwoordigd in het Meervaartpubliek. Genres: cabaret, jeugdvoorstellingen, klassieke muziek, show/musical/circus, wereldmuziek, 20ste eeuwse muziek, opera, ballet en musea.

Verdeling over bestanden

Verdeling over verz.gebied

Toepassingen Collectieve benadering van kansrijke segmenten Voorbeeld: provinciale cultuurgenieters gezamenlijk beter bereiken. Mailing met gekochte adressen. “kom naar Amsterdam voor unieke ervaring Inspelen op wensen/behoeften van de segmenten Voorbeeld: nieuwe route driehoeksborden aanbod verschilt per wijk Cross-overs realiseren

Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond MISSIE: Het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond plaatst het culturele leven van Vlaanderen in Nederland op prominente wijze op de voorgrond; bouwt een permanent forum – met landelijke reikwijdte – uit en biedt een podium voor de kenmerkende ontwikkelingen inzake kunst en cultuur uit Vlaanderen; bevordert de Vlaams-Nederlandse culturele samenwerking; en realiseert deze missie in de eerste plaats voor een Nederlands publiek dat inzake de spreiding van Vlaamse cultuur in Nederland een multiplicatorrol kan vervullen.

Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond relatief kleine speler op de Amsterdamse markt: - rode zaal met 120 pers. - expozaal met 180 pers. beperkt budget apart aanbod binnen Amsterdam (Vlaams) apart aanbod binnen Amsterdam: - multidisciplinair - interdisciplinair intermediaire functie: - Huis - het publiek

Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond Cultuurvretende Amsterdammers (60%) 25 tot 45-jarige Amsterdammers hoog opgeleid geen hoge inkomens geen vaste baan van 9 tot 5, maar flexibele, vrije en creatieve banen erg gesteld op hun onafhankelijkheid Cultuurvretende Amsterdammers zijn betrokken en ruimdenkend en geïnteresseerd in politiek en maatschappij, kunst, andere culturen en reizen. Zij zijn oververtegenwoordigd in het publiek van álle deelnemende culturele instellingen behalve de Openbare Bibliotheek en de Schouwburg Amstelveen. Instellingen waar zij een nog belangrijker deel van het publiek uitmaken, zijn: Bellevue, Filmmuseum, IDFA, Stadsschouwburg, Theater Instituut, Theatercompagnie, FRASCATI, De Engelenbak, de Kleine Komedie, het Rozentheater en het Tropentheater. Genres: dans, cabaret, toneel, film, muziektheater, pop/rock en 20e eeuwse muziek.

Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond

Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond VLAAMSE GRAAI loyaliteitspas goedkoop: 10 EURO, 1 seizoen geldig 50% korting op uw toegangskaartje voor elke Vlaamse voorstelling in de Brakke Grond of - wanneer u met z’n tweeën komt - de tweede persoon gratis (gemiddelde prijs van een voorstelling: 12 EURO) www.brakkegrond.nl: maandelijks diverse voordelen in andere theaters op termijn: niet enkel voordeel in andere theaters exponentiële groei: 2006-2007: 100 pashouders 2007-2008: 200 pashouders 2009-2010: 400 pashouders