REKENMODEL de Bibliotheek op school PO 10 december 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Kerntakendiscussie CODA is een cultuurhuis voor een groot en breed publiek. Ervaren en beleven staat centraal. Bezoekers kunnen genieten van het gezamenlijke.
Opvoeden in de stad en in een dorp
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Bezuinigen Het houdt niet op! Programma •Stand van zaken algemeen en in jullie bibliotheken •Consequenties voor de toekomst •Bevoegdheden en mogelijkheden.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Rekenen Cito M5 oefenen.
Rekenen Cito M6 oefenen.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Scenario’s bezuinigingen. Als bibliotheek zorgen voor: Bronnen voor kennis en informatie (basis voor) ontwikkeling (ruimte voor) verbeelding Wij zijn.
T h e q u a l i t y m a k e r s 10 juli 2014 VAB bijeenkomst 10 maart Uitvoering GMO bij FresQ Loek Jochems.
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
[passende afbeelding]
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Consumptieve functies van dorpen Over de aantrekkelijkheid van (deeltijd)wonen in dorpen Ronald van Leeuwen 10 oktober 2012.
juni Transitie jeugdzorg
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
Samen aan de slag voor het versterken van ons bibliotheeknetwerk 3 oktober 2006.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Jeugdzorg naar gemeente
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Evaluatie Cultuurnota Provincie Drenthe Biblionet Drenthe, 17 december 2014.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Kenniscirkel Caroline Heijer. Programma uur: dbos: hoe pak je het aan, intern en extern? uur: dbos en de zwakke lezer uur:
Adriaan Langendonk 13 september Opsterland boek en film
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Bibliotheekbeleid gemeente Nuth Eén gecertificeerde bibliotheek.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Presentatie projectorganisatie, Toerisme en Recreatie Impressie afgeronde projecten februari 2008.
Welkom Workshop “leesbevordering in kleine gemeenten”
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Visie mediawijsheid KB
Les 6: Breuken en procenten 4
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

REKENMODEL de Bibliotheek op school PO 10 december 2014 Henk Pilon Adriaan Langendonk

Doorgaande lijn Breed gedragen structurele leesbevorderingsaanpak 0-18 jaar om taalniveau te verbeteren via (voor)lezen

Pijlers Kunst van Lezen Leesomgeving Expertise Evidentie Samenwerking

LEESOMGEVING

Voorlees-coördinatoren Leescoördinatoren Minor PABO Expertise Voorleesconsulenten Leesconsulenten Educatief specialist Voorlees-coördinatoren Leescoördinatoren Minor PABO

Evidentie Onderbouwen van nut en noodzaak Monitor dBoS PO, VMBO, BS in ontwikkeling Wetenschappelijk onderzoek Brochures rond onderzoek en goede voorbeelden

Samenwerking

Bouwstenen

Bouwsteen Exploitatie

Grote operatie voor de Bibliotheeksector 1,5 miljoen leerlingen 7.000 basisscholen 50 % bereik in 2015/16 in werkgebieden Bibliotheken met dBoS Reorganisatie van het bibliotheekwerk 75 miljoen euro per jaar

Stappen financiën de Bibliotheek op school Stap 1: Wat zijn de totale kosten voor dBos? Stap 2: Wie betaalt wat en betaalt de gemeente mee? Stap 3: Hoe past dit in de begroting van mijn bibliotheek?

Landelijk rekenmodel de Bibliotheek op school Antwoord op stappen 1 en 2 Alle kostendragers staan er in Invullen aantal variabelen Toetsen landelijke normen aan normen eigen organisatie Wat kost dBos initieel en per jaar per leerling? Wie betaalt wat: bibliotheek, school, gemeente?

Twee modellen Indicatiemodel voor groep scholen, (bedoeld voor inzicht gemeente, bovenschoolse directie of Bibliotheekmanagement) Maatwerkmodel voor 1 school

Maatwerkaanbod school prov Groningen Jaarfactuur t.b.v. school   1e jaar vanaf jr.2 * Collectiebudget 3.553 1.421 * Instellingsabonnement 4 abbonnement à € 75 300 * Activiteitenbudget leesbevordering 500 * Meubilair 250 * Licentie V@School 230 * Afschrijving PC en beeldscherm 110 * Afschrijving randapparatuur 25 * Bijdrage landelijke ondersteuning de Bibliotheek op school Nederland 100 Totaal 5.068 2.936 Totaal per leerling 175 leerlingen 29 17

Waar geeft het Rekenmodel geen antwoord op? Geen antwoord hoe dBoS past in de begroting van mijn bibliotheek. Backoffice kosten zijn niet meegenomen, bijvoorbeeld ICT-kosten. BTW is niet in het model opgenomen.

