Project Reactivering Stilstandstudenten Aanleiding 1998/’99: ruim 800 studenten voldoen niet aan de IBG-norm van 21 sp’s, 37% behaalden 0 sp. Onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
De hoeden van Edward de Bono
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Digitale Studiemaatjes
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
No nonsense methode ICT vaardigheden
Platform gehandicapten
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom 1.

Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
Kabels en leidingen nabij watergangen
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
door Thom Beuker WELKOM
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Elke 7 seconden een nieuw getal
Portfolio Faculteit der Letteren
Welkom bij de presentatie van het
Informatiebijeenkomst 2 e jaars TIW September 2011 Wil Kuijpers (s.adv. vanaf 2 e jr) PAV C13, TEL /2428 Ted Clarkson (opl.dir. TIW) Monique Jansen-Vullers.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Voorlichting B3 Civiele Techniek Lisette Woud, februari maart
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
Vragenlijst ketencoördinatoren
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
AANPAK 45+: WAAROM? De aard van het klantenbestand De duur van de werkloosheid Het lage opleidingsniveau De grote aantallen De verouderde visie van werkgevers.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Welkom in Twente! Praktische informatie over eerste studiejaar psychologie
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Gedeelte: Studiekeuze en LOB
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Presentatie projectplan werkgroepen
Vervolg: Praktijksituatie TN Stand van zaken generatie 2002 en 2003 Alternatief voor rendementverhoging - Opzet doorlopend mentoraat bachelor TN - Nieuwe.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 september 2013.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Afstuderen Bij De OU Een louterende worsteling 21 september 2001 H.J.J. Delnoy.
Eerstejaarsproblemen
|Datum | 1 Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur februari 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Transcript van de presentatie:

Project Reactivering Stilstandstudenten Aanleiding 1998/’99: ruim 800 studenten voldoen niet aan de IBG-norm van 21 sp’s, 37% behaalden 0 sp. Onderzoek werkgroep “Stilstand” – Platform Studiebegeleiding Conclusie: extra aandacht nodig

Project Reactivering Stilstandstudenten Aanleiding Plan voor onderzoek om mogelijkheden en strategieën te onderzoeken die leiden tot een adequate benadering van deze studenten Start sep met vooronderzoek. Einde sep 2003 Meerdere doelstellingen

Project Reactivering Stilstandstudenten Meerdere doelen: 1.het op systematische wijze ondersteunen van opleidingen bij het reactiveren van stilstandstudenten, via overzichten van “stilstandstudenten” en het monitoren van de voortgang 2.het in kaart brengen van tendensen en oorzaken voor vertraging en stilstand 3.het inventariseren van werkwijzen, instrumenten, maatregelen en ‘best pratice’ en onderzoeken van randvoorwaarden en belemmeringen 4.het ondersteunen van opleidingen door informatievoorziening, faciliteren en stimuleren van kennisuitwisseling, aanreiken van hulpbronnen e.d.

Project Reactivering Stilstandstudenten Cijfers Studiejaar ‘01/’ % van studenten < 21 sp (n=787) -20% van de eerstejaars < 21 sp (n=241) - 20% daarvan 0 sp, 60% < 11 sp, 7% net niet -veel variatie tussen opleidingen: eerstejaars TO (7%), TN (29%), maar verschilt per jaar - van ouderjaars die norm niet halen(11%), haalt 40% 0 sp, 73% < 11 sp, 4% net niet

Project Reactivering Stilstandstudenten Iets doen op basis van kwaliteitszorg, betrouwbaarheid, studentgerichtheid, PR en/of financieel oogpunt Baten per student voor UT IR: per diploma DRS: per diploma

Project Reactivering Stilstandstudenten Doel 1) Het op systematische wijze ondersteunen van opleidingen bij het reactiveren van stilstandstudenten, via overzichten Per kwartaal overzicht van studenten die gedurende 18 maanden < 14 sp / aug 2002 Nb. D < 21 betekent hier minder dan 21 sp van doctoraaldiploma verwijderd * wel sprake van ‘onzuiver’ bestand D < 21 uitstappers P < 6 D < 21 21>D<63 D> * 65 * 49 * 196 * 247 *

Project Reactivering Stilstandstudenten Effect overzichten: - attentiewaarde - handig hulpmiddel – Fasit lastig -kan positief werken: voorbeeld INF 2002

Project Reactivering Stilstandstudenten * Cijfers INF 2002 – aantallen studenten actief benaderd, excl. 1e groep. ingrijpen is…studentoorzaakactie(s) niet noodzakelijk gaat vanzelf goed al dan niet noodzakelijk stroomt uit, andere studie 2 wel noodzakelijk lukt niet, contact afgewezen 4 wel noodzakelijk weinig kans op succes 4 wel noodzakelijk succesvol vervolgtraject ingezet 8

Project Reactivering Stilstandstudenten Probleempunten: moeilijk kwantificeerbaar te maken  ‘vervuilde’ bestanden (bijv. ook dubbeldoctoraalst. meegeteld, studenten die enkele keuzevakken volgen, deeltijders e.d.)  niet precies te zeggen wat er effect heeft  gegevens niet altijd verkrijgbaar

Project Reactivering Stilstandstudenten 2. Het in kaart brengen van tendensen en oorzaken voor vertraging en stilstand Oorzaken: psych.sociaal / demotivatie werk capaciteit / afstuderen nevenactiviteiten (vluchtgedrag) persoonlijke omstandigheden / ziekte problemen rond afstuderen (drempel, writers block, zelfstandigheid) omgaan met vrijheid (na verplicht deel)

Project Reactivering Stilstandstudenten 3. het inventariseren van werkwijzen, instrumenten, maatregelen en ‘best pratice’ en onderzoeken van randvoorwaarden en belemmeringen Voorbeelden ‘best pratice’: - INF: ‘koffiegroepjes’, trajectbegeleiding - BSP: afstudeergroep - WWTS: planning opstellen met iedere student - CIT: hoogleraar die stilstaanders bij zich roept - TO: mentorgroepen voor gehele studietraject

Project Reactivering Stilstandstudenten 3. het inventariseren van werkwijzen, instrumenten, maatregelen en ‘best pratice’ en onderzoeken van randvoorwaarden en belemmeringen Knelpunten: - TIJD! - beschikbare fte voor studieadviseurschap - Fasit lastig, behoefte aan flexibel, signalerend systeem - kennis om problemen te herkennen en hulp te bieden - kennis over methoden, hulpmiddelen

Project Reactivering Stilstandstudenten 4. Het ondersteunen van opleidingen door informatie- voorziening, faciliteren en stimuleren van kennis- uitwisseling, aanreiken van hulpbronnen e.d. - Platform Studiebegeleiding - kennisuitwisseling en –vergaring gebeurt nu nog op beperkte schaal - gaat om grotere groep dan alleen studieadviseurs: afstudeerbegeleiders, mentoren

Project Reactivering Stilstandstudenten 4. Het ondersteunen van opleidingen door informatie- voorziening, faciliteren en stimuleren van kennis- uitwisseling, aanreiken van hulpbronnen e.d. Via project: - studieochtend - eindrapport - website (vervolg?) - aanreiken van hulpbronnen

Project Reactivering Stilstandstudenten Tot zover….. wordt vervolgd in september met eindrapport