REKENMODEL de Bibliotheek op school PO 10 december 2014 Henk Pilon Adriaan Langendonk
Doorgaande lijn Breed gedragen structurele leesbevorderingsaanpak 0-18 jaar om taalniveau te verbeteren via (voor)lezen
Pijlers Kunst van Lezen Leesomgeving Expertise Evidentie Samenwerking
LEESOMGEVING
Voorlees-coördinatoren Leescoördinatoren Minor PABO Expertise Voorleesconsulenten Leesconsulenten Educatief specialist Voorlees-coördinatoren Leescoördinatoren Minor PABO
Evidentie Onderbouwen van nut en noodzaak Monitor dBoS PO, VMBO, BS in ontwikkeling Wetenschappelijk onderzoek Brochures rond onderzoek en goede voorbeelden
Samenwerking
Bouwstenen
Bouwsteen Exploitatie
Grote operatie voor de Bibliotheeksector 1,5 miljoen leerlingen 7.000 basisscholen 50 % bereik in 2015/16 in werkgebieden Bibliotheken met dBoS Reorganisatie van het bibliotheekwerk 75 miljoen euro per jaar
Stappen financiën de Bibliotheek op school Stap 1: Wat zijn de totale kosten voor dBos? Stap 2: Wie betaalt wat en betaalt de gemeente mee? Stap 3: Hoe past dit in de begroting van mijn bibliotheek?
Landelijk rekenmodel de Bibliotheek op school Antwoord op stappen 1 en 2 Alle kostendragers staan er in Invullen aantal variabelen Toetsen landelijke normen aan normen eigen organisatie Wat kost dBos initieel en per jaar per leerling? Wie betaalt wat: bibliotheek, school, gemeente?
Twee modellen Indicatiemodel voor groep scholen, (bedoeld voor inzicht gemeente, bovenschoolse directie of Bibliotheekmanagement) Maatwerkmodel voor 1 school
Maatwerkaanbod school prov Groningen Jaarfactuur t.b.v. school 1e jaar vanaf jr.2 * Collectiebudget 3.553 1.421 * Instellingsabonnement 4 abbonnement à € 75 300 * Activiteitenbudget leesbevordering 500 * Meubilair 250 * Licentie V@School 230 * Afschrijving PC en beeldscherm 110 * Afschrijving randapparatuur 25 * Bijdrage landelijke ondersteuning de Bibliotheek op school Nederland 100 Totaal 5.068 2.936 Totaal per leerling 175 leerlingen 29 17
Waar geeft het Rekenmodel geen antwoord op? Geen antwoord hoe dBoS past in de begroting van mijn bibliotheek. Backoffice kosten zijn niet meegenomen, bijvoorbeeld ICT-kosten. BTW is niet in het model opgenomen.
Invuloefening Indicatiemodel Ermelo Jan Hoogenberg, directeur Bibliotheek Noordwest Veluwe
Aanpak Zeeuws-Vlaanderen Rudi Crombeen, directeur Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen licht zo toe hoe de financiële exploitatie van hun aanpak van dBos in elkaar zit. Kort ter verduidelijking de drie stappen vwb de selectie in Zeeuws-Vlaanderen
Zeeuws-Vlaanderen Kenmerken van het gebied: dunbevolkt: totaal 107.000 inwoners reistijd > 1 uur nauwelijks openbaar vervoer / geen trein meer dan 40 kernen (gem 2.675 inw.) 63 basisscholen 4e kern heeft 5.000 inwoners 14 bibliotheekvestigingen 3 gemeenten
Implementatie de Bibliotheek op school 3 stappen: Waar willen we(ze?) bibliotheekwerk? Hoeveel bibliotheekwerk? Wat kost dat?
Implementatie de Bibliotheek op school (stap 1) Beantwoording van de “waar-vraag?” Omwille van de objectiviteit: hoe groter de kern; hoe meer bibliotheekwerk. Is er een basisschool in de kern? Heeft de kern een speciale betekenis in de gemeente? Uitlijsten van de kernen naar omvang: (voorbeeld gemeente Sluis)
Implementatie de Bibliotheek op school (stap 2) Beantwoording van de “wat-vraag?” aanbod van de bibliotheek: de Bibliotheek op school lees- en mediaplan collectie monitor lezen lees- en mediaconsulent mediawijsheid uitleensysteem reserveringssysteem Uitgangspunt: hoe groter de school; hoe groter de Bibliotheek op school
Implementatie de Bibliotheek op school (stap 2) aanbod van de bibliotheek: aanvulling 1 ruimte is onbemand toegankelijk voor volwassenen ophaal en brengpunt voor volwassenen open 7 dagen per week, dus ook in weekend eventueel hulp door vrijwilligers zelfbediening aanbod van de bibliotheek: aanvulling 2 collectie voor volwassenen ophaal en brengpunt voor volwassenen openingstijden verzorgd door vrijwilligers zelfbediening
Implementatie de Bibliotheek op school (stap 3) kern: Oostburg Breskens Aardenburg Sluis IJzendijke Schoondijke Groede Eede Cadzand Hoofdplaat Zuidzande Waterlandkerkje Nieuwvliet Retranchement St. Kruis inwoners: 4.681 4.742 2.393 2.380 2.190 1.496 1.055 869 774 769 574 552 451 372 324 school: ja nee dBos: vestiging ja nee aanv 1 nvt ja nee aanv 2 nvt ja nee kosten nvt 34.454 25.709 13.026 14.068 6.105 5.194 4.415 4.862 4.713 4.448 4.497 124.491
Implementatie de Bibliotheek op school voorbeelden van gerealiseerde projecten: dBos basisschool Hengstdijk; ong. 30 leerlingen
Implementatie de Bibliotheek op school dBos basisschool Biervliet; ong. 100 leerlingen inclusief aanvulling 1 en aanvulling 2
Implementatie de Bibliotheek op school dBos basisschool Vogelwaarde; ong. 200 leerlingen inclusief aanvulling 1
Implementatie de Bibliotheek op school Einddoel: onderscheid tussen vestiging en Bibliotheek op school intensivering relatie/samenwerking basisonderwijs instrument voor het maken van beleidskeuzes (waar; wat; kosten) élk kind in Zeeuws-Vlaanderen lees- en taalvaardig 63 locaties Bibliotheek op school !!
VRAGEN? h.pilon@mijneigenbibliotheek.nl alangendonk@lezen.nl