Invuloefening Indicatiemodel Ermelo Jan Hoogenberg, directeur Bibliotheek Noordwest Veluwe

Aanpak Zeeuws-Vlaanderen Rudi Crombeen, directeur Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen licht zo toe hoe de financiële exploitatie van hun aanpak van dBos in elkaar zit. Kort ter verduidelijking de drie stappen vwb de selectie in Zeeuws-Vlaanderen

Zeeuws-Vlaanderen Kenmerken van het gebied: dunbevolkt: totaal 107.000 inwoners reistijd > 1 uur nauwelijks openbaar vervoer / geen trein meer dan 40 kernen (gem 2.675 inw.) 63 basisscholen 4e kern heeft 5.000 inwoners 14 bibliotheekvestigingen 3 gemeenten

Implementatie de Bibliotheek op school 3 stappen: Waar willen we(ze?) bibliotheekwerk? Hoeveel bibliotheekwerk? Wat kost dat?

Implementatie de Bibliotheek op school (stap 1) Beantwoording van de “waar-vraag?” Omwille van de objectiviteit: hoe groter de kern; hoe meer bibliotheekwerk. Is er een basisschool in de kern? Heeft de kern een speciale betekenis in de gemeente? Uitlijsten van de kernen naar omvang: (voorbeeld gemeente Sluis)

Implementatie de Bibliotheek op school (stap 2) Beantwoording van de “wat-vraag?” aanbod van de bibliotheek: de Bibliotheek op school lees- en mediaplan collectie monitor lezen lees- en mediaconsulent mediawijsheid uitleensysteem reserveringssysteem Uitgangspunt: hoe groter de school; hoe groter de Bibliotheek op school

Implementatie de Bibliotheek op school (stap 2) aanbod van de bibliotheek: aanvulling 1 ruimte is onbemand toegankelijk voor volwassenen ophaal en brengpunt voor volwassenen open 7 dagen per week, dus ook in weekend eventueel hulp door vrijwilligers zelfbediening aanbod van de bibliotheek: aanvulling 2 collectie voor volwassenen ophaal en brengpunt voor volwassenen openingstijden verzorgd door vrijwilligers zelfbediening

Implementatie de Bibliotheek op school (stap 3) kern: Oostburg Breskens Aardenburg Sluis IJzendijke Schoondijke Groede Eede Cadzand Hoofdplaat Zuidzande Waterlandkerkje Nieuwvliet Retranchement St. Kruis inwoners: 4.681 4.742 2.393 2.380 2.190 1.496 1.055 869 774 769 574 552 451 372 324 school: ja nee dBos: vestiging ja nee aanv 1 nvt ja nee aanv 2 nvt ja nee kosten nvt 34.454 25.709 13.026 14.068 6.105 5.194 4.415 4.862 4.713 4.448 4.497 124.491

Implementatie de Bibliotheek op school voorbeelden van gerealiseerde projecten: dBos basisschool Hengstdijk; ong. 30 leerlingen

Implementatie de Bibliotheek op school dBos basisschool Biervliet; ong. 100 leerlingen inclusief aanvulling 1 en aanvulling 2

Implementatie de Bibliotheek op school dBos basisschool Vogelwaarde; ong. 200 leerlingen inclusief aanvulling 1

Implementatie de Bibliotheek op school Einddoel: onderscheid tussen vestiging en Bibliotheek op school intensivering relatie/samenwerking basisonderwijs instrument voor het maken van beleidskeuzes (waar; wat; kosten) élk kind in Zeeuws-Vlaanderen lees- en taalvaardig 63 locaties Bibliotheek op school !!

VRAGEN? h.pilon@mijneigenbibliotheek.nl alangendonk@lezen.nl